Importul de deşeuri, mai profitabil decât traficul de droguri. Cum a ajuns România lada de gunoi a Occidentului | VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Inquam Photos / 27 mai 2021 - Zeci de comisari ai Gărzii de Mediu şi peste 200 de poliţişti şi jandarmi descind la firme care depozitează şi ard ilegal deşeuri în Săruleşti, judeţul Călăraşi
FOTO: Inquam Photos / 27 mai 2021 - Zeci de comisari ai Gărzii de Mediu şi peste 200 de poliţişti şi jandarmi descind la firme care depozitează şi ard ilegal deşeuri în Săruleşti, judeţul Călăraşi

Un reportaj BBC publicat ieri arată cum deşeurile britanice sunt transportate ilegal în România şi ajung să umple gropile de gunoi din ţară. În spatele acestei descoperiri se află o afacere de aproape jumătate de miliard de euro, care se bazează pe „portiţele” legislative din România.

Reportajul BBC arată cum tone de deşeuri venite din Anglia, inclusiv frigidere şi cuptoare cu microunde, ajung în portul Constanţa, de unde sunt transportate apoi la un depozit privat de deşeuri de lângă Bucureşti. De electrocasnice se ocupă localnicii dintr-un sat apropiat, care extrag din ele aluminiu şi cupru prin arderile ilegale care poluează solul, apa şi aerul. Cu toate acestea, proprietarul depozitului de deşeuri spune că nu ar avea vreo legătură cu deşeurile din Marea Britanie.

Însă e dificil să ascunzi o afacere care, potrivit unui studiu Frames, ajunge la aproape jumătate de miliard de euro şi care este confirmată de descoperirile făcute de autorităţi în Portul Constanţa, în localităţile limitrofe Bucureştiului şi celelalte mari oraşe din ţară.

Afacerile cu gunoaie, mai profitabile decât traficul de droguri

De exemplu, Garda de Mediu, împreună cu Garda de Coastă, Protecţia Consumatorului Constanţa şi Biroul Vamal de Frontieră Constanţa Sud Agigea, au descoperit, recent, în Portul Constanţa, un transport ilegal de utilaje agricole uzate.  În container erau motoare, componente şi dispozitive agricole care nu mai pot fi utilizate şi nici nu au fost reciclate în ţara de origine. Transportul a fost retrimis în Japonia, ţara de unde provenea, potrivit Frames.

Transferurile ilegale de deşeuri au devenit mai profitabile decât traficul de droguri, iar exportul de gunoaie şi deşeuri către România se va intensifica în următoarea perioadă, avertizează Teodor Niţă, procuror specializat în combaterea infracţiunilor de mediu de la Parchetul Curţii de Apel Constanţa.

„Pentru că droguri consumă mai mulţi sau mai puţini, dar deşeuri produc toţi. Omul poluează, prin esenţa lui produce deşeuri”, a spus, într-o intervenţie la Digi 24, procurorul Teodor Niţă.

De unde vin gunoaiele şi de ce ajung ele în România?

Deşi cele mai multe deşeuri importate vin din UE, din ţări precum Germania, Belgia, Olanda, Italia sau Marea Britanie, în ultima vreme au fost descoperite cazuri de importuri inclusiv din Japonia, China, Arabia Saudită şi Hong Kong.

Explicaţia este că în România, depozitarea tonei de gunoi costă între 17 şi 35 de euro, în timp ce în Marea Britanie este 500 de lire sterline, iar în Italia este 500 de euro, conform HotNews

deseuri ilegale - inquam

FOTO: Inquam Photos / 27 mai 2021 - Zeci de comisari ai Gărzii de Mediu şi peste 200 de poliţişti şi jandarmi descind la firme care depozitează şi ard ilegal deşeuri în Săruleşti, judeţul Călăraşi

O afacere de aproape jumătate de miliard de euro

Afacerile cu gunoaie în România, în special cu cele importate, au ajuns să reprezinte un business foarte profitabil, estimat la aproape jumătate de miliard de euro. Zeci de mii de tone de deşeuri sunt importate anual pe fondul „portiţelor” legislative şi transformă România într-o adevărată groapă de gunoi a Europei de Vest şi nu numai.

Conform datelor de la Registrul Comerţului şi Ministerul Finanţelor, consultate de Frames, afacerile acestora au depăşit 425 milioane de euro în 2020 (2,09 miliarde lei), în creştere cu 175 milioane de euro (860 milioane de lei) faţă de 2016 (1,23 miliarde lei). 

Frames estimează că afacerile din acest sector vor atinge, în 2021, nivelul de 510 milioane de euro, evoluţie influenţată de reluarea activităţii economice după pandemia COVID, de creşterea inflaţiei şi focusul tot mai puternic pus, în ţările de origine, pe activităţile nepoluante.

Model de business: profitul de pe urma „portiţelor” legislative din România 

Cele mai multe deşeuri intră în ţară profitând de lacunele legislative din zona comerţului cu produse second-hand. Altfel spus, în acte, dincolo de haine şi încălţăminte, apar ca bunuri second-hand şi calculatoarele distruse, resturile metalice etc.

Potrivit studiului Frames, „comerţul cu ridicata al deşeurilor" şi resturilor şi „comerţul cu amănuntul al bunurilor de ocazie" sunt cele mai folosite coduri CAEN sub care peste 3.000 de firme din România fac afaceri cu gunoaie. De altfel, în ultimii ani numărul firmelor care folosesc aceste CAEN-uri a crescut de la 1.333 în 2010 la 3.395 în 2020. 

O dovadă că multe dintre ele se ocupă exclusiv cu importul deşeurilor o reprezintă statistica ce arată că 3303 din cele 3395 de firme înregistrate legal au până în 10 angajaţi şi numai 4 funcţionează cu mai mult de 100 de angajaţi.

Cele mai multe companii din acest sector activează în Bucureşti-Ilfov (382), Hunedora (225), Cluj (159), Dolj (151), Bihor (126), Gorj (119), Timiş (117), Bistriţa-Năsăud (116), Mureş (113), Argeş (108), Buzău (107), Constanţa (87).

Ce fac autorităţile? 

Garda de Mediu a descoperit, în acest an, aproximativ 140 de containere de gunoi faţă de 31 în 2020. Altfel spus, în acest an au fost descoperite aproximativ 3.700 tone de deşeuri care urmau să ajungă în România.

Totuşi, autorităţile spun că nu au la dispoziţie de suficiente scanere care să monitorizeze marfa din containere, astfel că este o misiune aproape imposibilă să împiedice toate  importurile ilegale de deşeuri, mai ales în contextul în care frecvenţa transporturilor ilegale a crescut considerabil în 2021.

În această situaţie, guvernul român se vede nevoit să ceară ajutor şi a solicitat Marii Britanii să sporească controalele la vamă pentru a contribui la oprirea transporturilor ilegale.

„Cred că guvernul britanic ar trebui să sporească verificările la graniţe. Facem ce putem pe partea noastră”, a declarat secretarul de stat în Ministerul Mediului,  Andrei-Rudolf Corlan, pentru BBC.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite