Până să se deschidă linia spre Drumul Taberei, metroul dă semne de leşin pe magistrala Pipera-Berceni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Bucureştenii care au călătorit ieri cu metroul spre şi dinspre Pipera au avut nevoie de nervi de oţel după ce s-a dovedit că trenul subteran poate merge mai încet decât mijloacele de transport de suprafaţă prinse în aglomeraţie.

 Motivul pentru care metroul bucureştean a mers cu viteza melcului pe Magistrala Berceni-Pipera este o fisură a şinei în zona Pipera. „Echipele tehnice au procedat la consolidarea acesteia şi a fost introdusă o restricţie de viteză. Călătorii au fost informaţi prin sistemul de sonorizare din staţiile de metrou şi trenuri” a transmis Metrorex ieri. „Conductorul a anunţat pasagerii că trenul va staţiona două minute în Piaţa Unirii, fără să ofere informaţii despre cauza acestei întârzieri”, a spus o călătoare.

Iar restricţiile de viteză nu au fost doar ieri, ci sunt zilnice, acuză sindicaliştii. „Trenurile circulă oricum cu restricţie de viteză şi nu aşa cum ar trebui în mod normal, din cauza şinelor, care sunt într-o stare deplorabilă”, acuză reprezentantul sindicatului de la metrou, Ion Rădoi. 

 Raportat la incidentul de ieri, reprezentanţii Metrorex au precizat că au ales varianta de a remedia defecţiunea în timpul nopţii pentru a evita închiderea circulaţiei pe Magistrala 2. „Am ales varianta de a circula cu întârziere, cu această restricţie de circulaţie”, au arătat aceştia. 

Problema e sistemică 

„Şinele trebuiau schimbate de acum patru-cinci ani. Se pune în pericol viaţa călătorilor şi a angajaţilor în mod constant. Noi am atras atenţia în nenumărate rânduri asupra faptului că trebuie făcute investiţii în infrastructură. Vorbim despre o incompetenţă şi o nepăsare crasă”, a mai adăugat Rădoi. 

„Criteriile de numire în funcţiile importante în acest domeniu nu au fost cele meritocratice, ci pe bază de politrucie. Lipsesc managerii adevăraţi şi de aceea au loc aceste defecţiuni. E îngrijorător că nu ne mai miră când se strică ceva la metrou ci doar ne întrebăm <<Când se va mai strica ceva?>>”, este de părere sociologul Gelu Duminică. Acesta a mai spus că preocuparea Metrorex este comercializarea spaţiilor, nu condiţiile şi dezvoltarea infrastructurii. „Din păcate, este în modul de funcţionare uzual al societăţilor controlate de stat. Nu avem planuri manageriale adevărate şi de manageri care să ştie să gestioneze resursele”, a mai precizat Duminică. 

Că Metrorex este într-o acută lipsă de fonduri, lucru care face ca siguranţa în funcţionare a metroului bucureştean să fie pusă în pericol, o arată şi un proiect de Ordonanţă de urgenţă promovat de Ministerul Transporturilor prin care se reglementează modul în care pot fi plătite către Metrorex subvenţiile de la stat. Concret, aceasta stabileşte modalităţi de plată a „compensaţiei în transportul public de călători cu metroul, precum şi eliminarea oricăror blocaje ce ar putea interveni cu privire la alocarea lunară a compensaţiei pentru acoperirea cheltuielilor necesare asigurării serviciului public de transport de călători cu metroul în condiţii de siguranţă, în lunile până la aprobarea bugetului de stat”. 

Practic, Ministerul Transporturilor recunoaşte că există perioade importante de timp în care siguranţa circulaţiei este pusă în pericol din lipsa fondurilor.  „Neadoptarea în regim de urgenţă a modificărilor legislative propuse poate conduce la blocarea activităţii de  transport public de călători cu metroul, cu consecinţe grave, în condiţiile în care circa 600.000 călători utilizează zilnic metroul”, se arată în proiectul de modificare legislativă. 

Tăvălugul defecţiunilor grave

Şi sindicatele  reclamă că nu există fonduri pentru reparaţii. „Pe lângă deficitul de personal, societatea se confruntă şi cu o acută lipsă a banilor. Din banii din încasări nu se alocă la întreţinere nimic“, spune Ion Rădoi.

Sindicalistul avertizează că, din aceste motive, în prezent, la metroul bucureştean se poate petrece un accident grav oricând. „Sunt incidente periodic. Şi nu vorbim numai de un cablu care se strică, ci şi de defecţiuni grave în urma căreia aproximativ 1.000 de oameni sunt puşi în pericol. Este vorba de defectarea unor boghiuri, de incendierea unor cabluri de comandă şi, acum, mai nou, de probleme serioase de soft. Metroul bucureştean face 39 de ani, dar aşa ceva nu am mai întâlnit. Cu toate că pe vremuri echipamentele erau mai rudimentare, nu aveam aşa multe defecţiuni. Şi acestea se înmulţesc cu fiecare zi care trece. Adică vorbim de siguranţa oamenilor şi nu de simple blocari ale circulaţiei”, a încheiat Ion Rădoi. 

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite