Proiectul de Lege a Educației, dezbătut la Brașov cu ministrul Sorin Câmpeanu. Ce i-a interesat pe profesori

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reprezentanți ai profesorilor din toată țara s-au întâlnit la Brașov cu Ministrul Educației, Sorin Câmpeanu, care le-a răspuns întrebărilor legate de nelămuririle din proiectul de Lege a Educației, propus de PNL

Sorin Câmpeanu a participat la dezbaterea proiectului de Lege a Educației FOTO Ioan Buciumar
Sorin Câmpeanu a participat la dezbaterea proiectului de Lege a Educației FOTO Ioan Buciumar

Brașovul a fost gazda dezbaterilor pe tema proiectului de Lege a Educației Naționale, propus de Partidul Național Liberal. Ministrul Sorin Câmpeanu răspunde întrebărilor adresate de către reprezentanții celor mai importante sindicate din învățământ, legate de modificările propuse de proiectul de lege.

Dezbaterile au debutat vineri seara, iar sâmbătă dimineața a fost a doua sesiune a întâlnirii. Profesorii au dorit să știe mai multe amănunte despre organizarea examenelor, despre profesorii debutanți, mentorat și alte prevederi ale proiectului.

„Sunt directorul unei școli unde avem cinci clase de matematică-informatică, trei de științe și una de uman, să zicem. Procentul de 90 % se atribuie pe total sau pe fiecare dintre specializări?”, a dorit să știe profesorul Ion Gamil, din Dolj.

Procentul de maximum 90% se referă la numărul de clase

Ministrul spune că recomandă ca o clasă din zece să fie din alți elevi decât cei care susțin examenul la Colegiul Național respectiv.

„E vorba de total și aș vrea să să găsim varianta -dacă n-am fost suficient de expliciți - să judecăm la numărul de clase: dacă ai 10 clase, 10 % să fie o clasă din 10, 20 % să fie două clase din 10, la modul acesta trebuie să ne raportăm”, a precizat ministrul Sorin Câmpeanu.

Fracțiunile de normă au reprezentat un alt subiect de interes.

„Au fost discuții aici despre această titularizare pe jumătate de normă, cum o vedem în continuare? Va exista posibilitatea pentru aceste cadre didactice ca, la un moment dat, să își întregească norma și, dacă da, sub ce formă?”, a întrebat profesoara Mihaela Jianu, din Dolj.

Profesorii titulari cu fracțiuni de normă pot ajunge la normă întreagă

Reprezentanții ministerului spun că acești profesori își vor putea completa norma.

„Titularizarea pe jumătate de normă sau pe mai mult jumătate de normă înseamnă că sunt titular pe această fracțiune și suplinitor pe alta, asta în funcție de specificul bucăților de post respective. Evident că, la momentul la care ai oportunitatea, poți să devii titular cu normă întreagă”, a arătat secretarul de stat Sorin Ion.

Profesorii au fost interesați și de salarizarea personalului din învățământ. Ministrul Sorin Câmpeanu a precizat că aceasta nu ține de Legea Educației, ci este o responsabilitate a Ministerului Muncii. Dascălii i-au mai cerut ministrului să ofere o șansă și școlilor din mediul rural, unde mentorii ajung extrem de rar și, astfel, calitatea educației în mediul rural este mult sub cea din mediul urban.

Propunere: reintroducerea armatei între liceu și facultate

Radu Pentiuc, profesor la Universitatea din Suceava, a venit cu o propunere primită cu zâmbete de către colegii săi prezenți la dezbateri. 

„Ar fi foarte interesant dacă băieții noștri ar face trei, patru luni de armată. Eu sunt convins că, pentru națiunea noastră, ar fi un pas imens. Ei vor ști igienă - ca să nu fiu mai direct - administrație, ierarhie, un program cu trezire la 6-7 dimineața, în așa fel încât să le fie mai ușor să ajungă la cursuri când sunt studenți”, a solicitat profesorul sucevean.

Reprezentanții Ministerului Educației au spus că este o problemă foarte serioasă, dar nu ține de acest minister. 

Cinci decizii majore, în urma consultărilor

La final, ministrul Sorin Câmpeanu a anunțat că a luat cinci decizii majore după consultările de la Brașov. Prima este posibilitatea legală a organizării concursului propriu de admitere la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale), cu condiția ca această admitere să fie organizată imediat după susținerea examenului de Evaluare Națională. 

Limba și literatura română (inclusiv gramatica) va constitui o probă distinctă în cadrul examenului național de bacalaureat. 

Asumarea filierei la nivel liceal este apreciată ca fiind o măsură oportună, capabilă să susțină creșterea calității procesului de învățământ și profesionalizarea resursei umane. Astfel, vor exista unități teoretice, vocaționale sau profesionale, fără să se mai amestece tipurile de clase.

Procesul de descentralizare va fi inițiat prin reconfigurarea activității de educație extrașcolară la nivelul sistemului național de învățământ. Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate ca unități de educație extrașcolară și vor face parte din rețeaua școlară.

Integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă se va face gradual, doar în măsura în care la nivelul unităților de învățământ preuniversitar de masă vor fi asigurate condițiile specifice din perspectiva existenței resursei umane calificate (consilieri, profesori de sprijin și cadre didactice formate pentru educația copiilor cu CES), precum și din perspectiva existenței infrastructurii dedicate. 

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite