Cinci luni hotaratoare
0Urmatoarele 5 luni sunt hotaratoare pentru Guvernul Nastase. Autoritatile din Romania asteapta de pe-acum cu sufletul la gura verdictul Comisiei Europene cuprins in raportul de tara ce va fi dat
Urmatoarele 5 luni sunt hotaratoare pentru Guvernul Nastase. Autoritatile din Romania asteapta de pe-acum cu sufletul la gura verdictul Comisiei Europene cuprins in raportul de tara ce va fi dat publicitatii in noiembrie, indeosebi cel cu referire la statutul de economie de piata functionala. Recunoasterea de catre expertii europeni a acestui statut pentru Romania este, credem, obsesia guvernantilor, iar motivele sunt foarte simple. Nu este atat vorba de faptul ca, in raportul precedent, nu am beneficiat de un asemenea statut, cat de aceea ca un esec in noiembrie ar indeparta perspectiva aderarii tarii la Uniunea Europeana in 2007. Consecintele in plan politic si economic ale unei eventuale evaluari negative a progreselor Romaniei pe drumul aderarii sunt atat de imprevizibile incat preferam sa nici nu ne gandim la ele. Si se pare ca nici Guvernul nu are pregatita vreo varianta B. Raportul preliminar al Comitetului mixt Romania-Uniunea Europeana, document care va fi in atentia oficialitatilor de la Bruxelles si de care se va tine seama in elaborarea raportului anual de tara, semnaleaza, in afara intarzierilor in reforma administratiei publice, si ritmul lent ale reformei economice. Daca, in ceea ce priveste administratia publica, se stie deja ca la Palatul Victoria se coace o restructurare menita sa croiasca institutiile statului pe calapodul cerintelor de integrare, in legatura cu ritmul reformei din economie s-a intrat deja in criza de timp. Spre deosebire de reforma din administratie, tema data de UE pentru care Guvernul Nastase ar putea scoate la timp ceva asi de sub maneca, pentru ca forurile europene sa admita ca Romania indeplineste cerintele standard ce caracterizeaza economia de piata functionala, Executivul ar trebui sa dea o serie de exemple concrete de reforma cat mai repede cu putinta. In acest sens, recenta extindere a actualului acord cu Fondul Monetar International pana la mijlocul lunii octombrie, deci nu cu mult inainte de publicarea raportului de tara, poate fi de un real ajutor. Guvernul ar putea astfel ca, inaintea sustinerii examenului in fata Comisiei UE, sa prezinte "scrisoarea de recomandare" a FMI. Acest lucru este trecut cu subiect si predicat in ultimul raport de evaluare al misiunii Fondului, ce merita citat ca atare: "Cea mai importanta prioritate a autoritatilor este reprezentata de obtinerea de progrese in procesul de aderare la UE, iar incheierea cu succes a Acordului stand-by este considerata un pas important in aceasta directie. Sprijinul public pentru guvern ramane ridicat dupa ce UE a acceptat anul 2007 drept tinta pentru aderarea Romaniei. Cu toate acestea, Guvernul se confrunta cu rezistenta din partea unor sindicate, care se opun restrictiilor si reducerii dimensiunii intreprinderilor aflate in proprietatea statului, producatoare de mari pierderi. Alegerile parlamentare si prezidentiale sunt programate pentru finalul anului 2004 sau inceputul anului 2005. "In doar cateva randuri, FMI reuseste sa arate cu claritate ce are de facut Executivul pentru a obtine semnalul pozitiv din partea Fondului, dar si dificultatile in obtinerea acestuia. Decriptat, mesajul ar suna cam asa: "Stim ca vin alegerile, dar, daca nu taiati in carne vie pentru a restructura sau inchide intreprinderile de stat producatoare de pierderi, cu riscul de a pierde voturi, atunci nu contati pe sprijinul nostru." Pe de alta parte, in aceeasi evaluare, expertii organismului financiar international atrag atentia Guvernului, folosind peste tot termeni precum "crucial", "esential", "critic", asupra a ceea ce au de facut autoritatile inaintea anului electoral, pentru ca actuala stabilitate macroeconomica sa nu se risipeasca in zadar. Si pentru ca, in opinia noastra, masurile in cauza pot ajuta la obtinerea ravnitului statut in noiembrie, sa enumeram cateva: "Respectarea stricta a programului pentru vanzarea pachetului minoritar de la BCR catre BERD si catre IFC este de o importanta critica"; "Respectarea programului pentru planul de restructurare (decizia de a reduce locurile de munca in 22 de intreprinderi) va fi cruciala pentru stabilirea credibilitatii in acest domeniu"; "Implementarea viguroasa a planului autoritatilor de a executa platile si de a deconecta rau-platnicii este cruciala"; "Implementarea totala a politicii salariale este cruciala".