Sistemul 112, în reparaţie capitală. Cum vor fi localizaţi cu exactitate autorii apelurilor
0Serviciul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU), denumit şi serviciul 112, intră în „reparaţie capitală“. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, care îl gestionează, a demarat o licitaţie pentru modernizarea şi extinderea sistemului 112. Astfel, localizarea celor care au nevoie de ajutor se va face mult mai precis.
Serviciul de urgenţă 112, adică Serviciul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU), avea nevoie de mult timp de modernizare, iar acum Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a demarat o licitaţie.
Modernizarea infrastructurii hardware şi software a SNUAU se va face cu fonduri europene, iar contractul este estimat la 184,7 milioane de lei.
Concret, modernizarea constă în realizarea unui sistem informatic centralizat de preluare şi dispecerizare a apelurilor de urgenţă, modernizarea punctelor de preluare şi dispecerizare a apelurilor de urgenţă şi realizarea componentei de rezervare comunicaţii date WAN/MAN.
“În arhitectura actuală a sistemului, centrele 112 recepţionează şi gestionează în mod independent apelurile de urgenţă din aria sa de responsabilitate, fără ca aplicaţia 112 actuală să ofere nativ posibilitatea sprijinului reciproc, fiecare din centrele 112 având un sistem informatic propriu. Acest model arhitectural, implementat în anul 2004, în concordanţă cu tehnologiile hardware-software şi limitările de bandă existente la vremea respectivă, nu este adecvat pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă de amploare, care presupun iniţierea simultană a unui număr mare de apeluri de urgenţă. Practic, în astfel de situaţii, cauzate în special de fenomenele meteo extreme, atât centrele 112 cât şi dispeceratele agenţiilor de urgenţă sunt puse în dificultate, în a asigura un răspuns prompt la toate apelurile de urgenţă, din cauza numărului limitat de operatori şi dispeceri existenţi la nivel local“, se arată în caietul de sarcini al licitaţiei
În prezent, Serviciul pentru Apeluri de Urgenţă este format din 41 de centre 112 (40 la nivel judeţean şi un centru pentru zona metropolitană Bucureşti-Ilfov). La acestea se mai adaugă şi agenţiile de urgenţă Ambulanţă-ISU/SMURD, Poliţie şi Jandarmerie, de la nivel local, care sunt interconectate. Cu alte cuvinte, după cum ştii, atunci când apelezi numărul de urgenţă 112, apelul este direcţionat către un centru judeţean de preluare a apelurilor 112 în baza informaţiilor de jurisdicţie administrativă.
Trei dispecerate naţionale
Criteriul principal de atribuire a contractului este cel mai bun raport calitate – preţ, potrivit portalului de licitaţii publice.
Noul sistem informatic va fi compus din echipamente, funcţii, servicii, module software şi aplicaţii, în configuraţii redundante (geografic şi on-site), care să asigure îndeplinirea cât mai eficientă, a atribuţiilor de procesare şi dispecerizare a urgenţelor ale centrelor 112 şi dispeceratelor agenţiilor de intervenţie, din cadrul SNUAU.
Reprezentanţii SNUAU mai spun că sistemul informatic centralizat de preluare şi dispecerizare a apelurilor de urgenţă va fi constituit din trei centre naţionale (Bucureşti, Braşov şi Cluj), ce vor susţine infrastructura software şi hardware necesară asigurării rutării, preluării, procesării şi dispecerizării tuturor apelurilor de urgenţă la nivel naţional.
Localizare mai precisă şi conţinut video
Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, secretarul de stat Raed Arafat, a explicat, pentru „Adevărul“, cum vor funcţiona noile facilităţi ale sistemului. Astfel, localizarea apelurilor se va face mult mai precis, iar sistemul 112 ar putea primi şi conţinut video.
„Sistemul 112 are o infrastructură imensă de harware şi software pe plan naţional. Sistemul a fost conceput în anii 2000, iar de atunci nu s-a făcut nicio modernizare majoră. Modernizarea va permite ca sistemul să fie mai sigur. Echipamentele vor fi schimbate cu unele noi, de ultimă generaţie. Softurile vor fi modificate în funcţie de tot ce s-a învăţat în ultimii ani, vor fi funcţii şi facilităţi noi, care vor ajuta sistemul de urgenţă să funcţioneze mai bine. De exemplu, sistemul 112 va fi interconectat cu eCall, sistemul de urgenţă montat pe maşini, ar putea de asemenea să se introducă şi conţinut video. Localizarea apelurilor va fi mult mai precisă. Acum, localizarea se face prin triangulare şi arată doar zona unde este apelantul. Comisia Europeană a cerut introducerea unor sisteme de localizare mult mai precise. Asta nu încalcă anumite drepturi ale persoanelor, pentru că pentru a ajuta e nevoie să ştii unde este cel care are nevoie de ajutor. Au fost destule incidente în Europa, care au arătat că dacă localizarea era precisă s-ar fi salvat vieţi omeneşti. Persoana poate să fie derutată, poate să nu ştie exact unde este“, a explicat Raed Arafat.
Salvatorii ar fi intervenit mai repede în cazul accidentului din Apuseni
Potrivit acestuia, dacă sistemul 112 ar fi fost modernizat mai demult, intervenţia salvatorilor în cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni, soldat cu moartea pilotului Adrian Iovan şi a studentei mediciniste Aura Ion, ar fi fost scurtată cu aproape două ore.
„Localizarea precisă face ca intervenţia să fie mult mai rapidă. În cazul accidentului din Apuseni, s-ar fi putut câştiga cel puţin o oră şi jumătate. Atunci, localizarea s-a făcut prin triangulaţie, iar zona era foarte vastă, pentru că celulele telefonice acolo erau mult mai rare. Intervenţia în acel caz ar fi fost mult mai rapidă, dar nu ştiu dacă asta garanta şi salvarea vieţilor celor două victime. Acolo era o zonă greu accesibilă şi oricum se ajungea greu. Dar localizarea precisă este importantă inclusiv în zonele urbane“, a mai spus secretarul de stat.
Compatibilitate cu sistemul eCall de pe maşini
România este prima ţară din Uniunea Europeană care a implementat sistemul eCall. Sistemul, echipament obligatoriu pentru toate maşinile care ies pe poarta fabricilor din aprilie 2018, detectează momentul în care are loc un accident şi alertează dispeceratele 112, chiar dacă pasagerii sunt inconştienţi. Odată cu modernizarea sistemului 112, apelurile eCall vor putea alerta salvatorii, în caz de accident.
Integrarea serviciului eCall în platforma tehnică a Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 are la bază o soluţie tehnică românească sută la sută, pusă la punct de specialiştii STS.