Proteste uriașe în toată țara. De ce refuză transportatorii să elibereze șoselele
0Transportatorii și fermierii continuă protestele pentru că nu au obținut un preţ la RCA plafonat așa cum își doresc. Ei acuză că nu mai pot suporta prețul mare al poliței de asigurare care a crescut an de an, în unele cazuri și în ciuda faptului că nu au provocat daune. Însă o analiză ASF arată că frecvența daunelor pentru categoria autovehicule de transport marfă, >16 tone, la persoane juridice a fost de 19,1%, în cinci ani, în timp ce pe total piață a fost de 5,7%.
„Cea mai puternică influență asupra valorii finale a tarifului RCA pentru categoria «Transport marfă >16 tone» o are frecvența daunelor. Acest factor explică în bună măsură diferențele (în sens negativ) față de primele practicate de asigurătorii din alte piețe din Uniunea Europeană”, se arată în analiza ASF, citată de hotnews.ro. Frecvența daunelor în perioada 2018-2022 pentru categoria „autovehicule de transport marfă, >16 t, la persoane juridice” a fost de 19,1%, în timp ce pe total piață a fost de 5,7%. În aceeași perioadă, severitatea daunelor la camioanele de peste 16 tone deținute de firme a fost de 15.933 de lei, comparativ cu 8.855 de lei total piață.
De ce nu poate fi RCA sub 1.000 de euro
Drept urmare, surse din piață au declarat pentru „Adevărul” că solicitările transportatorilor legate de prețul RCA plafonată la 4.500 de lei sunt nesustenabile. „Orice tarif RCA trebuie să aibă în spate niște calcule actuariale. Faptul că City Insurance a vândut acum câțiva ani RCA pentru transportatori la prețul de 4.500 de lei nu înseamnă ca acel cost era unul care să și asigure protecția în caz de daună. Dovada a fost faptul că firma a intrat în faliment, iar astăzi sute de mii de păgubiți RCA așteaptă încă banii de despăgubire datorați de către City Insurance. O soluție rezonabilă ar fi raportarea la tariful de referință calculat de către KPMG la fiecare 6 luni pentru prețul RCA. Acum, acel tarif de 4.500 de lei vândut acum câțiva ani de City Insurance este conform calculelor KPMG la valoarea de 8.609 lei. În acel cost este inclus și un profit de 5% al firmei de asigurări. Este perfect adevărat că firmele de asigurare «au sărit calul» și cer tarife duble pentru transportatori comparativ cu tariful de referință. Astăzi, polița RCA care ar trebui să coste 8.609 lei se vinde cu 15-16.000 de lei. Într-un fel este firesc să iasă transportatorii la proteste când ai instituții slabe (ASF) și legislație europeană care protejează multinaționalele în locul consumatorilor. Legat de posibilitatea suspendării poliței RCA (o altă pretenție ridicată de transportatori - n.red.), această procedură poate fi reglementată rapid printr-o normă dată chiar de ASF. Cu un mail și o declarație pe proprie răspundere transmise companiei de asigurări și biroului de înmatriculări auto poți să îți suspenzi polița RCA pentru perioada în care autovehiculul nu e utilizat, transportatorii având unele activități sezoniere. Este corect să plătească numai pentru perioada în care există riscul de producere a evenimentului asigurat. Dar pentru perioada suspendării autovehiculului, acesta nu are voie să staționeze decât pe domeniul privat și nicidecum pe străzi”, precizează sursele.
Neputința
Reamintim că, printre altele, transportatorii cer tarife RCA de 4.500 de lei, dar la întâlnirea de la ASF pe această temă nu s-a ajuns la o concluzie. „Din păcate, nu s-a putut ajunge la niciun numitor comun. Am cerut un pachet de măsuri concrete, cum văd dumnealor problemele noastre, pentru că noi, cerinţele pe care le-am făcut, nu pot fi luate în calcul nicicum. Să sperăm că în zilele următoare vom primi un feedback din partea ASF-ului. Din punctul meu de vedere, neputinţa e la ea acasă”, a declarat Dănuţ Andruş, un lider al protestatarilor, la finalul discuţiilor de la ASF.
La rândul lui, preşedintele ASF, Alexandru Petrescu, a declarat că multe dintre solicitările protestatarilor erau şi acţiuni pe care instituţia urma să le întreprindă. „Cunosc agenda de probleme, cel puţin din spaţiul public, din ultimele zile, dar şi de la momentul la care am preluat în urmă cu două, trei săptămâni conducerea ASF. Multe dintre solicitările lor erau şi acţiuni pe care urmam eu, cât şi colegii mei din conducere să le luăm. Vorbim de controale, vorbim de audit, toate temele sunt pe masă. (...) Toate aceste măsuri sunt gândite ca la final rezultatul să fie reducerea RCA-ului”, a afirmat Alexandru Petrescu.
Pe de altă parte, după întâlnirea de la Ministerul Transporturilor s-a ajuns la o serie de concluzii favorabile transportatorilor și fermierilor. Printre ele se numără stabilirea unor culoare dedicate la frontiere şi în Portul Constanţa care să permită doar tranzitarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene, reglementarea aplicării amenzii pentru lipsa rovinietei, în cazul în care timpii petrecuţi în aşteptare pentru trecerea frontierei depăşesc valabilitatea rovinietei pentru ziua respectivă sau stabilirea unor limite, în conformitate cu legislaţia europeană şi din alte state membre ale UE, privind toleranţele pentru depăşirea greutăţii camioanelor la maximum 5%.