E oficial: Contractul corvetelor, amânat de discuţiile dintre Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa, iar Forţele Navale Române mai au de aşteptat

0
0
ziua marinei

Ministrul francez pentru Europa şi Afaceri Externe, Jean-Yves Le Drian, a confirmat cele vehiculate în piaţă declarând că în afacerea corvetelor există discuţii între constructorul francez Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa. Totuşi, Jean-Yves Le Drian şi-a exprimat speranţa că un acord va fi încheiat cât mai rapid.

„În ceea ce priveşte corvetele, este vorba de o discuţie între doi parteneri industriali. Eu sunt fericit că aceste discuţii au loc. Îmi pare bine că ele avansează, se află într-un stadiu bun şi mă bucur de calitatea relaţiilor noastre în domeniul maritim şi al securităţii maritime. Sper ca toate aceste discuţii să reuşească cât mai rapid şi cele două întreprinderi implicate să facă eforturile necesare pentru a putea încheia cât mai rapid acest acord care va consolida mult relaţia bilaterală între România şi Franţa şi care va contribui, de asemenea, la o bună coordonare a forţelor noastre maritime în Marea Neagră”, a spus Jean-Yves Le Drian, în conferinţa comună cu ministrul român de Externe, Bogdan Aurescu.

Reamintim că, recent, ministrul Apărării Naţionale, Vasile Dîncu, a declarat că asocierea dintre constructorul francez Naval Group şi Şantierul Naval a primit încă o lună termen de gândire pentru a se decide dacă semnează sau nu contractul cu statul român, dar a precizat şi că MApN nu va renegocia suma pe care o va plăti în urma licitaţiei câştigate de asocierea Naval Group - Şantierul Naval Constanţa pe cele 4 coverte şi pentru moderizarea celor două fregate. 

Concret, MApN a acordat contractul asocierii Naval Group - Şantierul Naval Constanţa care a venit cu o ofertă de 1,2 miliarde de euro, cu doar 50 de milioane de euro în faţa grupului Damen. Naval Group a oferit nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODLAD şi soluţii de înarmare europene cu rachete MBDA, adică rachete anti-aer VL Mica şi vectori anti-navă Exocet.  

Totuşi nici până acum, după mari perioade de amânări, contractul nu a fost semnat efectiv, deşi MApN a impus mai multe termene limită. Conform unor surse, nesemnarea contractului este urmare directă a neînţelegerilor apărute în interiorul asocierii Naval Group (o companie franceză de stat) şi Şantierul Naval Constanţa. Mai exact, compania românească este nemulţumită de termenii asocierii. Astfel, Naval Group ar fi promis investiţii minime de 20 de milioane de euro, bani care însă nu ar fi venit. În plus, contractul cu MApN conţine penalităţi destul de importante, iar Naval Group vrea ca acestea să fie asumate exclusiv de Şantierul Naval Constanţa pentru că este compania care construieşte efectiv navele pentru Forţele Navale Române, lucru neagreat de partea română. 

Din punct de vedere strict procedural, dacă nu se semnează contractul cu asocierea Naval Group - Şantierul Naval Constanţa, MApN trebuie, conform documentelor conexe licitaţiei, să se îndrepte către următorul clasat, Damen care a avut o ofertă confirmată de 1,25 miliarde de euro. Constructorul a oferit corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică şi cu soluţii de înarmare americane. Concret era vorba de rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, vectori de apărare anti-aeriană de la Raytheon şi sonar de la General Dynamics.

Evenimente


Ultimele știri
Cele mai citite