Cum va funcţiona Justiţia după 15 mai

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine: Adevărul
Imagine: Adevărul

CSM a adoptat o serie nouă de măsuri privind desfăşurarea activităţii administrativ-judiciare în instanţele judecătoreşti începând cu data de 15 mai 2020. Proiectul a fost votat cu 8 voturi „pentru” şi 2 „împotrivă”. Justiţiabilii, alţi participanţi la procesele civile şi penale, precum şi publicul sunt obligaţi să poarte echipamentele de protecţie individuale, în condiţiile stabilite prin decizia conducătorului instanţei, potrivit hotărârii CSM.

Prezentăm noul regulament al Consiliului Supreior al Magistraturii, aşa cum a fost remis „Adevărul” printr-un comunicat al instituţiei. 

„Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1375/2015, cu modificările şi completările ulterioare, cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi (8 voturi DA, 2 voturi NU),

SECŢIA PENTRU JUDECĂTORI A 

CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII

HOTĂRĂŞTE:

Art. I – Prin derogare de la prevederile Regulamentului de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1375/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în perioada 15.05.2020 - 31.08.2020, activitatea administrativ-judiciară a instanţelor judecătoreşti se va desfăşura cu luarea în considerare a următoarelor reguli:

1. (1) Programul de lucru, inclusiv programul de lucru cu publicul, al instanţelor poate fi adaptat prin decizia conducătorului instanţei, în scopul prevenirii răspândirii COVID – 19 şi al protecţiei persoanelor care îşi desfăşoară activitatea în cadrul instanţei.

(2) Pentru accesul în arhiva instanţei în vederea consultării dosarelor, preşedintele poate stabili intervale orare alocate distinct avocaţilor, consilierilor juridici, practicienilor în insolvenţă, experţilor şi interpreţilor.

2. La programarea şedinţelor de judecată, preşedinţii de instanţă vor ţine seama de necesitatea asigurării unui echilibru între principiul soluţionării cu celeritate a cauzelor şi principiul asigurării sănătăţii publice.

3. Se recomandă ca accesul să fie permis:

a) participanţilor la procedurile judiciare, în sălile de şedinţă, cu 10 de minute anterior intervalului orar în care sunt fixate cauzele respective;

b) la compartimentele care desfăşoară activităţi cu publicul, potrivit unei programări prealabile realizate online sau telefonic, cu respectarea regulilor de distanţare socială şi doar în măsura în care justiţiabilii nu au posibilitatea de a consulta dosare ori evidenţe în format electronic. În cazuri excepţionale, preşedintele instanţei sau persoana desemnată de acesta va putea permite accesul şi fără o programare prealabilă.

4. Programul şedinţelor de judecată, programul de lucru cu publicul şi informaţiile necesare programării prealabile pentru accesul la compartimentele care desfăşoară activităţi cu publicul se aduc la cunoştinţă prin afişare la loc vizibil, prin publicare pe pagina de internet a instanţei, precum şi prin orice alt mijloc de informare publică.

5. (1) Accesul justiţiabililor, al altor participanţi la procesele civile şi penale şi al publicului în sediul instanţei se recomandă a fi permis astfel încât să fie respectat intervalul de timp prevăzut la pct. 3 şi poate fi limitat în scopul respectării regulilor de distanţare socială. 

(2) Atunci când refuză primirea unei persoane ce prezintă simptome de infectare cu SARS-CoV-2, persoana responsabilă din cadrul detaşamentului de pază înştiinţează de îndată preşedintele instanţei sau persoana desemnată de acesta şi, dacă este cazul, preşedintele completului de judecată, pentru a fi dispuse măsurile administrative sau judiciare necesare.

(3) În măsura în care este posibil, se recomandă ca intrarea şi ieşirea din sediul instanţei să se facă pe căi de acces separate.

6. Pe întreagă perioadă în care se află în incinta instanţei, personalul acesteia, justiţiabilii, alţi participanţi la procesele civile şi penale, precum şi publicul sunt obligaţi să poarte echipamentele de protecţie individuale, în condiţiile stabilite prin decizia conducătorului instanţei. 

7. Preşedintele completului de judecată sau, după caz, preşedintele instanţei ori persoana desemnată de acesta pot dispune înlăturarea din sala de judecată şi, respectiv, din incinta instanţei, a persoanelor care nu respectă, în mod nejustificat, obligaţia prevăzută la pct. 6.

8. (1) Preşedintele completului de judecată dispune întocmirea listei de şedinţă prin gruparea cauzelor pe intervale orare, urmărindu-se limitarea numărului de persoane prezente concomitent în sala de şedinţă şi valorificarea eficientă a intervalelor orare stabilite, astfel încât să se asigure respectarea regulilor de distanţare socială. În acest sens, preşedintele completului va putea avea în vedere şi identitatea de părţi sau de avocaţi ori de alţi participanţi în procedurile judiciare, în cauzele aflate pe lista de şedinţă. Lista, conţinând intervalele orare alocate fiecărui grup de cauze, se comunică prin publicare pe pagina de internet a instanţei şi prin orice alt mijloc de informare publică.

(2) La stabilirea listei de şedinţă pe intervale orare, preşedintele completului va avea în vedere duratele de timp necesare, de suspendare a şedinţei de judecată pentru aerisirea/dezinfectarea sălii de şedinţă. 

(3) Gruparea pe intervale orare se aplică şi dosarelor în privinţa cărora a fost fixat termen de judecată după data de 14.05.2020, în acest caz intervalul orar urmând a fi adus la cunoştinţa participanţilor faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită, în condiţiile alin. (1). Pentru cauzele în care termenul de judecată   se fixează începând cu data de 14.05.2020, intervalele orare aferente vor fi menţionate în citaţiile care se vor emite ulterior acestei date.

9. Grefierul va fi prezent în sala de şedinţă cu 15 minute înainte de începerea şedinţei de judecată. Punerea la dispoziţie a dosarelor spre consultare procurorului, părţilor, reprezentanţilor sau avocaţilor acestora se realizează în timpul şedinţei, doar în intervalele orare alocate cauzelor respective, după o prealabilă verificare a identităţii şi calităţii.

10. Şedinţa de judecată poate fi suspendată pentru motive justificate. Durata suspendării va fi anunţată şi afişată pe uşa sălii de şedinţă, prin grija grefierului.

11. (1) Strigarea cauzelor pentru amânare fără discuţii se poate face doar în intervalul orar alocat grupului de cauze din care acestea fac parte.

(2) Lăsarea dosarelor la a doua strigare se încuviinţează de preşedintele completului de judecată, în intervalul orar prestabilit pentru grupul de cauze din care face parte şi cauza respectivă. Dispoziţiile art. 121 alin. (5) teza I din Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti nu sunt aplicabile.

12. (1) În cauzele nonpenale, dacă este posibil, instanţele judecătoreşti pot dispune măsurile necesare pentru desfăşurarea şedinţei de judecată prin videoconferinţă, cu respectarea principiilor care guvernează procesul civil.

 (2) În cauzele penale, desfăşurarea şedinţei de judecată prin videoconferinţă se va face în condiţiile Codului de procedură penală sau ale legilor speciale, cu respectarea principiilor care guvernează procesul penal.

13. Transmiterea cererilor de chemare în judecată, a căilor de atac, precum şi a oricăror alte cereri adresate instanţei care nu se depun direct în şedinţă, precum şi comunicarea acestora către părţi se recomandă a fi realizate prin mijloace electronice, preşedintele instanţei sau al completului de judecată urmând a aprecia 

situaţiile derogatorii în care este permisă depunerea sau transmiterea documentelor în formă fizică.

14. Se recomandă ca depunerea de cereri sau înscrisuri la dosarul cauzei şi transmiterea lor către părţi să fie făcută prin poştă sau prin mijloace de comunicare electronică, pe cât posibil nu în timpul şedinţei de judecată.

15. (1) Cererile adresate instanţei pentru eliberarea certificatelor, a copiilor de pe înscrisuri şi pentru restituirea înscrisurilor originale se vor depune în principal prin mijloace de comunicare electronică sau prin poştă, în condiţii care să asigure verificarea identităţii solicitantului.

(2) Înscrisurile eliberate în temeiul cererilor prevăzute la alin. (1) se vor transmite în principal prin poştă sau, dacă persoana care a formulat cererea solicită, prin poştă electronică.

16. Pentru anul calendaristic 2020, vacanţa judecătorească este de o lună, în intervalul  1 - 31 august. Concediul de odihnă anual pentru întregul personal al instanţelor judecătoreşti poate fi efectuat şi în afara duratei vacanţei judecătoreşti, fără a perturba buna desfăşurare a activităţii instanţei.

17. Completele de judecată  pot stabili ca pe durata vacanţei judecătoreşti să fie soluţionate şi alte tipuri de cauze decât cele urgente, stabilite de colegiul de conducere al instanţei. Cu toate acestea, instanţa va avea în vedere cererile de amânare a cauzei întemeiate pe efectuarea concediilor de odihnă în perioada vacanţei judecătoreşti, formulate de părţi, reprezentanţii lor convenţionali sau legali sau alţi participanţi la procedura judiciară. 

Art. II – Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1375/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică, în măsura în care prevederile prezentei hotărâri nu sunt contrare.

Art. III - Prezenta hotărâre se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi se comunică instanţelor judecătoreşti, Ministerului Public, Uniunii Naţionale a Barourilor din România, Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti din România, Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România.

Dată în Bucureşti, la data de 12.05. 2020”

Instanţele nu sunt dotate cu termometre digitale, astfel încât jandarmii care asigură accesul nu au o modalitate practică pentru a stabili cine poate intra şi cine nu, iar echipamentele de protecţie sunt pentru magistraţi şi pentru personalul auxiliar, nu pentru justiţiabili. Normele de prevenire a răspândirii noului coronavirus şi dreptul fundamental al liberului acces la Justiţie au fost puse în balanţă, marţi, în Plenul CSM.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite