Proiect „smart”, dat pe mâna vandalilor. Bicicletele cumpărate de Primăria Buzău, abandonate peste tot și distruse VIDEO
0Locuitorii municipiului Buzău au parte de un sistem inteligent pentru biciclete, singurul de acest fel din Europa de Est care poate fi utilizat de toate categoriile de beneficiari. La numai câteva zile de la inaugurare, au apărut probleme.
Buzăul a intrat în rândul orașelor din România în care deplasarea se poate face cu biciclete care pot fi închiriate din stații inteligente. Din păcate, după primele zile la inaugurarea sistemului, au apărut și primele acte de vandalism.
Așa se face că foarte multe biciclete sunt abandonate prin tot orașul, iar unele nu mai au pedale. Contractul de mentenanță pentru acest sistem încă nu a fost încheiat, așa că de strângerea bicicletelor abandonate se ocupă șoferii Primăriei.
Ceea ce ar fi trebuit să fie un program de mobilitate urbană, o alternativă nepoluantă la transportul public în comun sau cu mașina personală, s-a transformat într-un haos total cauzat, în mare parte, de lipsa de educație.
Însă, cauza principală este faptul că municipalitatea s-a grăbit să lanseze programul fără să aibă angajată o firmă de mentenanță.
„O asemenea idee se adresează în primul rând unui alt tip de popor decât al nostru și apoi primăria trebuia să facă contractul cu o firmă de reparații, mentenanță pentru biciclete și pe urmă să le dea drumul. E clar că for fi vandalizate”, a spus un trecător.
Contractul prin care în Buzău au fost instalate 49 de stații inteligente de închiriere a bicicletelor a fost finanțat prin fonduri europene și a costat 2,6 milioane de euro.
În oraș au fost aduse aproximativ 500 de biciclete, care se pot închiria la prețuri foarte mici: 2 lei pe oră. Din păcate, încă din primele zile, zeci de biciclete au fost abandonate prin tot orașul. Mai mult decât atât, unele biciclete au rămas fără pedale.
Închirierea bicicletelor se face prin intermediul unei aplicații. Autoritățile locale se gândesc acum să schimbe regulamentul, iar cei care abandonează bicicletele în alte locuri în afara stațiilor de închiriere să fie penalizați. De altfel, imagini cu bicicletele aruncate prin tot orașul au împânzit rețelele de socializare.
”După cinci zile după implementarea sistemului Velo City, în municipiul Buzău, au apărut și probleme. Și asta în principal din cauza numărului mare de utilizatori. Vreau să vă spun că după cinci zile avem peste zece mii de utilizări, cu aproape patru mii de utilizatori înscriși în aplicație, ceea ce a condus și la apariția unor probleme”, a declarat Ionuț Apostu, viceprimarul municipiului Buzău.
Pe parcurs, s-au înmulțit problemele generate de indisciplina utilizatorilor. Unii cetățeni au rămas fără fonduri în aplicația de închiriere pentru că nu au returnat bicicletele corect, nerespectând procedura de blocare a acestora.
Viceprimarul Ionuț Apostu a anunțat care sunt principalele reguli de utilizare. Utilizatorii sunt obligați să returneze bicicletele într-o stație sau în apropiere, dacă nu există locuri libere. Returnarea corectă implică blocarea bicicletei în spațiul destinat și confirmarea în aplicația mobilă.
Bicicletele vor fi retrase de pe străzi în luna decembrie, urmând ca în luna martie 2024 să fie amplasate din nou în stații. Pe perioada iernii vor fi efectuate și lucrările de reparații la bicicletele avariate.
Proiectul Velo City a fost implementat în Buzău cu fonduri europene în valoare de 2,6 milioane de euro. Autoritățile locale își doresc să încurajeze astfel mersul pe bicicletă pentru cât mai mulți locuitori din oraș.