Video Investiția uriașă în infrastructură care „detronează” Bucureștiul. „România trece la modelul de dezvoltare cu doi poli”

0
Publicat:

Metroul din Cluj, ale cărui lucrări au demarat cu câteva zile înainte de alegeri, marchează mai multe premiere. Pe lângă faptul că nu va avea mecanic, va fi și primul metrou din afara Bucureștiului, fapt care transformă Clujul în cel de-al doilea pol de dezvoltare a României.

Primarul Emil Boc a inaugurat lucrările la metrou. FOTO: Captura video
Primarul Emil Boc a inaugurat lucrările la metrou. FOTO: Captura video

Cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului - magistrala I de metrou - o investiie de 2,1 miliarde de euro, a fost demarat în atmosferă electorală.

Au fost invitați la eveniment Marcel Ciolacu – premierul României, Nicolae Ciucă – președintele Senatului, Sorin Grindeanu – ministrul Transporturilor, Marcel Boloș – ministrul Finanțelor, Vasile Dîncu – fost vicepremier și ministru al Apărării, Lucian Bode – vicepreședinte al Camerei Deputaților etc.

Primarul Emil Boc a precizat că în anul 2031, anul de punere în funcțiune a metroului, acesta va transporta 164.000 de călători pe zi, ceea ce înseamnă mai puțin cu 29.000 de mașini în oraș.

Având în vedere că 300 de milioane de euro din finanțare provin din PNRR, primele 7 stații trebuie să fie finalizate până în 2026 .

Proiectul metroului clujean marchează mai multe premiere.

„Prima linie de metrou fără mecanic din țară”

Contractul de proiectare și execuție a fost semnat, în mai 2023, cu Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S., Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia, Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A.

Valoarea contractului este de 2,19 miliarde de euro, din care 301 milioane de euro sunt asigurați prin PNRR.

Reprezentantul constructorului a susținut:

„Este un proiect ambițios și inovator pentru România, fiind prima linie de metrou complet automatizat. Este un proiect de pionierat și, de reținut, este cel mai mare proiect la cheie din țară și unul dintre cele mai mari din Europa”.

Acesta a precizat că metroul va avea două tuneluri circulare, fiecare având o cale de rulare, și un diametru interior de 5,5 metri. Metroul va funcționa doar în subteran pe o distanță de 21 de kilometri împărțiți în 19 stații și un depou.

„Ambele tuneluri vor fi forate cu așa numitele TBM-uri ( tunnel boring machine – mașină de escavare a tunelelor-nr) sau cum le spunem popular cârtițe”, a explicat acesta.

Tunelurile vor fi săpate la adâncimi care variază de la 16 metri la 67 de metri.

„Sistemul de metrou la cheie va avea cea mai modernă tehnologie de automatizare a traficului și anume nivelul patru, incluzând un centru de control integrat care susține funcționarea fără mecanic și servicii de transport de mare capacitate, în cazul metroului nostru între 15 și 21.000 de pasageri pe oră și pe sens, cu intervale de succedare a trenurilor de 90 de secunde”, a explicat inginerul.

„Construim linii de metrou la Paris, Istanbul, Antena”

Acesta a precizat câteva detalii despre companiile care au câștigat licitația - Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S., Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia, Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A.

„Venim cu o experiență de zeci de ani în proiecte de infrastructură și sisteme de metrou. Construim linii de metrou în Paris, Istanbul, Antena, Varșovia, Toulouse, Riad, Dubai și multe altele, din India până în America de Nord și Centrală. Toate aceste proiecte ne-au permis specialiștilor noștri să dobândească o experiență valoroasă, fiind capabili să proiecteze și să execute proiecte de metrou în orice condiții, indiferent cât de mare ar fi provocarea din punct de vedere tehnic”, a mai spus acesta.

Reprezentantul asocierii a oferit, în avans, scuze pentru „momentele grele, pentru că vor veni cu siguranță mai ales în primii ani ai proiectului (...). Vreau să-mi permit să-i rog pe clujeni ca în acele momente să nu se supere sau să nu se supere foarte tare și să încerce să-și imagineze bucuria, satisfacția și de ce nu mândria pe care o vor avea atunci când vor urca pentru prima oară într-un tren al metroului clujean și vor călători în condiții de confort și de siguranță, și mai ales cu acces de calitate în permanență la internet.”

Un nou model de dezvoltare a României

Președintele Senatului, Nicolae Ciucă, a susținut că proiectul metroului de la Cluj marchează o nouă etapă în dezvoltarea României:

„Eu nu pot decât să vă felicit pe dumneavoastră, domnule primar, pe toți cei implicați, Guvernul României, pentru că au înțeles că România poate să treacă la o nouă etapă, practic ceea ce se întâmplă astăzi la Cluj, un metrou în afara Bucureștiului, reprezintă o nouă etapă, o nouă abordare pentru administrațiile locale și pentru Guvernul României. Aceasta este modalitatea în care trebuie să proiectăm viitorul României, să asigurăm generațiilor viitoare o fundație pe care să poată să construiască mai departe și comunitățile locale, dar și România.”

Ministrul de Finanțe Marcel Boloș a susținut că este o zi istorică pentru municipiul Cluj-Napoca, dar și pentru România: „Spun acest lucru pentru că trecem pe modelul de dezvoltare urbană european. Toate statele moderne ale Uniunii Europene au un model de dezvoltare urbană cu doi poli de dezvoltare urbană. Astăzi, Clujul pune piatra de temelie pentru cea ce înseamnă România competitivă și europeană, pentru ceea ce înseamnă o dezvoltare urbană competitivă la nivel european. Franța, Germania, Italia, Spania au aceste modele de dezvoltare urbană care le asigură, prin investiții, o creștere economică sănătoasă.”

Cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului

Acesta este cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului. În anul 2031, anul de punere în funcțiune al metroului, vom avea 164.000 de călători pe zi, ceea ce înseamnă mai puțin cu 29.000 de mașini în oraș, încă din primul moment de funcționare a metroului. În termeni de "transformare verde", într-un an, metroul va elimina gaze cu efect de seră în echivalent a jumătate de milion de copaci plantați.

Linia de metrou ușor, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, are o capacitate de transport nominală/maximă la interval de 90 secunde: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens).

Flota de material rulant este constituită din trenuri cu trei vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri. Sistemul de siguranță și automatizare a traficului și trenurile de metrou sunt prevăzute cu tehnologie „fără mecanic” (driverless) ce corespunde gradului de automatizare GoA4 conform standard IEC 62290-1, GoA4 presupunând operarea nesupravegheată a trenului (UTO), ceea ce înseamnă că personalul nu este necesar la bord.

164.400 de călători pe zi din 2031

Numărul de trenuri care vor fi achiziţionate (prin alt contract): 26, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri (pasageri).

Conform analizelor finale privind cererea de transport, se estimează că numărul total de călători necesar a fi transportați este de 164.400 călători/zi în anul punerii în funcțiune (anul 2031) respectiv 246.000 călători/zi în anul 2060, adică 89.790.000 călători/an în 2060.

Traseul liniei de metrou ușor începe din zona nouă rezidențială din Florești. Primele trei stații deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgență și a unui centru comercial. Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști. De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deservește cartierele Gheorgheni și Sopor, unde este amplasat și Depoul suprateran. Întreaga linie este în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou.

Punctele principale de interes ce trebuie deservite de către viitorul traseu de metrou, pe axa vest-centruest, sunt: Centrul zonei de sud a Comunei Florești - Spitalul regional de urgență - Centru Comercial - Cartierul Mănăștur - Centrul Municipiului Cluj-Napoca - Aurel Vlaicu/Pod IRA - Centru Comercial – Depou.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite