Grecia versus România sau cum autostrăzile salvează vieţi: „La noi, nimeni nu are interesul”

0
Publicat:

Dezvoltând o rețea de autostrăzi dublă față de cea a României, Grecia a reușit să înjumătățească numărul victimelor accidentelor rutiere în numai 10 ani.

În lipsa autostrăzilor, accidentele sunt frecvente în România
În lipsa autostrăzilor, accidentele sunt frecvente în România

România continuă să conducă în clasamentul țărilor europene cu cele mai multe victime ale accidentelor rutiere, cu 90 de decese la un milion de locuitori. Dacă analizăm situația în care se află Grecia în acest domeniu, țară care conducea clar cu ani în urmă în clasamentul victimelor în accidente rutiere, putem identifica și unele soluții pentru a putea micșora numărul deceselor pe șosele.

Conform datelor Asociației Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA), citate de bankingnews.gr, Grecia a fost singura țară din UE care a atins obiectivul de reducere a deceselor rutiere cu peste 50% în 2020 față de 2010. Concret, în Grecia, în 2020, au fost înregistrate 54 de decese din accidente de circulație la un milion de locuitori, adică au scăzut cu mai mult de jumătate față de 2010 când s-au înregistrat 113 de decese la un milion de locuitori. Conform experților, această evoluție se datorează sistemelor de asistență a șoferului care sunt obligatorii la mașinile moderne, dar mai ales îmbunătățirii rețelei rutiere. „Țara noastră a cunoscut și o creștere spectaculoasă a calității rețelei de drumuri, care s-a îmbunătățit într-o mare măsură, întrucât există autostrăzi care traversează întreaga Grecie, în timp ce se mai construiesc câteva axe rutiere care vor crește și mai mult nivelul de siguranță”, arată bankingnews.gr, care mai precizează și că astfel Grecia a „scăpat de pe penultima poziție a celor mai periculoase țări pentru șoferi lăsând în urmă țări ca Lituania, Croația, Polonia, Bulgaria, Letonia și România”.

De două ori mai multe autostrăzi

O simplă analiză a cifrelor legate de autostrăzile exploatate în Grecia și România demonstrează, cel puțin teoretic, teza conform căreia, într-un mare procent, românii mor în accidente rutiere din lipsa autostrăzilor. Autoritățile elene au reușit să construiască și dea în exploatare cu 230% mai mulți kilometri de autostradă decât sunt în uz în România. Concret, în Grecia se exploatau, în anul 2020, 2.320 de kilometri de autostradă, pe când în România erau gata la sfârșitul lui 2022 (deci doi ani mai târziu) numai 994,55 kilometri de autostradă și drum expres. La noi, autoritățile speră ca în acest an să depășească borna simbolică de 1.000 de kilometri de drum de mare viteză după ce vor fi dați în exploatare alți 78,8 kilometri.

Autostradă din Grecia FOTO Shutterstock
Autostradă din Grecia FOTO Shutterstock

200 de kilometri de tunel

Diferența dintre mărimea rețelelor de autostrăzi din Grecia (care în numai câțiva ani a devenit cea mai mare din sud-estul Europei și una dintre cele mai avansate din Europa) și România este cu atât mai izbitoare cu cât experții susțin că punerea la punct a rețelei de șosele de mare viteză grecești a fost, în mare măsură, un proiect foarte complex și solicitant din cauza reliefului zonelor traversate de aceste drumuri. Grecia continentală este extrem de muntoasă, iar topografia locală, precum și preocupările de mediu cu privire la flora și fauna au jucat un rol decisiv în proiectarea finală a traseelor. Pentru a depăși aceste dificultăți, a fost necesară în multe cazuri realizarea de multiple lucrări tehnice mari și costisitoare, precum tuneluri sau poduri. Ca exemplu, numărul total de tuneluri construite de-a lungul celor patru autostrăzi majore ale Greciei (A1, A2, A5 și A8) este de aproximativ 150, iar lungimea totală a acestora este de aproximativ 200 de kilometri, cu o medie de 1,3 kilometri pe o astfel de lucrare de artă.

Și fostul şef al Poliţiei Rutiere Lucian Diniţă consideră că infrastructura are un cuvânt mare de spus atunci când vorbim de siguranță rutieră. „Fiind o țară care trăiește oarecum exclusiv din turism, Grecia a fost să spunem obligată să investească în autostrăzi, iar acest lucru se vede imediat în scăderea numărului de accidente cu victime. La noi, nimeni nu are, se pare, interesul să accelereze lucrările de infrastructură. Apoi, scăderea numărului victimelor din Grecia mai poate fi legată și de un alt aspect, cel al plafonului amenzilor rutiere din Grecia. În ultimii ani, acestea au crescut mult și vorbim de sute sau chiar mii de euro, în unele cazuri”, a spus Lucian Diniță.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite