Bucureştiul, capitala şantierelor veşnice. Topul lucrărilor şi al investiţiilor care blochează oraşul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Depăşirea termenelor anunţate pentru finalizarea investiţiilor din Capitală este mai degrabă o regulă decât o excepţie. La începerea unei noi investiţii, edilii bucureşteni sunt foarte încrezători şi anunţă termene optimiste pentru finalizarea lucrărilor.

Pe durata lucrărilor apar însă o serie de probleme care nu au fost luate în calcul precum existenţa unor reţele de utilităţi despre care nu se ştia până atunci, lipsa tuturor autorizaţiilor necesare, tăierea fondurilor alocate sau o iarnă prea aspră. Astfel, datele limită pentru terminarea lucrărilor sunt mai mereu decalate, iar finalizarea investiţiilor la datele anunţate iniţial a devenit o regulă.

În plus, pentru întârzieri nu se prea plătesc penalităţi, responsabilitatea fiind difuză. Lista proiectelor nefinalizate la timp din Capitală este lungă, astfel încât nu ne-a fost greu să alegem cinci dintre investiţiile cu termene depăşite.

Dintre cele mai mari şantiere pe care se lucrează în Bucureşti 22 implică investiţii de circa un miliard de euro, la finalizarea cărora Capitala va avea o nouă magistrală de metrou, trei hipermarketuri, un mall, şapte clădiri de birouri, trei hoteluri, un spital de pediatrie şi un Teatru Naţional de "secolul 21". Înainte de criză, un miliard de euro era investiţia estimată într-un singur proiect de nivelul Esplanada (bulevardul Unirii) sau Dâmboviţa Center (Casa Radio - Eroilor), dar asemenea dezvoltări nu sunt "compatibile" cu actuala situaţie a economiei. 

Buzeşti-Berzei, contestat

Un prim proiect în clasamentul şantierelor veşnice ale Bucureştiului poate fi Bulevardul Buzeşti-Berzei. Lucrările la acesta au început în noiembrie 2010 şi ar fi trebuit să se încheie în primăvara anului 2011.

Scandalul care a urmat din cauza demolărilor din zonă a întârziat lucrările, iar la sfârşitul anului trecut au fost deschise circulaţiei rutiere doar două dintre cele cinci tronsoane ale noului bulevard. Este vorba despre tronsonul cuprins între străzile Ştirbei Vodă şi Vasile Pârvan, care a fost inaugurat la începutul lunii decembrie, anul trecut, şi despre cel dintre Piaţa Victoriei şi strada Occidentului, care a fost finalizat în aceeaşi lună, câteva zile mai târziu.

Parcarea de la Universitate, blocată

Un alt proiect cu termenul de finalizare depăşit este parcarea subterană din Piaţa Universităţii. Lucrările la parcare au început în septembrie 2010, prin mutarea celor patru statui din piaţă în Parcul Izvor, şi ar fi trebuit să se încheie în noiembrie 2011. Lucrările au fost însă întârziate de cercetările arheologice, care au fost finalizate în iunie 2011.

Primăria Capitalei a mai avansat ca termene pentru finalizarea parcării luna martie a acestui an, iar pe urmă mai 2012, iar cel mai recent, data de 20 iulie. Parcarea nu a fost terminată nici până acum şi încă se mai lucrează la partea de deasupra şi la rampe. Parcarea este structurată pe trei niveluri şi va avea o capacitate de 420 de locuri pentru autoturisme şi 21 pentru motociclete.

CLICK pe fotogalerie pentru a vedea cum arată şantierele în prezent!

Stadionul, fără parcare

Parcarea va avea trei accese, unul pe strada Academiei, unul pe strada Toma Caragiu şi unul înspre gura de metrou. Accesul de pe strada Academiei va fi pentru intrare, iar cel dinspre metrou, pentru ieşire. Accesul de pe strada Toma Caragiu va fi interschimbabil, în funcţie de trafic. Ssuprafaţa desfăşurată a parcării, pe cele trei niveluri, este de 14.025 metri pătraţi. Tariful pentru utilizarea parcării va fi de 0,38 de euro pe oră.

Spaţiul de deasupra parcării va fi amenajat după un proiect care a rezultat în urma unui concurs internaţional de arhitectură. Parcarea este realizată printr-un parteneriat public-privat, investiţia fiind de 18 milioane de euro.

Proiect eşuat la Colentina-Pantelimon

Cea mai mare întârziere este la străpungerea Doamna Ghica - Bulevardul Chişinău, care va lega cartierele Colentia şi Pantelimon. Lucrările la aceasta au început în octombrie 2006 şi ar fi trebuit terminate doi ani mai târziu.

Investiţia a fost însă sistată în 2008. Primele probleme au apărut din cauza diferenţelor foarte mari între situaţia reală din teren şi proiectul tehnic. Având în vedere calitatea defectuoasă a proiectului, care a generat o ofertă nerealistă, precum şi solicitările constructorului pentru majorarea valorii contractului cu mai mult de 100%, municipalitatea a demarat o analiză a situaţiei.

Pe parcursul verificărilor, constructorul a abandonat şantierul, ceea ce a dus la degradarea lucrărilor executate. În aceste condiţii, municipalitatea s-a adresat instanţei, solicitând rezilierea contractului, acest lucru realizându-se în mai 2011. În octombrie 2011, Primăria Capitalei a demarat procedura pentru selectarea unui nou constructor şi finalizarea lucrărilor, care au fost reluate în martie.

Astfel, investiţia ar putea fi finalizată în august. Lucrarea presupune refacerea şi modernizarea străzii Doamna Ghica, până la nivelul căii ferate şi apoi continuarea străzii până la complexul Delfinul, spre Bulevardul Chişinau. Totodată, proiectul vizează realizarea unui pasaj suprateran peste calea ferată, care va lega cele două segmente ale arterei Doamna Ghica. Valoarea proiectului este de 97,3 milioane de lei.

Mihai Bravu-Unirii, în istanţă

Un alt punct fierbinte pe lista noastră este pasajul suprateran Mihai Bravu - Splaiul Unirii. La acesta lucrările au început în ianuarie 2011, dar au fost imediat sistate după ce prefectul Capitalei a atacat în instanţă autorizaţia de construire a pasajului, care fusese emisă în regim de urgenţă fără respectarea unora dintre prevederile legale din domeniu. Lucrările au fost reluate după câteva luni şi se preconiza ca pasajul să fie dat în folosinţă în primăvara acestui an.

Ultimul termen anunţat în luna aprilie pentru finalizarea investiţiei este cel de-al patrulea trimestru al acestui an. Proiectul prevede realizarea a două pasaje rutiere supraterane pe direcţia inelului principal de circulaţie, de câte două benzi de circulaţie pentru fiecare sens.

Pasajele rutiere vor încadra zona de tramvai existentă şi menţinută la sol şi vor supratraversa Splaiul Unirii şi Râul Damboviţa, precum şi intersecţia prelungirea Şoselei Mihai Bravu cu Calea Văcăreştilor. Pasajul de pe sensul Calea Văcăreşti - Mihai Bravu va avea o lungime de 675 de metri, iar cel de pe sensul Mihai Bravu - Calea Văcăreşti, una de 687 de metri.

Lucrarea va fi completată de amenajarea şi reconfigurarea intersecţiilor tronsonului inelului principal de circulaţie cu Splaiul Unirii şi cu Calea Văcăreştilor, precum şi de realocări şi reabilitări de reţele edilitare complexe. Valoarea investiţiei este de 28 de milioane de euro.

Magistrala M5 - Drumul Taberei-Universitate a rămas fără bani

Bugetul alocat Magistralei 5 de metrou „Drumul Taberei-Universitate" a fost redus, motivul diminuării sumelor alocate în 2012 pentru acest obiectiv fiind rectificarea bugetară executată conform OUG 13 din luna august a acestui an, informează, miercuri, Metrorex, citat de Mediafax.

„Ordonatorul de credite - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii - s-a asigurat însă ca, prin rectificarea bugetară, sumele alocate să fie suficiente pentru derularea lucrărilor până la sfârşitul acestui an, urmând ca pentru anul viitor suma necesară să fie prinsă în buget", precizează sursa citată.

Estimările conducerii Metrorex erau ca în cursul anului 2015 să fie puse în funcţiune primele trenuri pe linia 5, de la Râul Doamnei şi de la staţia Valea Ialomiţei, până la Eroilor.

Cu o lungime totală de aproximativ şase kilometri, tronsonul va avea zece staţii de metrou: Râul Doamnei, Valea Argeşului, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parcul Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor. Acesta va acoperi, în principal, un bazin cu un număr de peste 300.000 de locuitori din sectoarele 5 şi 6 ale Capitalei.

Magheru ca după bombardament

Autoritățile bucureștene au început, în urmă cu o lună, un amplu program de reabilitare a trotuarelor din centrul Capitalei. În prezent, bulevardele care unesc Piața Unirii de Piața Romană arată ca un șantier, iar pietonii fac slalom printre gropi și muncitori.

Deși bulevardele Magheru și Nicolae Bălcescu le îngreunează foarte mult drumul pietonilor, arterele vor arăta foarte bine când lucrările de reabilitare vor fi finalizate, scrie b365.ro.  Până în acest moment, trotuarele au fost refăcute parțial cu piatră cubică și granit, iar bordurile au fost schimbate.

Mai mult, chioșcurile de ziare au fost mutate, iar următorul pas este înlocuirea stâlpilor de iluminat stradal. Totodată, autoritățile vor monta și noul mobilier stradal, mai morden decât cel precedent. Printre toate aceste modificări, administrația locală a decis să păstreze cele două porțiuni de spațiu verde care desparte trotuarele dintre Universitate și Piața Romană.

  

Pietonii fac slalom printre muncitori și gropi Pietonii fac slalom printre muncitori și gropi
image

Click pe fotogalerie pentru a vedea mai multe imagini cu lucrările de reabilitare!

De asemenea, vizavi Sala Dalles, au fost amenajate şi câteva locuri de parcare între trotuar şi intrările în blocuri, iar pentru a împiedica parcarea maşinilor pe trotuar au fost montaţi mai mulţi stâlpi de beton. Astfel, mașinile sunt parcate mai organizat, iar trecătorii nu mai sunt incomodați.

Zonele ce vor fi reamenajate:

- Piaţa Romană - zona adiacentă Parcului Teatrului Naţional (între str. Batiştei şi Bd. Nicolae Bălcescu nr.2)

- zona adiacentă Parcului Teatrului Naţional (între aleea de acces de pe Bd. Carol I şi Bd. Nicolae Bălcescu nr.2)

- Bd. Nicolae Bălcescu, între strada Edgar Quinet şi str. I Câmpineanu

- breteaua adiacentă b-dului Nicolae Bălcescu (între str. I.D Dobrescu şi str. I. Câmpineanu)

- breteaua adiacentă b-dului N. Bălcescu (bloc Eva şi vizavi de hotel Ambasador)

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite