Noul Cod Rutier amânat din nou. Guvernanţii nu au reuşit să stabilească cum vor colecta banii din amenzi
0Executivul a amânat din nou adoptarea noului Cod Rutier. Membrii Guvernului erau aşteptaţi miercuri să avizeze modificările în noul Cod. Acestea ar fi trebuit să fie o surpriză atât pentru şoferi, cât şi pentru angajaţii Poliţiei Rutiere care nu au fost consultaţi cu privire la ultimele schimbări.
UPDATE Executivul a amânat din nou adoptarea noului Cod Rutier. Potrivit unor surse guvernamentale de această dată membrii executivului nu au reuşit să stabilească modul în care vor colecta banii din amenzi.
Guvernul a amânat din nou adoptarea noului Cod rutier, pentru a clarifica detaliile tehnice de constituire a contului unic în care să fie vărsate toate sumele încasate din amenzile percepute pentru contravneţii şi infracţiuni, au declarat surse oficiale.
Conform ultimelor modificări anunţate luni de Victor Ponta, sumele aferente amenzilor percepute pentru contravenţii rutiere ar urma să fie vărsate într-un cont unic deschis la Trezorerie, din care vor fi transferate ulterior către primării şi care va fi verificat de către Poliţie.
Totodată, premierul anunţa luni că şoferii care nu-şi achită amenzile în termen de 30 de zile, se vor alege cu permisul suspendat până la momentul când vor face plata.
Noul proiect de lege al Codului Rutier va fi discutat din nou astăzi în şedinţa de Guvern când se va stabili şi dacă modificările legislative operate în ultima săptămână vor primi avizul Executivului pentru a trece rapid pe bază de Ordonanţă de Urgenţă sau, mai lent, pe calea unui proiect de lege.
Aceste din urmă modificări vor fi o surpriză atât pentru şoferii români, cât şi pentru ofiţerii de la Poliţia Rutieră care nu au fost consultaţi şi nici măcar informaţi cu privire la schimbările puse la cale de premierul Victor Ponta.
De altfel, acesta din urmă a şi spus luni că a convenit cu ministrul de Interne, Radu Stroe, o serie de modificări la Codul Rutier astfel încât cei care vor merge la nunţi să poată bea un pahar de vin sau un pahar de bere fără să fie sancţionaţi.
Schimbările din Codul Rutier propuse de Guvern, printre care se numără şi nesancţionarea şoferilor care urcă la volan cu o alcoolemie de cel mult 0,2 mg/l alcool pur în aerul expirat, au fost analizate şi comentate ieri în cadrul emisiunii Adevărul Live de către Cristian Crai, adjunctul şefului Direcţie Rutiere împreună cu Augustin Hagiu, consultant în transporturi.
În opinia specialiştilor, o astfel de prevedere nu are ce căuta în lege, în principal pentru că nu se poate stabili cu exactitate ce înseamnă 0,2 mg/l : jumătate de pahar sau un sfert de pahar de alcool raportat la greutatea şoferului, băutura consumată şi toleranţa la alcool.
„Se doreşte ca până în anul 2020 să se obţină o reducere a numărului de persoane decedate în accidentele rutiere. Asta după ce în 2008, s-a constatat că la un milion de locuitori 142 au murit în accidente rutiere. Anul trecut s-a ajuns la 96, însă, dacă privim media europeană, vom vedea că tot nu stăm bine, deoarece media este de 62 de morţi“, a explicat comisarul-şef Cristian Crai graba autorităţilor de a schimba Codul Rutier.
În ceea ce priveşte „portiţa“ lăsată şoferilor prin modificările referitoare la consumul de alcool anunţate de Ponta, comisarul-şef a explicat că rămâne la latitudinea fiecărui conducător auto decizia de a consuma sau nu alcool înainte de a se urca la volan.
„Consumul unui pahar de bere sau de vin diferă, de la persoană la persoană. Depinde foarte mult de ce a mâncat persoana respectivă, de greutatea fiecăruia, de gradul de toleranţă al organismului la alcool. Nu ne obligă nimeni să consumăm un pahar de vin înainte să ne urcăm la volan… În plus, haideţi să fim sinceri. Ţine şi de mentalitatea fiecărui om. Nu cred că putem separa civilizaţia rutieră de gradul de civilizaţie al oamenilor. Pentru că, tind eu să cred, la volan nu eşti neapărat mai civilizat decât eşti în viaţa de zi cu zi“, a precizat acesta.
Totodată, Cristian Crai a precizat că tinerii şoferi români rămân cei mai predispuşi accidentelor grave. „Cea mai vulnerabilă categorie de vârstă, atât ca victime, cât şi ca şoferi, este cea cuprinsă între 18 şi 25 de ani. Ei nu au experienţă prea mare la volan, sunt vulnerabili şi aşa se ajunge la producerea unor accidente grave“, a concluzionat comisarul Cristian Crai.
HAGIU: „MI SE PARE RISCANT“
La rândul lui, Augustin Hagiu, consultant în transporturi, a susţinut că propunerea lui Victor Ponta de a-i lăsa pe şoferi să se urce “puţin băuţi” la volan este una cel puţin riscantă. „Mie mi se pare riscat să laşi oamenii să conducă după ce consumă un pahar de bere. Dar se pare că politicienii privesc altfel statistica. Abaterile foarte grave sunt întâlnite rar în rândul şoferilor profesionişti“, a explicat Hagiu.
„Până la 0,2 (miligrame alcool pur în aerul expirat - n.r.) nu e nici măcar contravenţie. 0,2 înseamnă un pahar de bere sau... Dar de la 0,5 în sus – nu 0,8 – o să fie infracţiune, exact cum se întâmplă în toată Europa – până la 0,2 vorbesc de omul obişnuit care se duce la o nuntă şi gustă un pahar de vin, nu e nici măcar contravenţie”, a explicat Victor Ponta la începutul săptămânii când a anunţat că împreună cu ministrul de Interne,
NOILE MODIFICĂRI ADUSE CODULUI RUTIER
Potrivit noului Cod, dacă în termen de 30 de zile şoferii sancţionaţi nu-şi vor plăti amenzile, li se va suspenda permisul până la plata acestora. Mai mult, în caz de accident soldat cu victime, şoferului vinovat i se va suspenda permisul până când în cazul său va fi dată o sentinţă definitivă.
Cea mai aspră sancţiune care îi vizează direct pe conducătorii auto este aceea de suspendare a permisului de conducere pe o perioadă de 2 ani şi o amendă de 9.600 de lei, aplicată în cazul accidentelor grave, cu victime, produse de consumul de alcool, depăşirea cu peste 60 km/h a limitei de viteză, circulaţia pe contrasens, trecerea nepermisă a căii ferate sau şofatul fără carnet sau cu permisul suspendat. Pentru abaterile rutiere menţionate mai sus, soldate însă numai cu pagube materiale, şoferii ar putea risca amenzi de 4.000 de lei şi cu suspendarea permisului pe o perioadă de un an.
Trecerea pe culoarea roşie a semaforului, încălcarea regulilor de depăşire în trafic şi neacordarea priorităţii, atât pentru vehicule, cât şi pentru pietoni, ar urma să se sancţioneze cu până la 640 de lei.
ÎN SUA ÎNTR-UN AN MOR 40.000 DE OAMENI
În SUA, accidentele de maşini sunt prima cauză de moarte prematură pentru tinerii cu vârste cuprinse între 6 – 27 de ani. Alcoolul este deseori cauza acestor tragedii. Potrivit rapoartelor poliţiei, în peste 30% din accidentele rutiere în care au murit oameni a fost implicat un şofer care a consumat alcool, însă nu neapărat peste limita legală de 0,08%, care variază în unele state.
În California, spre exemplu, limita conţinutului de alcool din sânge este de 0,08% pentru şoferii normali, de 0,04% pentru şoferii comerciali şi de 0,01% pentru minori. Pedeapsa aplicată şoferilor care conduc sub influenţa alcoolului variază de la stat la stat şi se acordă în funcţie de câte abateri legale de acest gen a mai avut şoferul . În mod normal, şoferului care a băut peste limita legală i se suspendă permisul pe o perioadă de 90 de zile şi dacă a săvârşit vreo contravenţie minoră, atunci poate ajunge la închisoare pentru un an.
Potrivit statisticilor, în SUA într-un an mor aproximativ 40.000 de oameni în accidente rutiere. Prin comparaţie, aproape la fel de mulţi americani au fost omorâţi în timpul războaielor din Coreea şi din Vietnam, se precizează în cartea „Cât de periculoşi sunt şoferii beţi?”, de Steven Levitt. De asemenea, numărul de morţi din accidentele rutiere este la fel de mare ca numărul de suiciduri şi omucideri la un loc, iar frecvenţa cu care se moare din accidente rutiere este de 30 de ori mai mare decât cazurile de deces survenite în urma declanşării accidentale a armelor de foc. (Ioana Nicolescu)
AMENZILE NU SUNT TAXE. ŞOFERUL PLĂTEŞTE AMENDA DOAR DACĂ ÎNCALCĂ LEGEA
Despre alcoolul la volan şi mărirea amenzilor rutiere a vorbit pe blogul lui de pe adevarul.ro şi consilierul premierului pe probleme economice, Ioana Petrescu. Ea a explicat de ce este nevoie de amenzi foarte mari pentru a-i pedepsi pe şoferii care încalcă grav legea şi de ce acestea nu ar trebui să aibă nicio legătură cu veniturile conducătorilor auto.
„Condusul sub influenţa alcoolului are efecte negative asupra persoanelor nevinovate dacă acestea sunt rănite sau ucise într-un accident provocat de un şofer beat. Aceste efecte sunt numite în economie externalităţi negative. Rănirea sau uciderea acestor persoane nevinovate reprezintă, din punct de vedere economic, costuri pe care şoferul beat nu le ia în calcul. Amenzile şi pedepsele fac şoferii să ia în calcul aceste costuri şi să fie mai puţin dispuşi să conducă sub influenţa alcoolului, deci internalizează externalitatea, cum se spune în economie. Iar argumentele legate de venit nu sunt relevante în cazul de faţă pentru că amenzile încearcă să facă şoferul să înţeleagă că impune costuri asupra persoanelor nevinovate de pe drum când conduce beat. Amenzile nu sunt legate de venitul şoferului. Ele depind de valoarea vieţii persoanei nevinovate, de probabilitatea unui accident mortal şi de frecvenţa arestărilor. De asemenea, amenzile nu sunt taxe. Nu toţi şoferii trebuie să plătească aceste amenzi. Şoferul plăteşte amenda doar dacă încalcă legea. Puteţi evita amenzile mari foarte simplu: nu conduceţi după ce aţi băut băuturi alcoolice!“, arată consilierul guvernamental.
Mai multe despre noul Cod Rutier:
EDITORIAL Economiştii, amenzile şi noul cod rutier: cât de periculoşi sunt şoferii beţi?
„Rănirea sau uciderea acestor persoane nevinovate reprezintă, din punct de vedere economic, costuri pe care şoferul beat nu le ia în calcul. Amenzile şi pedepsele fac şoferii să ia în calcul aceste costuri şi să fie mai puţin dispuşi să conducă sub influenţa alcoolului, deci internalizează externalitatea”, scrie Ioana Petrescu, profesoară de economie la Facultatea de Politici Publice de la Universitatea Maryland, pe blogul său de pe adevarul.ro.
Dacă noul proiect de lege al Codului Rutier va fi aprobat miercuri prin ordonanţă de urgenţă, şoferii cu o alcoolemie până în 0,2 mg/l nu vor mai fi sancţionaţi. Specialiştii sunt de părere că propunerea guvernanţilor este una proastă. ”La noi există deja abuz de alcool. Dacă nu e o măsură bună, vom afla, dar nu oricum, ci cu sânge. Este riscant, mai ales că oamenilor ar trebui să li se explice ce înseamnă acel 0,2 mg/l”.
Guvernul va adopta miercuri noul Cod Rutier. Aşa a anunţat premierul Victor Ponta care a menţionat că şoferii se vor putea urca la volan cu o alcoolemie de până la 0,2 miligrame alcool pur în aerul expirat. La şedinţa de săptămâna trecută, miniştrii PSD nu s-au înţeles cu cei de la PNL în ceea ce priveşte noul Cod Rutier, chiar dacă atât premierul Victor Ponta, cât şi ministrul Radu Stroe anunţaseră că vor fi adoptate noile reglementări.
Premierul României, Victor Ponta, a scris un mesaj prin care îşi exprimă profunda tristeţe faţă de tragedia prin care mureşanca Francesca Belea (19 ani), a murit la câteva ore după ce a fost lovită, marţi seară, chiar pe trecerea de pietoni de un şofer de 47 de ani aflat sub influenţa alcoolică. Premierul arată că tragedia studentei nu este decât încă un exemplu trist pentru care Noul Cod Rutier trebuie votat.
Ponta, despre noul cod rutier: „Eu vreau ca de astăzi să nu mai conduci dacă ai dosar penal“
Premierul Victor Ponta a indicat miercuri, la RTV, cele trei modificări care trebuie avute în vedere în noul cod rutier.