Şi fără parcări, şi cu banii luaţi. „Hingherii” de maşini reapar, pe rând, în tot Bucureştiul, cu voie de la primării
0Deşi au promis că înainte de a ridica din nou maşinile care blochează căile de acces sau trecerile de pietoni vor construi parcări, majoritatea edililor bucureşteni au dat verde la ridicarea autoturismelor parcate neregulamentar fără a pune la punct un sistem de parcări civilizat.
Consiliul General al Municipiului Bucureşti a aprobat la finalul lunii martie un proiect de hotărâre prin care primăriile de sector pot ridica maşinile parcate neregulamentar pe străzile aflate în administrarea Primăriei Capitalei, în special pe marile bulevarde. Iar la scurtă vreme de la decizia Consiliului General, Primăria Sectorului 1 a anunţat că se alătură celorlalte primării şi va ridica maşinile parcate neregulamentar din zona de administrare. „Atenţie, şoferi! De astăzi ridicăm maşinile parcate neregulamentar pe domeniul public al Sectorului 1. Este vorba de autoturisme staţionate neregulamentar pe treceri de pietoni, pe spaţii verzi, care blochează accesul în parcările de reşedinţă, staţionate pe trotuar fără a asigura limita de un metru lăţime pentru pietoni, staţionate pe locurile rezervate pentru persoane cu handicap sau destinate încărcării autovehiculelor electrice, care blochează accesul în instituţii publice: spitale, şcoli şi sedii administrative, pe piste de biciclete special amenajate etc.”, a anunţat primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, pe Facebook.
Asta chiar dacă în continuare parcările sunt prea puţine în oraş. Mai exact, potrivit datelor oficiale, în Bucureşti sunt 320.000 de locuri de parcare, dar înmatriculate sunt 1,4 milioane de maşini. În realitate însă, pe străzile din Capitală circulă mult mai multe autovehicule dacă îi avem în vedere pe cei care lucrează sau învaţă aici, dar stau cu chirie şi nu şi-au făcut oficial mutaţie de domiciliu.
Tarife
Tarifele de ridicare sunt: 200 de lei pentru vehicule cu masa maximă autorizată de până la 5 tone, inclusiv, şi 270 de lei pentru vehicule cu masa maximă autorizată de peste 5 tone. Apoi, mai sunt obligatoriu de achitat tarifele de transport, adică 150 de lei pentru vehicule cu masa maximă autorizată de până la 5 tone, inclusiv, şi 200 de lei pentru vehicule cu masa maximă autorizată de peste 5 tone. În fine, tarifele de depozitare sunt 75 de lei în primele 24 de ore, şi 25 de lei/zi după intervalul de 24 de ore. Un mic calcul ne arată că ridicarea maşinii în Sectorul 1 costă minimum 425 de lei.
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se face de către Poliţia Locală Sector 1, iar de ridicarea, transportul şi depozitarea autoturismelor se ocupă ADP Sector 1. Vehiculele ridicate sunt depozitate în spaţiul special amenajat la sediul din Şos. Odăii nr. 3-5, iar pentru mai multe informaţii, proprietarii vehiculelor ridicate pot contacta dispeceratul Poliţiei Locale Sector 1 – la telefon 021.9540 sau prin e-mail: ridicariauto@adp-sector1.ro.
Cum taxează celelalte primării
Primăria Capitalei a început ridicarea maşinilor parcate neregulamentar în august 2019. Tarifele de ridicare sunt de 200 de lei pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 5 tone, inclusiv, şi de 270 de lei pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de peste 5 tone.
La tariful de ridicare se adaugă tariful de transport: 150 de lei pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 5 tone, inclusiv, sau 200 de lei, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de peste 5 tone.
În funcţie de perioada de depozitare, calculată din momentul depozitării efective a vehiculului, se percepe un tarif de 150 de lei/zi. Aşadar, pentru un autoturism, costul de ridicare, transport şi depozitare este de minimum 500 de lei. Maşinile sunt transportate în două locuri special amenajate din Bulevardul Timişoara nr. 161-163, Sector 6, şi Bulevardul Metalurgiei nr. 69-71.
Primăria Sectorului 3 ridică maşinile parcate neregulamentar începând din mai 2018. Tarifele de ridicare sunt de 200 de lei, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 5 tone, inclusiv, şi de 270 de lei, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de peste 5 tone. La tariful de ridicare se adaugă tariful de transport: 150 de lei, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 5 tone, inclusiv, sau 200 de lei, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de peste 5 tone.
Tariful de depozitare este de 150 de lei/zi, în primele 24 de ore, şi de 50 de lei/zi, pentru următoarele zile. Proprietarii vehiculelor ridicate pot obţine informaţii la numărul de telefon 021.9543 – dispeceratul Direcţiei Generale de Poliţie Locală, iar maşinile pot fi recuperate non-stop în baza chitanţei fiscale care atestă plata tarifului aferent din spaţiul special amenajat în strada Releului nr. 4.
Cum se procedează în sectorul 4
Primăria Sectorului 4 ridică maşinile parcate neregulamentar începând din iunie 2021. Tariful pentru ridicare, transport şi depozitare este de 300 de lei, iar după primele 24 de ore se adaugă 50 de lei/zi pentru depozitare într-una dintre următoarele parcări: Pridvorului (Palatul Copiilor), Niţu Vasile (lângă depoul STB) sau Olteniţei nr. 9 (fostul sediu al Grădinii de Sud). Proprietarii maşinilor ridicate pot afla locaţia în care se află vehiculul lor fie accesând site-ul mobilitateurbana4.ro, la secţiunea verificare auto, sau telefonic, la 021.9441.
În Sectorul 6, recuperarea unei maşini ridicate costă minimum 500 de lei, iar taxa de depozitare este de 30 de lei/zi. Proprietarii maşinilor care au fost ridicate pe raza Sectorului 6, în urma parcării neregulamentare, îşi pot recupera autoturismele din strada Mânăstirea Văratec, nr. 14-16, telefon 021.9546.
Sectoarele 2 şi 5 ridică în prezent numai maşinile abandonate pe domeniul public, dar în primul caz se află în lucru şi un regulament de ridicare a vehiculelor parcate ilegal. Reamintim că ridicările de autoturisme parcate neregulamentar au fost declarate ilegale printr-o decizie a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie din luna mai 2015, care a admis un recurs în interesul legii formulat de Avocatul Poporului şi a decis că procedura de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staţionate sau oprite pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale. Ulterior, Executivul a modificat în luna decembrie 2016, printr-o Hotătâre de Guvern, regulile de ridicare a maşinilor care staţionează neregulamentar pe carosabil, dar şi a celor parcate pe trotuare. Documentul a intrat în vigoare în ianuarie 2017.