Maşinile vechi, obligate să facă Inspecţia Tehnică Periodică mai des. Ce sancţiuni riscă inspectorii care trec cu vederea deficienţele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul Transporturilor a emis vineri un proiect de ordin prin care schimbă termenele de valabilitate a Inspecţiei Tehnice Periodice (ITP) a autovehiculelor, propunând un sistem de sancţiuni pentru inspectorii care “trec cu vederea” anumite defecţiuni.

Un proiect de ordin al ministrului Transporturilor, supus vinery dezbaterii publice, prevede obligativitatea efectuării ITP mai des decât în present pentru maşinile cu o vechime mai mare de 12 ani.

Astfel, autovehiculele care au o vechime mai mare de 12 ani vor fi verificate la 1 an, faţă de 2 cât este termenul în prezent.

În ce priveşte autovehiculele pentru transport persoane de 8 locuri pe scaune plus cel al conducătorului auto, acestea se vor supune primei inspecţii tehnice periodice la 3 ani, dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi.

Pe de altă parte, inspectorii din Staţiile de inspecţie tehnică periodică (SITP) vor fi monitorizaţi “inclusiv prin mijloace informatice, prin analiza rezultatelor ITP folosind metode statistice”, prin reverificări efectuate de RAR, prin control tehnic în trafic, dar şi prin “verificări incognito, opţional cu utilizarea unui vehicul cu deficienţe cunoscute”.

Ei pot fi sancţionaţi pentru abateri fie prin înregistrarea faptelor săvârşite în certificatul de atestare, fie prin anularea acestui certificat.

Inspectorii vor fi sancţionaţi, prin menţionarea în certificatul de atestare, dacă săvârşesc următoarele fapte: nu menţionează în raportul ITP toate deficienţele constatate, în special a celor majore sau a celor periculoase; transmit - către RAR sau în baza naţională de date privind ITP - date incomplete, eronate sau fictive cu privire la activitatea de ITP prestată; utilizează un aparat cu verificarea metrologică expirată; completarea raportului de ITP de către o persoană, alta decât inspectorul  tehnic atestat ce are distribuită ştampila ce a fost aplicată pe raportul ITP; menţionarea în raportul de ITP a unor deficienţe tehnice majore sau periculoase pe care vehiculul nu le prezintă; lipsa inspectorului tehnic din incinta SITP la reverificarea de către inspectorul RAR a unui vehicul ce a fost selectat în acest scop; lipsa documentelor minime necesare pentru o ITP în cazul unui vehicul reverificat de un inspector RAR; divulgarea către o altă persoană sau realizarea de acţiuni prin care se facilitează cunoaşterea de către o altă persoană a numelui de utilizator şi/sau a parolei proprii de acces la sistemul naţional de supraveghere informatică a ITP gestionat de RAR; divulgarea către o altă persoană sau realizarea de acţiuni prin care se facilitează cunoaşterea de către o altă persoană a parolei de acces a SITP la sistemul naţional de supraveghere informatică a ITP gestionat de RAR; neanularea ITP valabil pentru un vehicul la care au fost constatate deficienţe tehnice majore sau periculoase în cadrul ITP. 

Certificatul de atestare al unui inspector tehnic se anulează în cazul în care acesta săvârşeşte una dintre următoarele abateri: nerespectarea în mod repetat a metodologiei de efectuare a ITP, a procedurilor sau a fluxului tehnologic comunicat către RAR cu ocazia autorizării; efectuarea ITP pentru un vehicul fără prezentarea acestuia în SITP; efectuarea ITP fără a fi utilizată aparatura de verificare impusă prin procedura de efectuare a ITP; utilizarea de aparatură sau programe informatice la care au fost efectuate modificări sau intervenţii neautorizate; efectuarea ITP pentru vehicule pentru care respectiva SITP nu este autorizată; efectuarea ITP pentru alte vehicule decât cele pentru care este atestat; efectuarea necorespunzătoare a ITP, constatată cu ocazia controlului efectuat de RAR, către alte persoane fizice sau juridice, în mod repetat în decursul unui an.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite