Regiunea săracă a României care deţine recordul la contrabanda cu tutun. Unde ascund traficanţii ţigaretele

0
0
Dezbatere pe tema traficului de ţigări de contrabandă FOTO Mircea Merticariu
Dezbatere pe tema traficului de ţigări de contrabandă FOTO Mircea Merticariu

Joi, 5 noiembrie, la Albiţa, în cel mai important punct vamal din estul Uniunii Europene, a fost lansat al doilea val al campaniei de conştientizare a efectelor negative ale contrabandei cu ţigarete “Aparenţele înşală”. România pierde anual peste 500 de milioane de euro din traficul ilegal de ţigări. În regiunea Nord Est, 31% din ţigările de pe piaţă sunt de contrabandă şi contrafăcute.

La eveniment au fost prezenţi Liliana Ion, directorul Vămii din Iaşi, Cristina Vasiloiu, director al Euromonitor Business Consulting Services, Richard Paris ofiţer de criminalitate fiscală în cadrul Ambasadei Marii Britanii la Bucureşti , Cristofor Bujag şi Vladimir Sava din partea Vămii din Republica Moldova , Marian Marcu de la Novel Researc,  prefectul judeţului Vaslui,  Andrei Puica, ş.a.

Cristina Vasiloiu, Euromonitor Business Consulting Services a făcut o scurtă prezentare a situaţiei contrabandei cu ţigări în Europa, a dimensiunii şi gravităţii fenomenului. „În Europa se vând ţigări de 90 de miliarde de euro, anual, din care peste 13 miliarde sunt din vânzarea celor de contrabandă. Gândiţi-vă ce s-ar putea face cu acei bani. România nu este pe primul loc, în funtea clasamentului sunt Grecia, Spania şi alte ţări“, a spus Cristina Vasiloiu. Nu numai vânzarea ţigărilor de contrabandă reprezintă un pericol, ci şi consumul lor, mai ales al celor contrafăcute, realizate fără o reţetă controlată, depozitate în spaţii insalubre, etc. 

Richard Paris, ofiţer în cadrul Ambasadei Marii Britanii la Bucureşti, a explicat că Anglia pierde peste un miliard de lire sterline de pe urma ţigărilor de contrabandă, că se fac eforturi pentru a se monitoriza reţelele care aduc ţigările din est dar şi din ţările asiatice. 

Campania de conştientizare “Aparenţele înşală”a fost iniţiată de Euromonitor Business Consulting Services, în parteneriat cu Direcţia Generală a Vămilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi Poliţia Română, cu sprijinul JTI. În prima parte a anului, mesajele campaniei s-au făcut auzite în 16 judeţe din apropierea graniţelor de vest, sud-vest, nord şi nord-est. Ieri, campania s-a relansat în regiunea nord-est, cea mai afectată de comerţul ilegal cu ţigarete. În nord-estul României, traficul ilegal cu ţigarete se situa în luna septembrie la 31,4%, cel mai ridicat nivel comparativ cu restul regiunilor ţării, şi de peste două ori mai mare decât media naţională, de 14,8%. 

Conform studiilor realizate de compania de cercetare Novel Research, comerţul ilegal cu ţigarete, la nivel naţional, a înregistrat în ianuarie 2015 un record negativ al ultimilor patru ani, de 19,2%. Novel Research monitorizează nivelul contrabandei cu ţigarete din anul 2008, cel mai mare procent înregistrat până acum fiind cel din ianuarie 2010, de 36,3%, când contrabanda deţinea cea mai mare cotă din piaţa tutunului. 

„Nivelul actual al contrabandei cu ţigarete din nord-est, de 31,4%, se apropie de recordul istoric din 2010. Peste 60% din ţigaretele traficate ilegal în această regiune sunt cheap whites, mărci no-name intrate pe piaţă prin Ungaria, Ucraina sau Moldova şi care se află în creştere alarmantă”, a declarat Marian Marcu, director general al companiei de cercetare Novel Research.

Cei care cumpără de contrabandă trebuie să fie conştienţi, spun autorii studiului, că, astfel, contribuie la creşterea infracţionalităţii. „În acelaşi timp, produsele achiziţionate nu prezintă nicio garanţie legată de fabricaţie sau calitate. Ţigaretele de contrabandă sunt transportate în anvelope, lipite pe corp cu scotch, în pantofi, în lenjeria intimă, în rezervoare de benzină şi depozitate în grajduri, garaje, canale sau alte spaţii improprii”, a declarat Cristina Vasiloiu, director general Euromonitor Business Consulting Services. 

Contrabanda se situează acum peste media ultimilor patru ani şi are o cotă de piaţă de 14,7% în România.

În septembrie 2015, comerţul ilegal cu ţigarete a înregistrat cea mai mare creştere în regiunea de nord-vest: plus 14,6% din totalul pieţei, până la 24,9%, comparativ cu luna iulie. Regiunea nord-est rămâne mai departe regiunea cea mai afectată de piaţa neagră, cu un nivel al comerţului ilicit de 31,4%, cu toate că se află în scădere faţă de iulie, cu 3,9 puncte procentuale - amintesc realizatorii studiului. „Din punct de vedere al provenienţei, ponderea produselor „cheap whites” creşte vertiginos în septembrie, cu 5,6 % comparativ cu iulie, atingând un prag record de 66,4%. Ponderea produselor provenite din Moldova (19,9%) şi Serbia (3,3%) este relativ constantă în septembrie, iar Ucraina se află în scădere (minus 4,8 p.p., până la 5,1%)”, a declarat Marian Marcu, directorul companiei de cercetare Novel Research.

Reprezentanţii companiei de ţigarete JTI au afirmat că ei lucrează, practic, în interesul statului. Aproximativ 80% din costul ţigărilor îl reprezintă taxele, iar compania a virat numai în ultimul an peste 2 miliarde de euro la bugetul statului. Mai mult, corporaţia se implică în diferite programe împotriva traficanţilor de ţigări, care ocupă un sector important în piaţa europeană.

„Compania noastră va continua să sprijine campaniile regionale anti-contrabandă derulate de autorităţi, inclusiv în judeţele de graniţă din nord-vest unde se înregistrează cea mai mare creştere a comerţului ilegal. Acţiunile de acest tip au, însă, rezultate exclusiv în perioadele şi în regiunile în care se desfăşoară. Aşadar, este nevoie de o Strategie Naţională de combatere a contrabandei, cerută public de autorităţile de aplicare a legii, precum şi de Consiliul Concurenţei. Dat fiind că, recent, a fost emisă o Hotărâre de Guvern care conferă Ministerului Sănătăţii rolul de coordonator al unui Comitet interministerial pentru controlul tutunului, comitet care are inclusiv atribuţii de identificare a măsurilor pentru reducerea contrabandei şi contrafacerii produselor din tutun, instituţia în cauză ar trebui să se implice în iniţierea Strategiei”, a declarat Gilda Lazăr, director Corporate Affairs & Communications, JTI România, Moldova şi Bulgaria.

Bacău


Ultimele știri
Cele mai citite