După ani de amânări, avioanele IAR-99 intră în modernizare. Ce performanţe vor avea aeronavele Forţelor Aeriene Române şi cât va costa aducerea lor la zi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Avion militar de tip IAR-99 Soim FOTO Mediafax
Avion militar de tip IAR-99 Soim FOTO Mediafax

Firma israeliană Elbit Systems a anunţat luni că a primit un contract în valoare de aproximativ 27 de milioane de dolari de la compania românească Avioane Craiova S.A. pentru modernizarea avioanelor de antrenament IAR-99 Standard. Aduse la standardul Super Şoim, aeronavele vor putea fi folosite în programului de pregătire a piloţilor români de F-16.

Conform contractului, Elbit Systems va echipa aeronava IAR-99 Standard cu sisteme avansate de avionică şi sistem de instruire „Embedded Virtual Avionics”, precum şi capacităţi de „Close Air Support” şi capacităţi „Air to Air”. Această revitalizare a avionului va facilita o tranziţie eficientă a piloţilor RoAF către operarea avioanelor de vânătoare avansate de tip F-16.

"Suntem încântaţi să oferim în continuare sprijin pentru Forţele Aeriene Române. Acest program de modernizare urmează altor tehnologii livrate de Elbit Systems pentru Forţele Aeriene Române în colaborare cu companiile româneşti, inclusiv diverse modernizări de amploare pentru avioane şi elicoptere", a declarat directorul general de la Elbit Systems Aerospace, Yoram Shmuely.

Legăturile „necuvenite” ale fostului director

Programul de aducere a avionului IAR 99 la standardul Super Şoim a fost blocat anul trecut, în luna iulie, în urma unui scandal în care protagonist a fost directorul de atunci al Avioane Craioova, Dragoş Sandu, care a şi fost obligat să demisioneze. Totul s-a întâmplat după ce au apărut mai multe informaţii cu privire la legăturile „necuvenite” ale lui Sandu cu firma canadiană CMC Electronics, a cărei filială din Illinois (SUA) a câştigat contractul privind modernizarea avioanelor IAR 99. Concret, Dragoş Sandu colaborase în trecut la respectiva companie, motiv pentru care Ministerul Economiei a blocat licitaţia şi a demarat o anchetă.. 

De atunci programul nu a mai fost repornit, cu toate că Ministerul Economiei a comunicat, la un moment dat, că a alocat Societăţii Avioane Craiova S.A suma totală de 6,5 milioane lei pentru achiziţionarea unor utilaje necesare procesului de modernizare a avioanelor.

Putem oferi servicii de şcolarizare piloţilor aliaţi

Analistul  militar Aurel Cazacu declara cu ceva timp în urmă pentru "Adevărul" că Avioane Craiova poate face faţă cu succes acestui proiect. În plus, expertul mai vede o sursă bună de venit pentru România dacă avionul IAR 99 Super Şoim va ajunge realitate. „Avionul poate fi modernizat rapid.(...) Bani avem încă de acum trei ani pentru acest avion şcoală pentru piloţii de F-16. Vom avea de câştigat pe trei direcţii. În primul rând vom avea piloţi mai bine, mai ieftin şi mai rapid pregătiţi. Apoi, putem vinde servicii de şcolarizare pentru forţele aerine care au în dotare avioane F-16. Îşi pot trimite piloţii pentru şcolarizare în România, evident, contra cost. Aşadar, avem de câştigat pe toate planurile numai că, repet, trebuie să ieşim din letargie”, subliat Aurel Cazacu 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite