Elev în clasa a IV-a la vârsta de 48 de ani. A doua şansă la educaţie pentru adulţii analfabeţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aproximativ 500 de persoane care provin din comunităţile defavorizate urmează cursurile programului „A doua şansă“ în 11 unităţi de învăţământ din Teleorman. Pentru cursanţii care au ratat primul tren spre alfabetizare, şcoala a început în al doilea weekend din luna octombrie, fără careu şi cu altfel de emoţii.

Unii n-au fost niciodată la şcoală, în vreme ce alţii au îngroşat  statisticile abandonului şcolar, renunţând la cursuri în ciclul primar sau secundar.

Radu Sorin (foto jos) are 48 de ani şi este elev în clasa a IV-a. În copilărie a făcut o singură clasă: „Părinţii ne luau şi umblam cu ei în ţară, cu bijuterii, cu inele. Ne luau primăvara şi veneam acasă tocmai iarna“.  Bărbatul recunoaşte că a ajuns să-şi dorească să scrie şi să citească după ce a descoperit credinţa. „Vreau să învăţ să scriu şi să citesc pentru că m-am dus la pocăinţă, la baptişti. Deja m-am botezat acolo şi vreau să citesc cuvântul Domnului“. Viaţa de analfabet nu a fost una uşoară: „A fost foarte greu. Cel mai greu a fost că n-am avut permis de conducere, că n-am putut să învăţ să dau examen. De angajat , la vârsta asta, nu mă mai angajează nimeni“.


Fernando Ştefan (16 ani) este tot în clasa a IV-a. A abandonat şcoala după primele trei clase primare. „Nu aveam cu cine să rămân acasă. Tata şi mama erau plecaţi, eram nevoit să plec cu ei. Am făcut trei clase şi acum am intrat în clasa a IV-a, la 16 ani. Vreau să fac în continuare 10 clase, ca să mă înscriu în şcoala de şoferi şi să am un viitor“, mărturiseşte tânărul.

La 16 ani, Andrei Caragea, un alt cursant de la „A doua şansă“, intră în clasa a VII-a. A abandonat şcoala în gimnaziu, din cauza unor probleme, dar şi-a dat seama că fără carte nu poate avea un viitor: „După ce termin aici, vreau să mă duc la liceu, apoi să îmi găsesc ceva de muncă stabil, să îmi câştig şi eu pâinea“.

image

Alfabetizarea, condiţie pentru permisul auto

Abecedarul la vârsta a doua

Programul „A doua şansă“ este total diferit de cel al colegilor din învăţământul clasic. Un an de studiu cuprinde 16 săptămâni, iar într-un an şcolar clasic se fac doi ani de studiu. Nu există  limită superioară de vârstă pentru cei care vin la „A doua şansă“

„La clasa I există un Abecedar adaptat, nu se merge literă cu literă ca la elevii de şase ani, ci, din octombrie până în decembrie, comasat, vor învăţa tot alfabetul limbii române, să scrie şi să citească, la nivel de clasa I“, spune coordonatorul programului, profesoara Tatiana Camelia Iatan de la Şcoala 7 din Alexandria. Munca cu adulţii este mai grea decât cea cu copiii, completează dascălul: „Un copil de 6 ani este maleabil. Adultul deja are principiile lui, unii se şi jenează, vor să arate că ştiu, dar de fapt nu ştiu. Este mai greu, dar n-am înregistrat niciun eşec“.

image


”A doua şansă” este o soluţie prin care statul încearcă reducerea ratei de analfabetism, în rândul adulţilor. ”Abandonul şcolar reprezintă o problema greu de rezolvat pentru sistemul nostru de învăţământ. Din aceasta cauza  suntem pe locul trei in Europa. O solutie ca să scăpam de numarul mare de analfabeti este programul "A doua sansa", care functioneaza în câteva şcoli din zonele defavorizate. Cei care au renunţat la şcoală când erau copii sunt încurajaţi să reia cursurile, chiar dacă au depăşit vârsta. Profesorii le explica la ore ca niciodată nu e târziu sa invete. Totul e sa aibă voinţa” spune Diana Sferle, directorul Şcolii gimanziale nr 7 Alexandria, centru pentru ” A doua şansă”. Indiferent de motivele pentru care intră în program-obţinerea permisului de conducere sau a unei slujbe mai bune, profesorii îi încurajează pe cursanţi să-şi ducă studiile la bun sfârşit.

La nivelul judeţului Teleorman sunt disponibile 11 centre în cadrul cãrora cei care nu au frecventat la timp cursurile unei forme de învãţãmânt obligatoriu pot învãţa noţiunile elementare pentru reintegrarea în societate şi pot beneficia de orientare, consiliere şi asistenţã educaţionalã.

"Avem 485 de elevi. La Colegiul Tehnic 'Anghel Saligny' Roşiorii de Vede avem 30, la Liceul Tehnologic 'Sfântul Haralambie' Turnu Mãgurele avem 85, la Liceul Tehnologic nr. 1 Alexandria sunt 27, la Şcoala Gimnazialã ”Alexandru Depãrãţeanu” Roşiorii de Vede sunt 45, la Şcoala Gimnazială ”M.R Paraschivescu” Zimnicea sunt 30. Mai avem 35 la Şcoala Gimnazialã Dracea, alţi 41 la Şcoala Gimnazialã nr. 1 Lunca, 42 la Şcoala Gimnazială nr. 1 Videle, zece la Şcoala din Putineiu şi 30 la Şcoala Gimnazialã nr. 2 Turnu Mãgurele. Cei mai mulţi sunt la Şcoala Gimnazialã nr. 7 Alexandria. Avem 110 ", a declarat  Valeria Gherghe, inspector general al IŞJ Teleorman.

Despre programul „ A doua şansa”

Programul este structurat pe două niveluri: A doua şansă - învăţământ primar şi A doua şansă -învăţământ secundar inferior – acesta din urmă având şi o componentă de pregătire profesională. ”Nu există  limită superioară de vârstă pentru cei care doresc să se înscrie în acest program. Condiţia este ca aceştia să fi depăşit cu cel puţin 4 ani vârsta corespunzătoare clasei. În programul A doua şansă – învăţământ primar se pot înscrie cei care nu au participat deloc la educaţia formală – şcolară, au fost înscrişi, dar au abandonat învăţământul primar – indiferent de momentul şi motivele abandonului, nu au absolvit, până la vârsta de 14 ani, învăţământul primar. Pentru programul A doua şansă – învăţământ secundar inferior se pot înscrie cei au absolvit învăţământul primar obligatoriu (inclusiv în sistemul A doua şansă) dar nu şi-au continuat educaţia sau au absolvit o parte din clasele corespunzătoare învăţământului gimnazial , dar au abandonat şcoala pe parcursul acestui ciclu de învăţământ – indiferent de momentul şi motivele abandonului” explică Diana Sferle, directorul Şcolii gimnaziale nr. 7, unul dintre centrele ” A doua şansă”.

Alexandria



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite