FOTO Typhoon şi Gripen continuă lupta cu F-16

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Chiar dacă nu au mai venit cu avioanele la Bucureşti, SAAB şi Eurofighter  fac noi oferte în speranţa că vor reuşi să „sufle” contractul americanilor. Americanii au expus două avioane F-16 în cadrul expoziţiei de armament Black Sea Defence & Aerospace (BSDA) organizate la Bucureşti.

Ieri dimineaţă, imediat după deschiderea oficială a expoziţiei, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, generalul Ion Aurel Stanciu, s-a urcat cu greu în cabina unui avion F-16. Special pentru BSDA, comandamentul forţelor americane din Europa a trimis în România două aeronave F-16 Block 40.

Generalul Stanciu a declarat că avioanele MiG 21 LanceR ale Armatei Române pot fi utilizate cel mult până în anul 2013, când le expiră resursa de zbor, iar potrivit deciziei CSAT, ele vor fi înlocuite cu avioane F-16. Celelalte două modele de avion oferite Armatei Române au fost Jas 39 Gripen, fabricat în Suedia, şi Typhoon, produs de grupul european Eurofighter.

F-16 , modernizate la nivelul anului 1989

Generalul Stanciu a susţinut ieri că propunerea de înzestrare cu avioane F-16 Block 25, second-hand, a provenit chiar de la conducerea Forţelor Aeriene ale României, care a înţeles că nu poate avea avioane F-35, cel mai nou model produs în SUA, „deoarece este în perioada de testare",  şi atunci a acceptat varianta opusă - avioanele vechi, deja folosite.

Generalul Stanciu susţine că modernizările pe care le va plăti România vor aduce avioanele F-16 Block 25 aproape la nivelul unor avioane Block 40, cum sunt cele două trimise acum la BSDA: „Blocul 25, la ceea ce am cerut noi, este un bloc 25 plus. S-ar putea să fie foarte aproape de blocul 40". Trebuie menţionat însă că avioanele F-16 Block 40 sunt şi ele destul de vechi, fiind produse în anii 1988 şi 1989.

Conform deciziei CSAT de acum trei săptămâni, primele 24 de avioane F-16, Block 25, ar urma să fie livrate României în mod gratuit, de Guvernul SUA, dar România va plăti 1,3 miliarde de dolari pentru modernizarea lor. Decizia a fost adoptată pe baza propunerilor MApN şi urmează a fi discutată şi validată în Parlamentul României.

Spartan, deschizător de drum pentru Typhoon

Poziţia grupului Eurofighter a fost din nou exprimată, ieri, la Bucureşti de Giuseppe Giordo, director de operaţiuni la Alenia Aeronautica (firma italiană membră a grupului Eurofighter). Alenia Aeronautica a livrat Armatei Române, acum două zile, primele două avioane de transport Spartan, dintre care unul este expus la sol la Romaero, iar celălalt execută zboruri demonstrative cu prilejul BSDA.

În ciuda acestei victorii, Alenia Aeronautica e nemulţumită de atitudinea României, întrucât contractul pentru cele şapte avioane de transport Spartan, pe care l-a câştigat, a costat 216 milioane de euro, în timp ce contractul pentru avioanele de luptă, pe care aproape l-a pierdut, depăşeşte un miliard de euro. Atât Eurofighter, cât şi Gripen au promis României un program de compensare economică (offset) reprezentând între 80 şi 100 la sută din valoarea contractului de achiziţie.

Drept dovadă, Giuseppe Giordo a amintit că şi contractul pentru avioanele Spartan aduce un offset de 80 la sută, care se va concretiza în servicii de suport logistic şi mentenanţă asigurate de firme româneşti pentru avioanele Spartan. Oficialul italian a confrmat că una dintre firmele luate în calcul pentru un asemenea parteneriat este Romaero.

Privatizare condiţionată

În schimb, intenţia firmei Alenia Aeronautica de a cumpăra societatea Avioane Craiova, pe care România încearcă de mulţi ani de zile s-o privatizeze, este strict condiţionată de cumpărarea de către România a avioanelor Eurofighter Typhoon.

"Dacă se face achiziţia de avioane de luptă, vom avea nevoie de o bază logistică în România. În toate ţările unde am vândut avioane, noi am ajutat industria locală şi am făcut transfer tehnologic. În România decizia finală trebuie s-o ia Parlamentul. Achiziţionarea unui avion nou, european, este o decizie strategică, menită să asigure României o poziţie mai bună în Europa", au susţinut reprezentanţii Alenia.

Nici Gripen nu renunţă

Reprezentanţii firmei Gripen au fost prezenţi doar cu un stand la BSDA, după ce iniţial anunţaseră că un avion JAS 39 va efectua zboruri demonstrative. Suedezii au renunţat să mai aducă avionul după decizia CSAT de achiziţionare a avioanelor F 16 second-hand fără licitaţie.

Jerry Lindberg, director de export al Gripen pentru Europa Centrală şi de Est, prezent la BSDA, va încerca totuşi să convingă Parlamentul României că oferta suedeză este foarte avantajoasă şi pe timp de criză. Peste două zile, reprezentanţii Gripen vor face, la ambasada Suediei, un „anunţ deosebit" privind oferta de avioane multirol pentru România, ne-a precizat PR-ul companiei.

Modernizare fără licitaţie

Avioanele americane F-16 ar putea veni în România fără nici un offset. Motivul: este vorba de un acord interguvernamental, iar Guvernul SUA, spre deosebire de o firmă, nu poate oferi offset. Abia în momentul stabilirii programului de modernizare a avioanelor ar putea apărea un offset din partea firmelor implicate în program. Şeful SMFA, generalul Stanciu, a declarat însă că nu vor fi organizate licitaţii pentru desemnarea firmelor care vor participa la modernizarea avioanelor F-16 Block 25.  Cel mai probabil, modernizarea va fi realizată de producătorul avioanelor, firma americană Lockheed Martin.

"Nu vor fi licitaţii pentru modernizarea F-16, sunt contracte între guverne."
Ion Aurel Stanciu
şeful Statului Major
al Forţelor Aeriene


Oferta americană

Conform deciziei CSAT de acum trei săptămâni, primele 24 de avioane F-16, Block 25, ar urma să fie livrate României în mod gratuit, de Guvernul SUA, dar România va plăti 1,3 miliarde de dolari pentru modernizarea lor.

Băsescu: „Şi atât e mult pentru noi"

Preşedintele Traian Băsescu a oferit, luni seară, la o emisiune de televiziune, o explicaţie a deciziei CSAT în privinţa achiziţionării de avioane F 16 second-hand. "Credeţi că băieţii ăştia de la aviaţia militară n-ar fi vrut un Gripen nou, un Eurofighter sau un F35 nou? L-ar fi dorit cu tot sufletul lor, dar au spus: «domnilor politicieni, cât ne putem întinde?» Şi atât luăm de la gura unora ca să punem un miliard să instruim piloţii, să facem pistele, să facem upgradarea. Ne trebuie 1,2 miliarde sau 1,1 miliarde. Şi atât e mult pentru noi în situaţia actuală. Deci aici suntem. Cine are pretenţii dincolo de ce putem nu face decât să vorbească nerealist", a declarat luni seară preşedintele Băsescu la emisiunea "Naşul" de la postul B1 TV.

Expoziţie militară de criză

image

Cele mai apreciate arme au fost AKM-urile produse la Cugir

image


Armata şi industria românească de armament nu au reuşit să aducă la ­BSDA echipamente deosebite, mulţumindu-se cu cele tradiţionale - elicoptere IAR 330 Socat, aeronave IAR 99 Şoim, avioane fără pilot, transportoare blindate, armament de infanterie, lunete şi uniforme.
Un exponat surprinzător pentru un salon de armament, unde ar trebui etalate realizări de ultimă oră, este autospeciala de transmisiuni Panther, montată pe şasiu de ARO 323, care este scos din fabricaţie de mulţi ani.

Tehnică nouă la interne

În schimb, am remarcat câteva produse noi la standul Ministerului Administraţiei şi Internelor: o motocicletă Honda din dotarea Jandarmeriei, un automobil 4x4, marca URO, pentru misiuni de menţinere a păcii şi o autospecială Land Rover pentru intervenţii la accidente nucleare. Nici firmele străine nu mai sunt atât de numeroase ca acum doi ani, unul dintre motive putând fi considerat tariful piperat cerut de organizatorii BSDA: 200 de euro pe metrul pătrat plus TVA, preţ care nu include şi amenajarea standurilor.

Expoziţia BSDA mai este deschisă două zile, iar vizitatorii au acces gratuit. Micile cadouri oferite de firmele expozante sunt mai puţine ca de obicei. În schimb, amatorii de suvenire îşi pot cumpăra ochelari de pilot americani, cu preţuri între 79 şi 89 de euro plus TVA.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite