Capcanele cumpărăturilor online. Detaliile la care trebuie să fii atent ca să nu te păcăleşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cumpărăturile online, în topul preferinţelor
Cumpărăturile online, în topul preferinţelor

Un studiu atrage atenţia că doar jumătate din traficul online este generat de oameni, restul accesărilor fiind făcute de roboţi virtuali. Din acest motiv, specialiştii susţin că cei care fac cumpărături online trebuie să fie cu mare băgare de seamă atunci când îşi introduc datele personale şi cele de pe card pe site-urile care ridică suspiciuni.

Doar jumătate din traficul online este generat de oameni, atrag atenţia specialiştii. Aceştia afirmă că internetul nu este un mediu de comunicare atât de liber şi sigur, mai ales în contextul în care în ultima perioadă au avut loc tot mai multe atacuri cibernetice. De altfel, psihologii afirmă că internetul întinde capcane utilizatorilor care recurg frecvent la cumpărăturile online şi introduc date persoanale pe site-urile pe care le accesează.

Potrivit pishologului Dan Ivănescu, preşedintele Asociaţiei Sănătate Mintală pentru Calitatea Vieţii, informaţiile pe care românii le lasă pe diverse site-uri pot fi folosite împotriva lor. Asta pentru că dacă 51,1% din traficul online este generat de oameni, restul până la 100% este generat de roboţi virtuali, care sunt împărţiti în două categorii - buni şi răi. Aceştia din urmă, cunoscuţi sub denumirea de roboţi „imitatori”, au menirea de a ocoli sistemele de securitate ale site-urilor.

Infracţiunile cibernetice, un fenomen tot mai răspândit

„Gândiţi-vă doar că un sfert din traficul website-urilor este generat de roboţi virtuali, care au ca singur scop distrugerea sistemelor de securitate pentru furt de informaţii personale. Comiterea de infractiuni cibernetice a devenit un fenomen răspândit peste tot pe planetă, iar aceastea se produc de cele mai multe ori pe website-uri populare, deoarece operatorii roboţilor răi prefera să se axeze pe public numeros şi activ”, a explicat Dan Ivănescu, preşedintele Asociaţiei Sănătate Mintală pentru Calitatea Vieţii.

De altfel, un studiu realizat de Imperva Incapsula, pe un eşantion de 35.000 de site-uri, arată că 29% din roboţii virtuali sunt răi şi doar 19% din ei sunt buni. „Fenomenul infracţiunilor virtuale a crescut în acelaşi timp cu tendinţa oamenilor de a cumpăra online, iar numărul imitatorilor a crescut. Este important să fim precauţi şi să ne informăm cât de securizat e un site pentru tranzacţii online înainte de a face cumpărături”, a completat psihologul.

Avantajele şi dezavantajele cumpărăturilor online

La rândul lor, cei de la Protecţia Consumatorului arată că achiziţiile de produse online au avantaje şi dezavantaje, însă atrag atenţia că un produs ieftin poate fi, de foarte multe ori, o mare păcăleală pentru cel care decide să îl cumpere.

„Cumpărăturile online au avantaje şi dezavantaje. Avantajul e că poţi returna produsul în orice moment, ceea ce nu este întotdeauna posibil în cazul produselor cumpărate direct din magazin. Dar sunt fel de fel de capcane pe care consumatorul trebuie să le evite. De pildă, site-ul de pe care vrem să facem cumpărături trebuie să aibă date de identificare, CUI, număr de telefon fix sau mobil, caracteristicile produsului să fie cât mai multe, inclusiv elemente legate de dimensiuni. Mai mult, este de preferat ca site-ul să fie gestionat de o societate din România sau una din Uniunea Europeană, unde legislaţia privind comerţul online este drastică. Asta pentru a nu ne păcăli”, a declarat, pentru „Adevărul”, Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorului.

În ceea ce priveşte protecţia datelor cu caracter personal, specialistul a explicat ce tip de formular ar trebui să ne ridice suspiciuni. „Atunci când pe lângă informaţiile de pe card sunt solicitate şi informaţii precum numele mic al mamei, acel site ar putea să facă colectare de date ilegală sau, în cazul tranzacţiilor online, pot clona date de pe card. Trebuie să fim atenţi la aceste detalii”, a conchis Mierlea.

Cât cumpără românii de pe internet şi cum aleg să plătească

În ultimul an, 31% din români au făcut cumpărături online, cele mai active persoane fiind cele care au până în 35 de ani. Aceste informaţii reies din ultimul studiu realizat de GFK România care a vizat principalele tendinţe referitoare la comportamentul de shopping online.

De altfel, un alt studiu, realizat de Gemius, arată că principalele avantajele ale comerţului online sunt livrarea la domiciliu şi preţurile mai mici decât în magazinele tradiţionale. Cu toate acestea, principalele dezavantaje sunt costurile de livrare ridicate şi problemele cu garanţia produselor.

De obicei, cei care cumpără des online – măcar o dată pe lună – aleg să plătească prin tranzacţie digitală, în timp ce aceia care cumpără mai rar, plătesc cash. În general, peste 90% din cei care cumpără online preferă să achite valoarea produsului în numerar, la primirea comenzii. Plata cash este varianta cea mai des folosită în detrimentul plăţii cu cardul, a transferului online din contul bancar sau a plăţii de pe mobil. Astfel, livrarea prin curier este cea mai des folosită metodă de livrare.

Din punct de vedere al banilor cheltuiţi online, un coş mediu de cumpărături ajunge la o valoare de 470 de lei, în timp ce cheltuielile anuale ale unui utilizator ajung la 2.260 de lei. Conform studiul realizat de Gemius, în viitor ne putem aştepta la o creştere a segmentului de e-commerce, întrucât 40% dintre consumatorii actuali anticipează o creştere a cheltuielilor lor şi doar 1 din 5 utilizatori indică o scădere a cheltuielilor lor online.

Ce cumpără românii online

Produsele de îmbrăcăminte, de îngrijire personală, electronicele şi cărţile sunt cele mai achiziţionate bunuri în mediul online. Pachetele turistice sau restaurantele care livrează mâncare ocupă şi ele o poziţie bună în preferinţele românilor, însă ceva mai timid.

Pe ultimele locuri în topul celor mai achiziţionate produse şi servicii se situează  pachetele financiare sau cumpărăturile pentru consum curent (produse de băcănie sau produse de îngrijre a locuinţei, detergent, hârtie igienică etc.).

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite