Pagina cititorului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Radu Negulescu este cel mai tânăr manager al unei firme de IT şi software (Loading Media) din Baia Mare. Are doar 23 de ani şi are în subordine nu mai puţin de 36 de angajaţi.

„E necesar să fim informaţi!"

S-a abonat la revista „Forbes" în urmă cu un an şi spune că aceasta este cel mai bun produs pe segmentul business din România. „Tocmai mi-am reînnoit abonamentul pe încă un an. Mă interesează tot ce mişcă în afaceri în România, iar «Forbes» îmi oferă toate informaţiile de care am nevoie", spune tânărul manager.

Angajaţii au la dispoziţie, la firmă, întreaga colecţie a revistei „Forbes". „În pauze, oricine este curios poate să răsfoiască revistele. În plus, din ziarul «Adevărul» aflăm zilnic cele mai importante ştiri din ţară şi din lume. Consider că, pentru a fi eficienţi în orice domeniu, este necesar să fim bine informaţi, iar pentru asta există «Adevărul»", încheie Radu Negulescu.

Oglinda tranziţiei

Răstimpul teoretic necesar transformării structurilor totalitare în structuri ale economiei de piaţă, cu mentalităţi corespunzatoare societăţii capitaliste, reprezintă ceea ce numim astăzi perioada de tranziţie. Fiecare perioadă politică a unui loc geografic distinct este caracterizată de un număr de elemente concrete, în ciuda caracterului teoretic al succesiunii tranziţiilor. Trecerea de la totalitarism la societatea de piaţă a avut loc treptat şi în moduri diferite pentru fiecare stat în parte: prin „revoluţii de catifea" în ţările cu regimuri mai reformiste, prin unirea cu o ţară capitalistă dezvoltată, sau prin forţă.

Cercetarea tranziţiei societăţii româneşti de la comunism la democraţie poate fi abordată şi prin prisma evoluţiei sistemului mediatic în ansamblu. Instrument privilegiat al totalitarismului, instituţie/actor al schimbării sociale şi politice, presa constituie una din oglinzile metamorfozei sociale a României de după decembrie '89.

Trecerea mass-media de la instrument de propagandă a statului totalitar la viziunea democratică nu a fost una simplă. Anumite greutăţi economice, dar şi obstacole născute din noua mentalitate în formare au reprezentat piedici la care oamenii nu se aşteptau. Neconcordanţa aspiraţiilor a adus modificări mai mult sau mai puţin line, exprimarea, recunoaşterea şi manipularea lor prin intermediul mass-media făcând din presă unul din cele mai importante obiecte şi subiecte ale tranziţiei româneşti. Această perioadă le-a permis oamenilor să identifice şi să impună noile valori personale la nivelul societăţii, redând în acelaşi timp capacitatea presei de a fi a patra putere în stat. Personalitatea colaboratorilor, nivelul consumatorilor, dar şi interesul pentru presă, au scos la iveală artificiala stabilitate a publicaţiilor din timpul regimului comunist.

Mădălina Sandu

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite