Primul avion de concepție integral românească. Povestea de 23 de ani a fabricii care a produs 21 de tipuri de aeronave

0
Publicat:

România are o istorie veche și importantă în domeniul producției de avioane. Primele aeronave românești au fost fabricate la societatea IAR Brașov, fondată la 1 noiembrie 1925, care avea ca acționari majoritari două companii din Franța: Blériot-Spad și Lorraine-Dietrich.

IAR CV 11 a fost primul avion de concepție și realizare în întregime românească FOTO Arhivă
IAR CV 11 a fost primul avion de concepție și realizare în întregime românească FOTO Arhivă

În decursul următorilor ani, autoritățile române au cumpărat acțiunile deținute de uzinele franceze, astfel că la 1 septembrie 1938 uzinele au devenit în întregime proprietate a statului român.

Fabrica cuprindea două unități de fabricație distincte: o secție de celule (construcții de avioane) și o secție de motoare. La uzinele IAR au fost construite mai multe tipuri de avioane cu motoarele fabricate aici, de concepție proprie sau în licență, de toate categoriile: de școală și antrenament, de sport și turism aerian, de mare raid, precum și avioane militare de vânătoare, de asalt, de bombardament în picaj, de observație, de recunoaștere, de bombardament.

Prima comandă pentru aviația militară au constituit-o 30 de avioane Morane-Saulnier M.S.35, serie care a fost terminată în toamna anului 1928. Următoarea comandă a fost pentru 70 de aparate de tip Potez 25 de recunoaștere și bombardament. Cele două tipuri de aparate au fost construite în baza unor licențe de fabricație obținute de la uzinele franceze.

Primul avion purtând denumirea IAR a ieșit pe porțile uzinei în anul 1930. Era prototipul unui avion de vânătoare IAR-11 CV sau IAR-CV 11, realizat după proiectul inginerului Elie Carafoli în colaborare cu inginerul francez Lucien Virnoux.

Formula constructivă adoptată, precum și calitățile sale de zbor îl plasau printre cele mai bune avioane din lume din categoria respectivă”, susține colonelul (rez) Nicolae Uszkai, specialist în domeniu, într-o analiză proprie.

Imagine dintr-o hală de producție a IAR Brașov FOTO Nicolae Uszkai
Imagine dintr-o hală de producție a IAR Brașov FOTO Nicolae Uszkai

Dintre cele 21 de tipuri de avioane construite la IAR până la încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, 15 au fost proiectate în cadrul uzinei. Dintre acestea s-au remarcat în mod deosebit prin performanțele lor: IAR-16, cu care în 1935 s-a stabilit recordul național la înălțime (11.631 m); IAR-39, avion de cercetare; IAR-80, avion de vânătoare; IAR-81, avion de vânătoare-bombardament precum și proiectul IAR-47, avion de recunoaștere.

În perioada 1927-1945, în afară de avioane și motoare, la IAR s-au produs instalații și accesorii pentru armamentul de bord, respectiv lansatorul de bombe Barbieri, realizat în 1931 pentru avioanele Potez 25 și turele de mitralieră Grosu pentru avioanele Potez 25 și Potez 54.

Avionul IAR CV 11 în hala de montaj FOTO Arhivă
Avionul IAR CV 11 în hala de montaj FOTO Arhivă

La IAR s-au fabricat, de asemenea, diferite avioane sub licență, în anii 30 făcându-se trecerea de la construcția aeronavelor din lemn la cele din metal. Astfel, uzina IAR a fost obligată sa treacă la construcții metalice de un ordin venit din partea Secretariatului Aerului si Marinei care stipula că aeronautica română nu va mai comanda avioane fabricate din lemn.

Deoarece avionul IAR-80 era deja depășit tehnic, iar fabricile germane nu puteau livra României numărul convenit de avioane Messerschmitt Bf 109, s-a luat hotărârea ca acesta sa fie fabricat în România. Astfel România putea fabrica un avion modern și în cantitățile necesare înzestrării.

Raidurile aviației americane asupra României în 1943-1944 au pus problema pentru autoritățile militare a dispersării uzinei aeronautice. Fabrica de celule a fost dispersată la Caransebeș și Topleț, fabrica de motoare la Colibași și Ucea, iar fabrica de armament și accesorii la Câmpulung, se mai susține în documentul citat.

Avionul de luptă IAR 80 FOTO Arhivă
Avionul de luptă IAR 80 FOTO Arhivă

Încheierea celui de-al Doilea Război Mondial a dus la confiscarea întregului material aeronautic importat din Germania de către armata Rusiei. La ordinul rușilor s-a decis reducerea producției aeronautice la contractul Messerchmitt 109G și Daimler Benz și profilarea întreprinderii pe reparații autovehicule.

Anularea contractelor aeronautice și insuficiența resurselor financiare rezultate din reparațiile de autocamioane au condus la decizia ca uzina să treacă la producția de tractoare. După 23 de ani, în 1948, uzina IAR își încheia cariera de fabricant de aeronave și trecea la producția de tractoare.

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite