Protestul fermierilor și al transportatorilor va continua. Negocieri eșuate la Ministerul Finanțelor, ce au propus guvernanții

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După cinci zile de proteste, reprezentanţii transportatorilor şi ai fermierilor au mers duminică la Ministerul Finanţelor după ce sâmbătă aceştia au discutat cu oficiali din Ministerul Agriculturii şi Ministerul Transporturilor. După o amânare, negocierile s-au încheiat fără niciun rezultat.

Protest al fermierilor din Suceava Foto Inquam Photos | Casian Mitu
Protest al fermierilor din Suceava Foto Inquam Photos | Casian Mitu

UPDATE 21.27 Boloş: Unele dintre revendicările protestatarilor trebuie prezentate Comisiei Europene, ca decizia să nu se întoarcă împotriva lor

Unele dintre revendicările protestatarilor ţin de facilităţile fiscale pe care România s-a angajat prin PNR să le reglementeze, iar revendicările ce ţin de Comisia Europeană trebuie prezentate acesteia, pentru că altfel măsurile s-ar întoarce împotriva dumnealor, a declarat, duminică, ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, potrivit Agerpres.

„Noi ştim că acest lucru este, cum am precizat, cuprins în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi ştim că aceste jaloane sunt ireversibile şi asupra lor nu se poate reveni. Iar, aşa cum am precizat şi protestatarilor, zona aceasta de revendicări care ţine de decizia Comisiei Europene, cu toate că noi îi înţelegem şi suntem de acord, trebuie prezentate Comisiei Europene pentru ca decizia să fie una care nu se întoarce împotriva dumnealor. Noi am precizat că orice jalon şi orice măsură care ţine de angajamentele cu Comisia Europeană, chiar dacă, să zicem, mâine, Guvernul României s-ar angaja şi ar lua-o, ar însemna o întoarcere împotriva dumnealor, pentru că suntem în situaţia în care Comisia Europeană are toate argumentele necesare pentru suspendarea fondurilor (...) şi de aceea am socotit de cuviinţă să fim foarte prudenţi în analiza acestor revendicări şi să nu-i punem în dificultatea în care, spre exemplu, subvenţiile prin plăţile directe care se fac din fonduri europene, în valoare de 13 miliarde de euro, ar fi periclitate”, a explicat Boloș.

Aceste tipuri de revendicări trebuie discutate cu Comisia Europeană, a continuat ministrul. Detalii aici

UPDATE 20.57 Boloş, despre cerealele ucrainene: Trebuie să înăsprim măsurile care ţin de tranzitarea României. Introducem sigiliul electronic

Măsurile care ţin de tranzitarea cerealelor ucrainene pe teritoriul României trebuie înăsprite, iar în acest sens va fi introdus sigiliul electronic al mărfurilor, a declarat duminică ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, la finalul discuţiilor cu transportatorii şi fermierii, potrivit Agerpres.

Ministrul a fost întrebat dacă există siguranţa că nu rămân pe teritoriul României cereale ucrainene care tranzitează ţara noastră.

„Acestea sunt măsuri care ţin de un mai bun management organizat la nivelul nostru (...), pentru că într-adevăr dumnealor s-au plâns pe bună dreptate. Aici le dăm dreptate pentru că trebuie noi să înăsprim toate aceste măsuri care ţin de tranzitarea României şi nu întâmplător introducem sigiliul electronic al mărfurilor. Sunt 2.000 de sigilii pe care avem în intenţie să le achiziţionăm şi care sper eu cu data de 1 iulie să le putem avea operaţionale", a spus Boloş, la finalul discuţiilor cu transportatorii şi fermierii. Detalii aici

UPDATE 20.48 Infotrafic: Pe DN 2, la Afumaţi, banda 1 de pe ambele sensuri blocată de autocamioane

Centrul Infotrafic al Poliţiei Române informează, duminică seara, că circulaţia rutieră se desfăşoară pe banda 2 a ambelor sensuri de mers ale DN 2, în localitatea Afumaţi, judeţul Ilfov.

Banda 1 va fi ocupată pe timpul nopţii de autocamioanele protestatarilor care au anunţat că vor continua manifestaţiile, precizează sursa citată.

UPDATE 20:08 Braşov: Un convoi de maşini de mare tonaj blochează o bandă a centurii ocolitoare a municipiului reşedinţă

Un protest la care participă mai multe maşini de mare tonaj are loc, duminică seara, şi la Braşov, convoiul deplasându-se pe centura ocolitoare a municipiului Braşov.

Conform unor surse oficiale, protestatarii se deplasează pe VOB între km 10 şi 4+200 pe o bandă, iar circulaţia este dirijată de poliţişti pe banda liberă.

UPDATE 20.03 Protestul transportatorilor la Constanţa: restricţii de circulaţie pe traseul pe care se deplasează coloana de autovehicule

Poliţia a instituit, duminică, o serie de restricţii de circulaţie în Constanţa, pe traseul pe care se deplasează coloana de autovehicule ale fermierilor şi transportatorilor în cea de-a doua zi consecutivă de protest.

  Protestului fermierilor şi transportatorilor s-au alăturat şi mai multe companii de taximetrie din Constanţa.

"La această oră, jandarmii şi poliţiştii constănţeni asigură, în sistem integrat, măsuri de ordine publică în dinamică, având în vedere protestul fermierilor, transportatorilor şi al persoanelor care realizează transport de persoane în regim de taxi. Detalii aici

UPDATE 20.00 Ciolacu, întâlnire de lucru, luni, cu miniştrii de Interne, al Transporturilor, al Agriculturii şi reprezentanţi ai MFP

Premierul Marcel Ciolacu va avea luni dimineaţa o întâlnire de lucru cu vicepremierul Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Florin Barbu, şi reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor, a anunţat Biroul de presă al Guvernului.

Conform sursei citate, întâlnirea este programată pentru ora 9,30, la Palatul Victoria.

Întâlnirea de lucru are loc în contextul protestelor transportatorilor şi agricultorilor.

UPDATE 19.45 Traficul rutier se desfăşoară cu dificultate, duminică seară, pe DN 1, pe sensul spre Bucureşti din cauza a zeci de autovehicule ale căror şoferi se declară solidari cu transportatorii.

Circa 50 de vehicule au pornit din Parcul Municipal Vest şi au mers cu viteză mică pe DN 1, pe sensul spre Braşov, până la sensul giratoriu de la Păuleşti, unde au întors, iar la această oră, acestea merg pe sensul opus, spre Bucureşti, cu viteză mică, pe ambele sensuri ale drumului, astfel că traficul este perturbat, au precizat, pentru AGERPRES, surse oficiale.

Coloana de autovehicule se întinde pe circa 1,5 km.

UPDATE 19.26 Dosar penal pe numele unui protestatar din Oradea, care şi-a instigat colegii din ţară să blocheze DN1 şi Valea Oltului

Un şofer orădean care şi-a instigat colegii din ţară să blocheze DN1, pe tronsonul Braşov - Ploieşti, dar şi DN7, pe Valea Oltului, s-a ales cu dosar penal după ce mesajul pe care l-a transmis pe un grup al şoferilor a ajuns pe mâinile poliţiştilor.

Potrivit unui comunicat transmis, duminică, de Biroul de presă al Poliţiei Bihor, bărbatul în vârstă de 37 ani, din Oradea, este cercetat pentru instigare publică la împiedicarea sau îngreunarea circulației pe drumurile publice.

Polițiștii s-au sesizat din oficiu după ce ce mesajele orădeanului au ajuns și al ei. Detalii aici

UPDATE 19.20 Soluţiile Finanţelor pentru stingerea protestelor fermierilor şi transportatorilor

Reprezentanţii Ministerului Finanţelor au propus duminică delegaţiei fermierilor şi transportatorilor o serie de soluţii legale pentru rezolvarea problemelor, precum scutire la impozitul pentru profitul reinvestit sau simplificarea procedurilor din Codul fiscal.

Astfel, în urma şedinţei între reprezentanţii Ministerului de Finanţe, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Autorităţii Vamale Române şi delegaţia protestatarilor din sectorul fermierilor şi transportatorilor, reprezentanţii instituţiilor statului au propus ca Legea prevenţiei să se aplice numai pentru faptele care nu sunt de evaziune fiscală, ca procedurile din Codul fiscal să fie simplificate, în vederea debirocratizării, realizarea unui parteneriat între Ministerul Finanţelor şi Ministerul Agriculturii pentru un cadru legal referitor la certificate de producători locali, crearea unui cadru legal pentru investiţii în agricultură şi industria agroalimentară, în parteneriat cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi pentru investiţii în infrastructură în parteneriat cu Ministerul Transporturilor.

Alte propuneri vizează scutirea la impozitul pentru profitul reinvestit în ferme din domeniul agriculturii şi pentru profitul reinvestit pentru firmele din domeniul transporturilor şi reglementarea contabilă şi recunoaşterea fiscală a subvenţiilor în vederea clarificării facilităţilor legate de scutirea de la plata impozitului pe profit. Detalii aici

UPDATE 18.14 Negocierile au eșuat. Protestul va continua

Foto Inquam PHotos
Foto Inquam PHotos

Reprezentanții protestatarilor au ieșit de la negocierile cu Ministerul Finanțelor și au anunțat că nu s-a ajuns la nicio înțelegere, guvernanții motivând că nu pot face nimic din cauza Comisiei Europene. Protestatarii au spus că în aceste condiții vor continua protestul pe termen nedeterminat.

"Nu s-a ajuns la niciun acord, motivând legislaţia europeană, prin acorduri asumate de România la Comisia Europeană. Nu s-au găsit soluţii pentru reducerea cheltuielilor bugetare în toate domeniile. În concluzie, protestul nostru va continua la nesfârşit până când aceste autorităţi vor înţelege că neputinţa dumnealor de a gestiona o ţară este reală. Din lista de revendicări nu s-a acceptat decât o singură revendicare, aceea cu profituri investite în fermă şi în transport. Aşa înţelege domnul ministru să susţină economia românească, neputând justifica incompetenţa statului de a gestiona banul public. Totul se motivează pe Comisia Europeană. Domnul ministru (Marcel Boloş, ministrul Finanţelor, n.r.) ne trimite la cei care au scris PNRR şi PNS şi toate celelalte", a declarat reprezentantul fermierilor, Dănuţ Andruş, la ieşirea de la discuţii.

Acesta a subliniat că la nivel naţional fermierii şi transportatorii ies în stradă pentru că protestul este singura formă prin care aceştia îşi pot arăta nemulţumirile.

"Din păcate, o mare parte din mass-media nu văd ce se întâmplă la nivel naţional. Dar lumea iese în stradă, fermierii şi transportatorii, pentru că nu-şi mai pot continua jugul. Aşa ceva nu se mai poate. Vom protesta pentru că este singura noastră formă de a striga necazul acestor două clase sociale şi al multora care sunt în România. Ministerul Finanţelor avea măsuri concrete pe care putea să le ia în calcul", a spus reprezentantul agricultorilor.

El a subliniat, în context, că protestatarii nu cer bani ci intervenţia statului prin cadre legislative, menţionând că problemele lor nu sunt legate doar de agricultură sau de transporturi, ci de toate instituţiile statului, inclusiv Banca Naţională.

"Sunt reguli făcute, pe care nu le mai putem suporta, reguli la care noi nu mai suntem bancabili, nu mai avem posibilitatea să ne desfăşurăm activitatea în ţară, suntem pribegi în ţara noastră. Nu se poate aşa ceva. Totul ţine de bani. Ori toate bugetele primesc bani prin Ministerul de Finanţe. Prin decizii greşite, instituţiile statului sifonează bani. Statul trebuie să oprească robinetul. Banii se duc pe agenţii naţionale care nu au nicio treabă, nu lucrează nimeni, dar primesc salarii pe acea economie subterană gestionată tot de stat", a subliniat acesta.

Potrivit lui Andruş, printre măsurile solicitate autorităţilor se numără reducerea impozitului pe profit de la 3% la 1% şi reîntoarcerea capitolului pe masa monetară, respectiv limitarea cash-ului la forma veche. De asemenea, protestatarii solicită ca inputurile să fie exonerate de TVA.

"Se fac tot felul de maşinaţiuni pentru a ne denigra. La ora actuală avem peste 30.000 de fermieri în faliment. Am cerut ca inputurile să fie exonerate de TVA. Statul se foloseşte de banii noştri. Plătesc acciza la motorină ca să mi-o dea în jumate înapoi, plătesc TVA la inputuri şi la îngrăşăminte ca să-mi dea înapoi, prin întoarcere de TVA. Deci noi nu suntem sponsorii statului român. Repet, un stat eşuat trebuie să schimbe ceva. Suntem la limita exasperării şi nu mai putem duce acest joc. Dacă plugul nu ară, camionul nu cară, pâinea se gată. Nu sunt anarhist, nu vreau să provoc pe nimeni, dar noi nu ne mai putem continua activităţile. Oamenii ăştia nu stau de drag de şase-şapte zile în stradă. Au probleme mari", a mai spus Dănuţ Andruş.

Pe de altă parte, reprezentanţii transportatorilor au prezentat lista de revendicări pentru acest sector.

Aceştia cer tratament fiscal identic pentru public şi privat şi creşterea beneficiilor neimpozabile pentru angajaţii din transporturi, în cuantum de 265 lei; creşterea valorii zilnice acceptabile pentru masa angajaţilor delegaţi sau detaşaţi neimpozabilă, în valoare de 50 euro pe zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 euro pe zi, în limita căruia se poate acorda indemnizaţia; recuperarea unui procent din acciză direct de la pompă pentru toate firmele de transport rutier de mărfuri licenţiate; revenirea la sistemul RO-eTransport eSigiliu doar la mărfurile cu risc ridicat; revenirea la 5% la impozitul pe dividende şi eliminarea dublei impozitări CASS; revenirea la plafonul numerar la forma veche a legii şi să nu se instituie sancţiuni pentru transportatori pentru nerespectarea de către beneficiarul transportului a tuturor condiţiilor de declarare a mărfurilor cu risc ridicat.

"Imaginaţi-vă că în momentul în care intră în România, prin Vama din Siret sau dintr-o vamă din UE, un camion încărcat cu cereale, o benă, i se aplică un sigiliu, dar acel sigiliu nu funcţionează, nu este ermetic cum funcţionează pentru sticlă de apă. Se pot face anumite sisteme pe unde se descarcă o parte din cantitate şi la beneficiar ajunge numai cu 24 de tone. Sunt foarte multe camioane care intră în România cu cantitate de peste 40, deci undeva la 35-36 de tone din Ucraina, intră pe teritoriul României în zona de nord, descarcă într-un depozit diferenţa de marfă până la 24 tone şi cu acea cantitate de 20 de 24 tone se ajunge în Portul Constanţa. Diferenţa de la 36 tone la 24 tone rămâne la negru în România, cantitate care pune o presiune pe preţurile cerealelor româneşti. ANAF-ul trebuie să-şi asume, să cântărească camionul când a intrat pe teritoriul României cu 24 tone şi acel camion trebuie să ajungă în Portul Constanţa în controlul ANAF tot cu 24 tone. Dacă se intră în ţară cu 24 tone şi să iese din ţară cu 24 tone, nu avem nevoie de sigiliu", a explicat reprezentantul transportatorilor la discuţiile de la Ministerul Finanţelor.

UPDATE 18.11 Un draft al măsurilor propuse de ASF pentru transportatori privind RCA prevede posibilitatea de suspendare a contractului, de plată în rate, modificarea modului de calcul al tarifului pentru polițe pe perioade mai mici de 12 luni.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a redactat o serie de propuneri pentru transporatori în privința RCA, între care posibilitatea de suspendare a contractului, de plată în rate, modificarea modului de calcul al tarifului pentru polițe pe perioade mai mici de 12 luni, potrivit unui document consultat de G4Media.ro, cu măsurile propuse.

Astfel, ASF propune revizuirea sistemului bonus-malus – în vederea unei mai bune încadrări în clasele de bonus-malus existente în funcție de tipul daunelor produse, având ca obiectiv scăderea tarifului de primă RCA la B0 (asigurat fără istoric de daunalitate). Detalii aici

UPDATE 17.47 Protestatarii din Bihor au ajuns în Vama Borş. Coloane uriaşe de tractoare şi de TIR-uri pe ambele sensuri

Traficul rutier în PTF Borş este îngreunat, duminică seara, de coloana uriaşă de peste 500 de vehicule. Fermierii şi transportatorii au vrut să blocheze vama, dar au fost convinşi de poliţişti să renunţe. Protestul, început de dimineaţă, continuă, în Bihor.

Atât pe sensul de intrare în ţară, cât şi pe sensul de ieşire, camioanele, tractoarele şi autoturismele protestatarilor îngreunează circulaţia.

Deşi au fost hotărâţi să blocheze de tot vama, protestatarii au fost convinşi de poliţişti să renunţe, şi să facă cale întoarsă. Detalii aici

UPDATE 17.39 Act ratat de politizare a protestului fermierilor și transportatorilor

Majoritatea politicienilor au stat departe de protestul fermierilor și agricultorilor, însă au fost și aleși controversați ca Diana Șoșoacă și George Simion care au încercat să se lipească de cei nemulțumiți, dar au fost alungați și acuzați că vor doar să câștige voturi. Detalii aici

UPDATE 17.35 Fermierii din Dolj au continuat protestele la Craiova, Calafat şi Bechet

Fermierii din judeţul Dolj au continuat duminică să protesteze pe drumurile naţionale, la Craiova, Calafat şi Bechet, în semn de nemulţumire faţă de condiţiile impuse prin Planul Naţional Strategic 2023-2027 al României, despre care spun că le pun în pericol existenţa fermelor.

Protestele s-au desfăşurat în mişcare, cu utilaje, nefiind zone blocate.

Fermierii susţin că au fost mărite tarifele pe partea de transport şi preţurile la inputurile pentru înfiinţarea culturilor agricole, în timp ce preţurile produselor lor sunt tot mai mici. Detalii aici

UPDATE 16.57 INFOTRAFIC: Drumuri naționale cu circulația afectată de protestele fermierilor și transportatorilor

 Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR) informează că, în contextul protestelor transportatorilor şi fermierilor, circulaţia rutieră este blocată pe ambele sensuri de mers pe DN 15, între localităţile Câmpia Turzii şi Luna din judeţul Cluj, precum şi pe DN 2, în Vama Siret din judeţul Suceava. IGPR le recomandă şoferilor să evite aceste zone. Detalii aici

Foto Inquam Photos
Foto Inquam Photos

UPDATE 14.45 COTAR, care a anunţat proteste pentru această lună, susţine că nu este organizator al manifestaţiilor din aceste zile

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a anunţat organizarea unor proteste în luna ianuarie, dar nu este organizator al manifestaţiilor din aceste zile şi nici nu a participat la întâlnirile cu Guvernul, se arată într-un comunicat al instituției.

„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) salută orice protest democratic, fără implicarea factorului politic şi fără anarhie! Soluţia este continuarea dialogului cu autorităţile. Scopul nostru este să obţinem modificări legislative în favoarea românilor şi a economiei României, nu să dăm jos guverne sau să punem guverne. COTAR a anunţat organizarea unor proteste în luna ianuarie, dar nu este organizator al manifestaţiilor din aceste zile şi nici nu a participat la întâlnirile cu Guvernul. Din punctul nostru de vedere, aceste proteste, chiar spontane fiind, nu trebuie să degenereze şi nu trebuie să se transforme în anarhie. Noi toţi, transportatori, agricultori şi alte categorii din industrie trebuie să ne punem la masa discuţiilor, pentru negocieri", arată sursa citată. Detalii aici  

UPDATE 14.30 Protest uriaș în Bihor. Mesajul fermierilor către şoferii nemulţumiţi de blocarea drumurilor: „Pâinea ta e din grâul nostru!"

Sute de fermieri şi transportatori din Bihor au ieşit pe şoselele din judeţ, duminică, la volanul unor tractoare, utilaje agricole, camioane, autoturisme, dube de transport marfă sau persoane, nemulţumiţi de accizele mari la motorină, preţurile RCA, dar şi de schimbările legislative.

Protestul a început, duminică dimineaţa la ora 10,00, când fermieri şi transportatori din toate zonele din judeţ au început să se strângă într-o parcare din cartierul Episcopia.

Protestatarii au venit încolonaţi spre Oradea, pe DN1, dinspre Borş, DN19, dinspre Marghita, Roşiori, Diosig, DN79, dinspre Salonta şi pe DN76, din zona Beiuşului, unde coloana de vehicule a depăşit 10 kilometri. Detalii aici

Foto Inquam Photos
Foto Inquam Photos

UPDATE 11.50  Reprezentanţii fermierilor şi transportatorilor au solicitat amânarea pentru ora 14:00 a discuţiilor programate duminică la Ministerul Finanţelor, informează reprezentanţii instituţiei.

"Astăzi, la ora 11:00, la sediul MF a fost programată o întâlnire între conducerea instituţiei şi o delegaţie formată din reprezentanţii fermierilor şi transportatorilor. Din motive care nu ne sunt cunoscute, delegaţia acestora nu s-a prezentat la întrevedere şi a solicitat amânarea discuţiilor pentru ora 14.00. Reprezentanţii MF rămân deschişi la orice propunere de reprogramare a întâlnirii sau la stabilirea unei noi modalităţi de comunicare pentru a aborda revendicările şi problemele ridicate", precizează aceştia.

Din partea Ministerului Finanţelor, la întâlnirea programată duminică au fost prezenţi ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Nicoleta Cârciumaru, secretarul de stat, Carmen Moraru, secretarul general adjunct, Petronel Munteanu, directorul general al Direcţiei de legislaţie fiscală şi reglementări vamale şi contabile, Iulian Ardeleanu, directorul general al Direcţiei Antifraudă Fiscală, Teodor Georgescu, preşedintele Autorităţii Vamale Române, Ion Cupă, directorul general Proceduri Vamale in Domeniul Produselor Accizabile, Claudiu Ardeleanu, directorul general Managementul Riscului şi Investigaţii Vamale, Marcel Mutescu, directorul general Coordonare Control Vamal, Alexandru Dudu, şi directorul general adjunct Coordonare Control Vamal, George Vascea, informează Agerpres.


Transportatorii şi fermierii au demarat miercuri o serie de proteste, nemulţumiţi de accizele mari la motorină, preţurile RCA, dar şi de schimbările legislative intrate în vigoare de la 1 ianuarie. Aceştia au plecat pe drumurile din ţară cu camioane şi tractoare, cu viteză redusă, îndreptându-se spre Bucureşti, iar traficul a fost blocat pe mai multe şosele inclusiv pe Şoseaua de centură a Capitalei, transmite Agerpres.

Vineri, premierul Marcel Ciolacu a avut consultări cu delegaţia transportatorilor şi fermierilor, în care au fost analizate problemele semnalate de reprezentanţii celor două sectoare de activitate, soluţiile legale în acord cu normele la nivel european, precum şi modalitatea de aprobare a acestora.

Potrivit unui comunicat al Guvernului, a fost stabilit un calendar strâns de întâlniri punctuale cu ministerele şi instituţiile cu atribuţii în soluţionarea unora dintre aspectele discutate în cadrul întâlnirii.

La finalul întâlnirii, transportatorii şi fermierii au anunţat că au decis, în urma discuţiilor cu premierul Marcel Ciolacu, să "rămână în stradă" şi să continue protestul.

Foto Inquam Photos
Foto Inquam Photos

Grindeanu: Am semnat o minută cu reprezentanţii protestatarilor. Pe ceea ce ne-am pus semnătura putem duce la bun sfârşit

Reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii au semnat cu delegaţia transportatorilor şi fermierilor, după patru ore de discuţii, o minută cu lucrurile care pot fi îndeplinite de MTI, a declarat, sâmbătă seara, la finalul discuţiilor, ministrul de resort, Sorin Grindeanu.

"Am şi semnat o minută împreună cu reprezentanţii lor. Sunt lucruri pe care, urmare a acestor discuţii de aproximativ patru ore, le putem face şi pentru asta ne-am angajat. Alte chestiuni care nu ţin doar de Ministerul Transporturilor probabil că vor fi discutate. De exemplu, cu RCA-ul se merge la ASF, lucrurile care ţin de Ministerul Finanţelor am înţeles că vor fi discutate mâine (duminică - n. r.) de domnul ministru. (...) Să ştiţi că la majoritatea covârşitoare am văzut dorinţa de a găsi soluţii, de a rezolva aceste puncte, astfel încât lucrurile să se detensioneze. Deci, chiar ţin să fac această precizare, pentru că nu vreau să fie interpretată altcumva: lumea, cel puţin la Ministerul Transporturilor, şi din partea noastră am fost mai mulţi colegi, şi din partea protestatarilor, a căutat soluţii. Eu zic că pe ceea ce ne-am pus semnătura cu toţii putem să ducem la bun sfârşit", a spus Grindeanu.

Întrebat dacă reprezentanţii protestatarilor au cerut să nu mai plătească taxa de drum, ministrul a răspuns că nu, dar că a fost solicitat un sistem care nu poate fi pus în aplicare.

"Nu. Ni s-a cerut un anumit sistem pe care să-l implementăm, care nu poate fi pus la aplicare şi care ar fi putut duce într-un final la o anumită, să zicem, driblare a plăţii acesteia. Am argumentat, colegii de la CNAIR (Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - n. r.) au argumentat de ce nu putem să facem lucrul acesta şi au înţeles. De aceea spun că a fost un dialog constructiv", a susţinut ministrul Transporturilor.

Acesta a mai afirmat că delegaţia transportatorilor şi fermierilor urmează să mai aibă întâlniri la Autoritatea de Supraveghere Financiară, pe tema RCA, şi la Ministerul Finanţelor şi, dacă deznodământul va fi similar celui de la Ministerul Agriculturii, respectiv de la Ministerul Transporturilor, "lucrurile vor intra pe făgaşul normal".

Conform unui comunicat al MTI, în urma întâlnirii, s-au stabilit următoarele şase puncte care, din perspectiva Ministerului Transporturilor pot fi implementate în termen de 30 de zile: stabilirea unor culoare dedicate la frontiere şi în Portul Constanţa care să permită doar tranzitarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene (cele din afara UE vor trece pe un flux separat); reglementarea aplicării amenzii pentru lipsa rovinietei, în cazul în care timpii petrecuţi în aşteptare pentru trecerea frontierei depăşesc valabilitatea rovinietei pentru ziua respectivă; stabilirea unor limite, în conformitate cu legislaţia europeană şi din alte state membre ale UE, privind toleranţele pentru depăşirea greutăţii camioanelor la maximum 5%; stabilirea unor limite, în perioada campaniilor agricole, pentru autocamioanele care transportă cereale colectate din câmp către zonele de depozitare (distanţele se menţin în limita de 70 km, conform legii, iar tonajele pot fi depăşite cu maximum 10% raportat la tonajele legal permise); obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară, în limita căreia se poate încheia tranzacţia; identificarea unei soluţii privind sancţionarea doar a furnizorului şi a destinatarului în cazul depăşirii încărcării camioanelor.

La discuţii, din partea MTI şi a Guvernului, au participat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, şeful Cancelariei prim-ministrului, Mihai Ghigiu, consilierul de stat din cadrul Cancelariei prim-ministrului, Minel Ivaşcu, directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, directorul general al Autorităţii Rutiere Române, Dorin Costel Ştefan, directorul general al Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, Tudor Nişulescu, directorul Direcţiei de Transport Rutier MTI, Adriana Kalapis, directorul Direcţiei de Venituri şi Încasări CNAIR, Lucian Calmuş, directorul Direcţiei Monitorizare şi Reglementări ISCTR, Mihăiţă Lian Vacarencu, şi şeful Biroului Petiţii şi Reclamaţii ISCTR, Bogdan Voiculescu.

Guvernul a anunţat sâmbătă dimineaţa, printr-un comunicat, că reprezentanţi ai ministerelor şi ai unor instituţii publice vor avea în cursul zilei consultări cu cei ai transportatorilor şi fermierilor, pentru a discuta, pe fiecare domeniu în parte, revendicările acestora.

"În continuarea dialogului cu transportatorii şi fermierii care protestează pe Centura Capitalei şi în ţară, Guvernul României le-a transmis reprezentanţilor transportatorilor şi fermierilor un calendar de discuţii cu miniştrii şi reprezentanţii unor instituţii publice, cu care să discute pe fiecare domeniu în parte revendicările solicitate", se menţiona în comunicat.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite