UPDATE Proiectul Oxigen a fost adoptat. Maşinile Euro 4 vor fi scutite până în 2021 de plata vinietei. Cât vor achita restul proprietarilor
0Consiliul General al Municipiului Bucureşti a adoptat introducerea vinietei „Oxigen” în Capitală. Proiectul propunea iniţial ca toate toate maşinile cu normă de poluare sub Euro 5 să achite vinieta electronică pentru Bucureşti, însă, în urma amendamentelor apobate, maşinile Euro 4 vor fi scutite de plata vinietei până în 2021.
UPDATE 13,05 Au fost înregistrare 31 de voturi ”pentru”,7 voturi împotrivă şi 13 abtineri,. Amendamentul referitor la scutirea maşinilor Euro 4 de la plata vinietei până în 2021 i-a aparţinut primarului Gabriela Firea.
Un alt amendament acceptat a fost cel al ALDE care se referă la interzicerea definitivă a accesului în Capitală, din 2022, pentru maşinile non-Euro, Euro 1 si Euro 2, iar din 2024 şi Euro 3. PNL şi USR au votat împotriva proiectului de hotărâre.
Potrivit formei iniţiale a proiectului, se defineşte Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului în perimetrul delimitat de Piaţa Victoriei - Bulevardul Iancu de Hunedoara - Şoseaua Ştefan cel Mare - Strada Polonă - Strada Mihai Eminescu - Strada Traian - Bulevardul Nerva Traian - Bulevardul Gheorghe Şincai - Strada Lânăriei - Calea Şerban Vodă - Bulevardul Mărăşeşti - Strada Mitropolit Nifon - Bulevardul Libertăţii- Calea 13 Septembrie - Şoseaua Pandurilor- Şoseaua Cotroceni - Splaiul Independenţei - Strada Ştirbei Vodă - Strada Berzei - Strada Buzeşti - Piaţa Victoriei.
Începând cu data de 1 ianuarie 2020, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din municipiul Bucureşti este restricţionată zilnic, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 7-22 după cum urmează:
1. pentru cele electrice, hibrid sau cu norma de poluare Euro 5 şi Euro 6 accesul este permis fără restricţii pe toate arterele;
2. pentru cele cu norma de poluare Euro 3 şi Euro 4 accesul este permis pe toate arterele din municipiul Bucureşti numai în urma achiziţionării unei viniete electronice Oxigen;
3. pentru cele cu norma de poluare non-Euro, euro 1 şi Euro 2 accesul este interzis în Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului, fiind permis pentru restul arterelor din municipiul Bucureşti numai în urma achiziţionării unei viniete electronice Oxigen.
”Suma la provenită din încasarea vinietei tip Oxigen se fac venit la bugetul municipiului Bucureşti şi va fi folosită cu prioritate pentru lucrări investiţii, proiecte în domeniul protecţiei mediului şi al mobilităţii urbane care contribuie direct sau indirect la îmbunătăţirea condiţiilor de transport şi a calităţii aerului”, se arată în proiectul de hotărâre care este supus aprobării consilierilor generali.
UPDATE 11.40: Vinieta Oxigen pentru maşinile Euro 4 se va aplica din 2021, nu de la începutul anului 2020, aşa cum era plănuit iniţial, a propus primarul Gabriela Firea la începutul şedinţei de Consiliu General.
Toate maşinile cu normă de poluare sub Euro 5 ar urma să plătească vinieta „Oxigen” de acces şi circulaţie în Bucureşti, iar cele sub Euro 3 nu vor mai avea voie deloc în centrul Capitalei. Totul depinde de hotărârea care va fi luată astăzi în Consiliul General.
Liberalii au anunţat că se vor abţine
Consilierii municipali PNL au anunţat, marţi, că se vor abţine de la vot pe proiectul de hotărâre privind vinietă "Oxigen". Anunţul a fost făcut de liderul liberalilor bucureşteni, Violeta Alexandru. Aceasta reproşat Primăriei că nu a asigurat un transport public eficient, prin care să fie descurajată folosirea maşinilor personale
"Ne exprimăm regretul că o idee, tehnic, corectă a ajuns să fie pervertită în acest fel de Gabriela Firea, care, de fapt, ne demonstrează prin proiectul de hotărâre pe care îl propune în Consiliul General că nu o interesează decât banii. (...) În esenţa este o măsură care nu convinge asupra seriozităţii Primăriei conduse de PSD de a asigură o calitate a aerului superioară în Bucureşti. Şi, de aceea, pentru că o apreciem că fiind populistă, prin modul în care este redactată, ne vom abţine la vot, urmând să propunem, pe bază expertizei şi a documentării noastre, un pachet integrat de măsuri şi decizii care să asigure cu adevărat o calitate superioară a aerului în Bucureşti", a spus Violeta Alexandru.
Consilierul municipal PNL Ciprian Ciucu a avut un discurs asemănător, spunând că măsura este „bună, în esenţă”, dar are mari probleme atunci când este luat în considerare contextul mai larg în care ar urma să-şi facă simţite efectele.
"Trebuie, întâi, să creezi o alternativă oamenilor şi capacitatea de transport suficientă, pentru că ei să renunţe la auto individual. Acest tip de măsură este ultima cu care vii. Ţine de motivare negativă.
Dar după ce ai realizat Centură, după ce ai crescut capacitatea de transport, astfel încât să poţi să trimiţi oamenii la serviciu în timp util, civilizat, curăţ, după ce ai creat piste de transport alternativ pentru cei care vor să meargă cu trotinete, biciclete, după aceea vii cu astfel de măsură. Şi nu o aplici doar în centru. Păi, ce facem? Mutăm poluarea în Drumul Taberei, în Militari, în Crângaşi, în Berceni, în Giuleşti şi Baltă Albă? Acolo nu locuiesc oameni? Toţi considerăm că ar fi fost în esenţa o idee bună, dar modul în care este gândită şi aplicată nu ne permite să o votăm", a declarat Ciprian Ciucu.
USR a impus condiţii
Consilierii municipali USR nu au refuzat complet posibilitatea de a vota măsura propusă de Gabriela Firea, dar au impus câteva condiţii care ar modifica substanţial actualul text al proiectului. Mai exact, aceştia doresc ca grila tarifară a taxei „Oxigen” să fie modificată în funcţie de numărul de zile în care este utilizată maşina şi să fie înfiinţată o bandă unică în Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului.
USR mai doreşte exceptarea parcărilor tip park&ride de la zonele unde taxa este obligatorie, utilizarea fondurilor colectate prin taxă exclusiv pentru lucrări, investiţii şi proiecte din domeniul protecţiei mediului care contribuie direct sau indirect la îmbunătăţirea condiţiilor de transport şi a calităţii aerului, informarea constantă a publicului cu privire la nivelul de poluare şi informarea cu privire la rezultatele aplicării acestei taxe la 6 luni de la introducerea ei, a transmis USR Bucureşti.
Cât va costa vinieta
Dacă proiectul va fi acceptat în forma actuală, cel mai mare tarif îl vor plăti şoferii care au maşini non Euro, taxa pentru ei fiind de 1.900 de lei pe an. De asemenea, cel mai puţin vor plăti vinieta proprietarii de maşini cu normă de poluare Euro 4, respectiv 500 de lei pe an.
Pentru maşinile Euro 1, un abonament pentru un an, de exemplu, va fi de 1.700 de lei, pentru Euro 2, 1.500 de lei pentru Euro 3, 700 de lei, iar pentru Euro 4-500 de lei.
Vinieta va putea fi achiziţionată pentru o perioadă minimă de o zi (15 lei pentru maşini Non Euro şi 5 lei pentru Euro 4), până la maximum un an.
Potrivit proiectului de hotărâre, circulaţia maşinilor fără vinietă corespunzătoare se va sancţiona cu amendă cuprinsă între 1.500 şi 2.000 de lei. Vinieta se va putea cumpăra prin SMS sau de la benzinării, iar sistemul va fi monitorizat video.Restricţiile din proiect nu vor fi impuse în zilele de weekend şi în zilele de sărbătoare legală, dar nici noaptea, între orele 22.00 şi 7 dimineaţa.
Zona din centrul Capitalei unde maşinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces dacă joi va fi votat proiectul Gabrielei Firea este: Piaţa Victoriei – Iancu de Hunedoara – Şos. Ştefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – str. Nerva Traian – Bd. Gheorghe Şincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă – Bd. Mărăşeşti – str. Mitropolit Nifon – Bd. Libertăţii – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Hasdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzeşti şi Piaţa Victoriei, inclusiv limitele acesteia.
Ce autovehicule vor fi exceptate de la plata taxei
- Cele electrice şi hibrid
- Cele pe două roţi
- Cele special adaptate pentru persoanele cu dizabilităţi
- Cele destinate transmisiunilor radio şi tv
Autovehiculele aparţinând poliţiei, pompierilor, jandarmeriei, poliţiei de frontieră, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanţă sau medicină legală, protecţiei civile, Ministerului Apărării Naţionale, unităţilor speciale ale Serviciului Român de Informaţii şi ale Serviciului de Protecţie şi Pază, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Serviciului de Informaţii Externe, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public, Serviciile publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, Societatea Naţională de Cruce Roşie din România, Societatea Transport Bucureşti STB, cele utilizate la intervenţiile la căile de comunicaţie şi reţelele edilitare, cele istorice, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului, cele preväzute ca fiind exceptate prin acordurile şi tratatele internaţionale la care România este parte.
Ce mai decide astăzi Consiliul General
Adoptarea vinietei nu este singurul proiect care va fi discutat astăzi de consilierii Primăriei Capitalei. ectificarea bugetară care ar urma să taie semnificativ din fondurile programului de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, precum şi o hotărâre care ar putea începe un recensământ al animalelor cu stăpân din Bucureşti.