Atenţie la vânzările de bilete online!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Internetul poate oferi surprize şi la cumpărături.
Internetul poate oferi surprize şi la cumpărături.

Timpul de livrare şi comisionul de rezervare sunt două dintre informaţiile care lipsesc de pe site-urile care comercializează bilete pentru evenimente culturale şi sportive.

Informaţiile esenţiale pe care trebuie să le ofere un comerciant de bilete online au fost ţinta unui control al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), în cadrul unei acţiuni iniţiate de Comisia Europeană. La site-urile româneşti au fost găsite următoarele nereguli:
-lipsa datelor complete de identificare sau de contact ale comerciantului (adresa, telefon/fax, e-mail);
-lipsa informaţiilor privind produsul: locul achiziţionat, categoria, planul sălii/stadionului;
-lipsa informaţiilor complete şi precise privind taxele suplimentare (taxele de livrare sau comisionul de rezervare) sau ale modului în care se calculează preţul final;
-lipsa informaţiilor privind timpul de livrare şi politica de soluţionare a reclamaţiilor consumatorilor;
-existenţa unor termeni contractuali incorecţi, de exemplu: “aplicarea unei amenzi în valoare de 10.000 de euro” în cazul revinderii biletelor.

ANPC a emis o listă de sfaturi pentru cumpărătorii online:
- De la cine cumpăr? Trebuie să vă asiguraţi că sunt afişate pe website datele de identificare şi de contact ale comerciantului, respectiv: numele operatorului economic, adresa poştală, adresa de e-mail, numărul de telefon şi codul de înregistrare. Doar cu aceste informaţii puteţi intra în contact cu operatorul economic în cazul în care apar neînţelegeri. Nu cumpăraţi de pe website-uri care nu afişează date complete de contact.
- Ce cumpăr? Verificaţi data şi ora evenimentului, locul în care este organizat, descrierea locului ocupat în sală/pe stadion.
- Care sunt termenii şi condiţiile de vânzare? Trebuie să verificaţi dacă operatorul economic garantează livrarea în timp util sau dacă se specifică rambursarea plăţilor în cazul în care evenimentul este anulat, iar anularea nu se datorează unor condiţii extraordinare. De asemenea, verificaţi dacă biletul poate fi revândut sau oferit, ori dacă operatorul economic impune utilizarea acestuia numai de către persoana al cărei nume este scris pe bilet.
- Cât plătesc? Preţul final, afişat în momentul lansării comenzii, trebuie să includă toate taxele, iar informaţiile să fie clare, lizibile şi oferite în timp util. Atenţie, la preţul biletului se adaugă diverse taxe de livrare sau de rezervare, de aceea este util ca, înainte de a plasa comanda, să comparaţi preţul final al biletului pe mai multe website-uri.
- Cum plătesc? Fiţi atenţi când oferiţi detaliile cardului de credit sau de debit pe Internet. Verificaţi întotdeauna dacă preluarea datelor se face prin protocol securizat (url-ul de tip https:// înseamnă protocol securizat, iar http:// este necriptat). Refuzaţi tranzacţia dacă vi se cere codul PIN. Este normal să vi se ceară codul CVV (format din 3 sau 4 cifre, inscripţionat pe card). Este mai sigur să folosiţi un card de debit dedicat tranzacţiilor online, pe care să îl încărcaţi cu suma necesară achiziţiei.
- Ce se întâmplă dacă, după ce am cumpărat biletul, mă răzgândesc? Deşi, în general, în cazul comerţului online, legislaţia oferă consumatorului dreptul de a returna produsul, fără specificarea unui motiv, în termen de 10 zile, cazul biletelor pentru evenimente este exceptat. Prin urmare, informaţi-vă asupra politicii comerciantului pentru astfel de cazuri şi încercaţi rezolvarea problemei direct cu acesta.
- Cui mă adresez dacă întâmpin probleme? În primul rând, contactaţi operatorul economic. Apoi vă puteţi adresa unei asociaţii de consumatori care să vă sprijine în demersurile dvs. De asemenea, puteţi depune o reclamaţie la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor din judeţul în care îşi are sediul social comerciantul, sau vă puteţi adresa direct instanţei de judecată. În cazul în care aţi cumpărat bilete de pe un website deţinut de un comerciant din alt stat membru, vă puteţi adresa Centrului European al Consumatorilor (ECC-Romania) http://www.eccromania.ro/ .
- Este important să tipăriţi la imprimantă comanda dumneavoastră, precum şi clauzele şi condiţiile afişate pe website la momentul cumpărării, pentru situaţia în care, ulterior, aveţi de soluţionat o dispută cu comerciantul.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite