Un sfert din români consideră că Rusia răspândeşte ştiri false în România. Posturile TV, cele mai expuse la dezinformări SONDAJ

0
0
Rusia este ţara care răspândeşte cele mai multe informaţii false pe teritoriul României.
Rusia este ţara care răspândeşte cele mai multe informaţii false pe teritoriul României.

În partea a treia a sondajului „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naţionalist în era dezinformării şi fenomenului ştirilor false” aflăm că cei mai mulţi respondeţi cred că au fost expuşi la informaţii false în ultimele luni, dar şi că televiziunea este cea care dezinformează.

Expunerea ştirilor false

50,1% dintre respondenţi apreciază că în ultimele luni au fost expuşi la ştiri false sau dezinformări în foarte mare şi mare măsură (faţă de 55% în martie), iar 45,6% că au fost expuşi în mică măsură sau foarte mică măsură/deloc (faţă de 42,6% în martie). 4,3% nu ştiu sau nu răspund la această întrebare (faţă de 2,5% în martie).

Persoanele care cred că au fost expuse cel mai mult la informaţii false au vârste cuprinse între 30 şi 44 de ani şi au venituri mari. Oamenii cu studii primare şi care nu folosesc reţelele sociale au crezut în tot ceea ce au văzut la TV.

Canale media expuse dezinformării

52,6% dintre respondenţi consideră că posturile TV sunt cele mai expuse la dezinformări şi propagarea de ştiri false, 34,9% consideră că în această situaţie se află reţelele sociale, 4,4% ziarele şi revistele, 2,3% posturile de radio, 5,8% nu ştiu sau nu răspund.

Tinerii până în 30 de ani tind să creadă că reţelele sociale sunt mai expuse dezinformării, un procent de 53% dintre tinerii respondeţi mizând pe asta, în schimb, doar 39% au spus de televiziuni.

Cele mai expuse dezinformării sunt în proporţie de 51% posturile TV pentru persoanele între 30 şi 44 de ani şi reţelele sociale în proporţie de 40%. Pentru persoanele între 45 şi 59 de ani, cele mai expuse dezinformării sunt posturile TV (54%) şi reţelele sociale (32%). Pentru presoanele peste 60 de ani, cele mai expuse dezinformării sunt posturile TV (60%) şi reţelele sociale (22%).

Influenţare opţiuni de vot

Întrebaţi în ce măsură consideră că opţiunile de vot ale românilor sunt afectate de dezinformare şi fake-news-uri, 74,4% dintre cei chestionaţi răspund că sunt afectate în mare şi foarte mare măsură. 22,1% consideră că sunt afectate în mică şi foarte mică măsură şi 3,6% nu răspund.

Oamenii cu studii superioare cred că fake-news-urile influenţează votul, iar cei cu studii primare, din zone rurale nu consideră că percepţia despre un partid politic are legătură cu dezinformarea.

Ţări care susţin propaganda

În viziunea a 25,2% dintre români, Rusia este principala ţara care susţine acţiuni de propagandă, dezinformează şi răspândeşte ştiri false în România. Uniunea Europeană este văzută ca susţinând acţiuni de propagandă, dezinformând şi răspândind ştiri false în România de 13,8% dintre cei intervievaţi, urmată de China (12,2%), Ungaria (8%), SUA (7,9%) şi Germania (3,5%). 2,1% dintre cei chestionaţi consideră că altă ţară susţine astfel de acţiuni în România, iar 27,3% nu ştiu sau nu răspund

Acord afirmaţii – superioritate culturală

72,7% din populaţie este de părere că România mai trebuie să recupereze în multe domenii faţă de statele din Occident, dar cultural este superioară celor mai multe dintre ele. 21,4% sunt în dezacord cu această afirmaţie, iar 5,9% nu ştiu sau nu răspund.

Mai multe - Societate

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite