Terapia epigenetică a determinat celulele diabetice să producă insulină

Foto: Arhiva Adevărul

Pentru a face acest lucru, cercetătorii au folosit medicamentul experimental GSK126, care a fost creat iniţial pentru tratamentul cancerului.

Biologii au descoperit că celulele pancreatice prelevate din corpul persoanelor cu diabet zaharat de tip 1 pot fi făcute să producă insulină dacă sunt tratate cu medicamente care modifică activitatea genelor. Rezultatele experimentelor au fost publicate în revista Signal Transduction and Targeted Therapy.

Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, 422 de milioane de oameni din întreaga lume suferă de diabet. Această boală provoacă 1,5 milioane de decese în fiecare an. Adesea, boala poate provoca orbire, insuficienţă renală, atac de cord şi chiar amputarea membrelor inferioare.

Până acum, oamenii de ştiinţă nu au descoperit o modalitate de a preveni dezvoltarea acestei boli, din cauza căreia viaţa diabeticilor depinde de injecţiile regulate cu insulină şi alte medicamente.

Acum însă, un grup de biologi moleculari a dezvoltat o strategie de tratare a diabetului de tip 1 şi de tip 2 cu terapie epigenetică.

Metoda se bazează pe substanţe care blochează activitatea proteinelor şi a genelor care sunt responsabile de menţinerea integrităţii aşa-numitelor mărci epigenetice. Moleculele scurte din structura ADN-ului afectează activitatea de citire a genelor de către celulă.

Cercetătorii au descoperit că celulele supravieţuitoare din pancreasul diabeticilor de tip 1 pot fi făcute să producă insulină atunci când sunt tratate cu medicamentul experimental GSK126. Această substanţă blochează activitatea proteinei EZH2, care este responsabilă pentru aplicarea anumitor tipuri de mărci epigenetice la catena ADN.

„Experimentele noastre pe culturi de celule pancreatice au arătat că GSK126 şi analogii săi, care blochează enzima EZH2, sunt capabili să forţeze aceste corpuri să producă insulină chiar şi după ce producerea acesteia se opreşte, precum în corpul diabeticilor de tip 1”, scriu oamenii de ştiinţă.

Iniţial, acest medicament a fost creat pentru tratamentul cancerului, dar experimentul autorilor articolului a arătat că poate fi folosit în viitor pentru a stimula producţia de insulină. Oamenii de ştiinţă speră că experimentele suplimentare pe animale de laborator şi pe voluntari vor confirma siguranţa şi eficacitatea GSK126 la persoanele cu diabet zaharat de tip 1.