Problema corvetelor, tranşată la finalul lui aprilie. Dîncu: Măcar în această perioadă de criză, să găsim modalităţi  prin care să facem achiziţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pe lângă livrarea de corvete, contractul cu MApN mai prevede şi modernizarea celor două fregate T22
Pe lângă livrarea de corvete, contractul cu MApN mai prevede şi modernizarea celor două fregate T22

Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, a declarat că România nu mai are răbdare în privinţa celor patru corvete pe care se străduieşte, de mai bine de patru ani, să le cumpere. Ultima prelungire de două luni în care contractul trebuie semnat expiră luna viitoare.

„Din păcate, de mai bine de patru ani avem procese, apoi o perioadă de negociere foarte lungă. E o asociere dintre români şi francezi care, după cum văd în ultima vreme, nu funcţionează foarte bine. La cererea celor doi asociaţi, am mai făcut o prelungire de două luni. În foarte scurt timp, însă, la finalul lunii următoare va trebui să vedem dacă, într-adevăr, cei care au câştigat această licitaţie sunt în stare să prezinte o ofertă viabilă pentru noi, dacă nu, va trebui să căutăm o altă soluţie”, a declarat ministrul Apărării.

Ministrul Vasile Dîncu spune că nu doar cei doi asociaţi au un rol în această întârziere, ci şi procedurile greoaie privind licitaţiile şi achiziţiile. „Problema trebuia să fie tranşată acum patru ani. S-a tot amânat pentru că, la noi, şi legislaţia, şi modul în care se realizează achiziţiile sunt foarte complicate, este o legislaţie foarte stufoasă, există şi multă birocraţie. Există posibilitatea de a face mereu contestaţii. Măcar în această perioadă de criză, sper să găsim modalităţi mai rapide prin care să facem achiziţii, pentru că, atunci când e vorba de o pandemie sau de un război în zonă, este imposibil să aştepţi după proceduri ani de zile pentru a avea o dotare minimă”, afirmă Dîncu.

Cine ar putea primi contractul 

România a vorbit pentru prima dată despre cumpărarea corvetelor în 2016, dar procedurile au fost accelerate în 2018. Un an mai târziu, gigantul francez Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa au câştigat licitaţia cu nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODLAD şi soluţii de înarmare europene cu rachete MBDA, adică rachete anti-aer VL Mica şi vectori anti-navă Exocet şi cu o ofertă de 1,2 miliarde euro, dar contractul nu a fost semnat nici până azi. Licitaţia a fost contestată de mai multe ori de Damen care a oferit corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică şi cu soluţii de înarmare americane.  

În fine, contestaţiile Damen au fost respinse de instanţe, iar în 2021 MApN s-a văzut în situaţia în care putea să semneze contractul cu Naval Group, însă compania franceză nu a venit să finalizeze înţelegerea. Conform unor surse, nesemnarea contractului este urmare directă a neînţelegerilor apărute în interiorul asocierii Naval Group (o companie franceză de stat) şi Şantierul Naval Constanţa. Mai exact, compania românească este nemulţumită de termenii asocierii. Astfel, Naval Group ar fi promis investiţii minime de 20 de milioane de euro, bani care însă nu ar fi venit. În plus, contractul cu MApN conţine penalităţi destul de importante, iar Naval Group vrea ca acestea să fie asumate exclusiv de Şantierul Naval Constanţa pentru că este compania care construieşte efectiv navele.

De precizat că, din punct de vedere strict procedural, dacă nu se semnează contractul cu asocierea Naval Group - Şantierul Naval Constanţa, MApN trebuie, conform documentelor conexe licitaţiei, să se îndrepte către următorul clasat, Damen, care a avut o ofertă confirmată de 1,25 miliarde de euro.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite