„Stăm şi 12 ore la uşa medicului pentru o consultaţie!”. Dramele pacienţilor oncologici pe timp de pandemie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pacienţii cu cancer sunt victime colaterale ale pandemiei de COVID-19. La Conferinţa Naţională a Federaţiei Asociaţiilor Bolnavilor de Cancer din România au fost aduse în discuţie mai multe probleme pe care le are această categorie de pacienţi.

După opt luni de pandemie în România, problemele bolnavilor de cancer nu sunt noi, din păcate, ci doar acutizate de actualul context. 

Lista este una consistentă pacienţii reclamând aspecte grave atât în privinţa accesului la investigaţii cât şi la terapii. Aceştia consideră că majoritatea acestor probleme nu sunt cauzate neapărat de pandemie cât de sistemul de sănătate, indiferent că este public sau privat, potrivit lui Cezar Irimia, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor Bolnavilor de Cancer din România. 

Pacineţii oncologici susţin că există grave disfuncţionalităţi precum nedecontarea analizelor privind markerii tumorali  - ceea ce presupune cheltuieli mari din partea lor, lipsa gratuităţii pentru medicamentele conexe terapiei oncologice, accesul foarte greu la investigaţii tip CT/RMN decontate în baza biletelor de trimitere  - intervalul de aşteptare fiind de 6-8 luni, lipsa medicamentelor oncologice specifice  - ceea ce agravează starea pacienţilor - dar şi a specialiştilor din sistem, ceea ce îngreunează mult adresabilitatea  - la uşile cabinetelor se aşteaptă între 8 şi 12 ore pentru o consultaţie!

Pacienţii au nevoie de explicaţii, medicii n-au timp

Pacienţii mai spun că sunt dificultăţi şi la emiterea biletelor de trimitere şi a reţetelor şi accesarea serviciilor decontate de casele judeţene de asigurări de sănătate, la fondurile insuficiente alocate acestora în raport cu necesarul,  ambiguităţi sau condiţii mult prea restrictive la pacienţii care au nevoie de încadrare într-un grad de handicap.

Comunicarea cu personalul medical are sincope, iar situaţia nu are legătură doar cu actualele condiţii create de contextul pandemic. Adresabilitatea, explicaţiile şi răspunsurile pe care pacienţii le aşteaptă de la medici cu privire la afecţiunea lor nu ssunt ceea ce ar trebui să fie, mai spun pacienţii oncologici. 

Un fapt deosebit de grav semnalat de o parte dintre pacienţi este acela că încă mai există cazuri în care, pentru a se putea continua traseul terapeutic, se sugerează oferirea de recompense materiale personalului sanitar.

Taxare dublă pentru servicii

Dubla taxare a serviciilor medicale este un alt aspect care îi nemulţumeşte pe pacienţi. Acest lucru se referă la faptul că, deşi sunt plătitori de contribuţii la bugetul de stat, adesea sunt nevoiţi să suporte costurile investigaţiilor, procedurilor sau medicamentelor auxiliare.

Lipsa de organizare de la nivelul spitalelor care efectuează testări COVID - ceea ce îngreunează accesul pacienţilor oncologici -, discriminarea faţă de pacienţii infectaţi cu COVID - care au prioritate în faţa celor oncologici - sau întreruperea tratamentelor pacienţilor oncologici infectaţi cu COVID fără o argumentare ştiinţifică, toate acestea creează premisele transformării acestora în victime colaterale ale pandemiei.

În toată această situaţie există însă şi o veste bună: Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a anunţat că investigaţia paraclinică privind markerii tumorali în stabilirea terapiei oncologice ţintite va intra în procesul de decontare, în acest moment căutându-se soluţii financiare. De asemenea, CNAS a suplimentat şi valorile contractuale privind extinderea accesului la investigaţiile de tip CT/PET CT/RMN.

Diagnosticul de certitudine în cancerul pulmonar este întârziat

Accesul pacienţilor la diagnosticul de certitudine şi ulterior, instituirea terapiei de primă intenţie în cancerul pulmonar sunt întârziate. Aceasta este una dintre concluziile primei etape din cercetarea realizată de FABC, InoMed şi Universitatea Bucureşti, cu sprijinul MSD România, privind “Accesul echitabil la servicii medicale şi tratament în cancerul pulmonar - Perspectiva pacienţilor”.

“Este o primă cercetare care şi-a propus să realizeze o evaluare rapidă a parcursului cazului nou de cancer pulmonar către etapele de diagnostic şi tratament. Chiar dacă este vorba despre un eşantion nealeatoriu de 39 de pacienţi, analiza răspunsurilor primite sugerează care ar putea fi punctele vulnerabile din traseul pacientului până la instituirea terapiei iniţiale, generând astfel ipoteze de studiu de luat în calcul în cercetări ulterioare, aprofundate. Una dintre primele concluzii este că accesul pacienţilor la diagnosticul de certitudine şi instituirea terapiei de primă intenţie sunt întârziate. În plus, prin acest proiect s-a intenţionat şi pre-testarea instrumentului de colectare a datelor, dar şi disponibilitatea pacienţilor de a furniza informaţiile solicitate în sistem online, aspect de altfel foarte important în contextul pandemiei curente ce limitează interacţiunea directă dintre cercetător şi subiecţii cercetării”, a afirmat Cezar Irimia.

Doar unu din cinci pacienţi este informat

Studiul arată faptul că pacienţii nu sunt suficient de informaţi asupra simptomatologiei ce poate indica apariţia unui cancer pulmonar, fapt ce poate întârzia substanţial prezentarea lor la medic şi intrarea pe circuitul diagnostic. Doar circa 1 din 5 pacienţi chestionaţi au declarat că apariţia unor simptome, precum tuse, dispnee, pierdere în greutate sau chiar hemoptizia, i-au facut să ia în calcul posibilitatea ca ar avea o boala malignă pulmonară, iar asta în principal pentru că erau fumători sau aveau antecedente familiale de/rude anterior diagnosticate cu  cancer pulmonar. Pe majoritatea astfel de simptome nu i-au alarmat. Asta explică parţial faptul că aproape jumătate dintre respondenţi (46%) au lăsat să treacă două luni sau mai mult până să se prezinte la un medic de familie pentru simptomele nou apărute sau agravate.

”Mai mult ca oricând, pacienţii cu cancer din România au nevoie de acel Plan Naţional de Oncologie - acel set de măsuri clare care să îmbunătăţească situaţia pacienţilor cu cancer, mai ales în această perioadă critică ce este cauzată de pandemia de COVID-19. Încă o dată amintim faptul că  în perioada ianuarie - iunie 2020 s-au înregistrat 25.659 de noi cazuri de cancer, faţă de 29.467 în aceeaşi perioadă a anului 2019! Oare a scăzut incidenţa cancerului în România cu 15%?”, a atras atenţia Cezar Irimia.

Federaţia Asociaţiilor Bolnavilor de Cancer transmite tuturor pacienţilor cu cancer, şi implicit pacienţilor cronici din România, invitaţia de a fi apela numărul de call-center 021 253 0591 pentru a beneficia de îndrumare, informare medicală generală, consiliere psihologică gratuită, furnizare de informaţii despre nutriţia pacientului oncologic şi planuri de nutriţie gratuite.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite