Proiect pentru reorganizarea MAI. DSU afirmă că are atribuţii, de la înfiinţare, pe linia asistenţei medicale de urgenţă
0Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) a transmis, joi, precizări în legătură cu proiectul suspus dezbaterii publice care vizează reorganizarea MAI. DSU afirmă că are, încă de la înfiinţare, atribuţii pe linia asistenţei medicale de urgenţă, iar documentul doar integrează articole din actele normative în vigoare.
DSU a transmis, joi, precizări ”ca urmare a mai multor informaţii eronate apărute în mass-media, referitoare la faptul că un proiect de lege pentru organizarea Ministerului de Interne, pus în consultare publică fără avizul sau consultarea Ministerului Sănătăţii, prin care asistenţa medicală de urgenţă trece în subordinea Ministerului de Interne, contravine atât codului administrativ, cât şi Legii 95”. ”Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă are atribuţii pe linia asistenţei medicale de urgenţă. Dispoziţiile propuse în proiectul despre care se face referire cu privire la competenţele
Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă de a asigura coordonarea integrată a asistenţei medicale de urgenţă sunt în mod expres prevăzute şi în perfect acord cu dispoziţiile OUG nr. 21/2004, cu modificarile si completarile realizate prin OUG 68/2020, si art. I alin. (1) lit. a) din OUG nr. 1/2014”, a transmis, joi, DSU, într-un comunicat de presă. Instituţia precizează că, potrivit acestor Ordonanţe de Urgenţă, care prevăd înfiinţarea DSU şi atribuţiile pe linie de competenţă, se specifică în mod clar, printre altele, următoarele:
“(1) În cadrul Ministerului Afacerilor Interne se înfiinţează Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare Departamentul, structură operaţională, fără personalitate juridică, cu atribuţii de:
a) coordonare integrată, cu caracter permanent, la nivel naţional, a activităţilor de protecţie civilă, de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă, de asigurare a resurselor umane, materiale, financiare şi de altă natură necesare restabilirii stării provizorii de normalitate, inclusiv de prim ajutor calificat şi asistenţă medicală de urgenţă, în cadrul unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor, denumite în continuare UPU/CPU, precum şi în cadrul structurilor SMURD şi serviciilor publice de ambulanţă, până la internarea în spital sau externarea din UPU/CPU;”
DSU precizează, de asemenea, că aspectele referitoare la competenţele Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă au fost introduse şi în OUG nr. 68/2020.
”Art. 1, aln. 4 - Departamentul coordonează operaţional serviciile de ambulanţă judeţene, respectiv Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov, UPU/CPU, serviciile publice Salvamont şi Salvaspeo şi activităţile de căutare-salvare canină în domeniul situaţiilor de urgenţă”, mai arată DSU.
Instituţia afirmă că, în urma adoptării OUG 68 din 2020, care urmăreşte în mod prioritar cadrul necesar pentru consolidarea şi totodată îmbunătăţirea constată a calităţii şi eficientizării răspunsului în faţa situaţiilor de urgenţă din ce în ce mai complexe astăzi, de a pregăti şi instrui personalul etc., în cadrul DSU s-au înfiinţat alte 2 direcţii, şi anume Direcţia Generală pentru Protecţie Civilă, Direcţia Suport Decizional, care se alătură direcţiei înfiinţate acum 8 ani, respectiv Direcţia Urgenţe Medicale.
”Ulterior, în urma adoptării OUG 68/2020, Parlamentul României adoptă Legea 253/2020, care confirmă legitimitatea înscrierii în domeniul propriu de activitate al Ministerului Afacerilor Interne a problematicii gestionate de către Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă pe linia asistenţei medicale de urgenţă. Totodată, precizăm că în rândul instituţiilor avizatoare a proiectelor de ordonanţe de urgenţă, care ulterior au devenit OUG 1/ 2014 si OUG nr. 68/2020 SE REGĂSEŞTE şi Ministerul Sănătăţii , aspect care validează faptul că problematica în discuţie NU contravine reglementarilor gestionate pe domeniul de competenţă a Ministerului Sănătăţii sau a celor prevăzute de Legea nr.95/2006. Totodată trebuie menţionat că, încă din anul 2006, Legea 95 a prevăzut un rol clar şi direct structurilor Ministerului Afacerilor Interne, respectiv Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) şi Inspectoratului General de Aviaţie al MAI (IGAv) în acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat”, se mai arată în comunicat.
”Dat fiind faptul că atribuţiile DSU şi ale Ministerului Sănătăţii nu interferează, acesta nu a fost consultat în ceea ce priveşte conţinutul proiectului de lege pentru organizarea Ministerului de Interne din simplul motiv că acest proiect integrează articole din actele normative în vigoare care stabilesc atribuţiile DSU încă de la înfiinţare, respectiv acum 8 ani, şi pentru care Ministerul Sănătăţii şi-a exprimat avizul şi susţinerea odată cu prezentarea proiectelor de OUG, devenit OUG 1/2014 si 68/2020 în care se stabilesc în mod clar atribuţiile DSU, inclusiv pe linia asistenţei medicale de urgenţă şi modul de colaborare complementară cu Ministerul Sănătăţii”, a mai transmis DSU.
Ministerul de Interne a supus dezbaterii publice un proiect de lege care vizează reorganizarea instituţiei, iar potrivit prevederilor documentului asistenţa medicală de urgenţă ar urma să fie coordonată de către Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă.
Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, acuză că nu a fost informat despre acest proiect, ba mai mult, ministerul pe care-l conduce nu se află pe lista instituţiilor avizatoare.
Rafila susţine că opoziţia sa nu are legătură cu persoana medicului Raed Arafat, ci cu activitatea medicală, care este finanţată de către Ministerul Sănătăţii.
”Eu sunt gata să-i cedez domnului Arafat poziţia de ministru al Sănătăţii”, a afirmat Rafila, miercuri seară, la România TV.