Crima din Caracal: Şefii STS, ANCOM şi Ministerul Comunicaţiilor, acuzaţi de şeful Comisiei IT din Parlament pentru slaba performanţă a 112

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Crima abominabilă din Caracal readuce în atenţie incompetenţa autorităţilor în localiizarea apelurilor la 112. Deputatul USR Cătălin Drulă, preşedintele Comisiei IT din Parlament, îi consideră responsabili pentru neimplementarea unei soluţii tehnice performante de localizare a apelurilor la 112 pe şefii STS, ANCOM şi Ministerului Comunicaţiilor.

„Să recapitulăm responsabilii pentru neimplementarea AML/ESL (trimitere automată a locaţiei de pe telefon la apelurile de urgenţă)”, scrie Drulă pe pagina sa de Facebook, trecând pe primul loc STS - care ar trebuie să fie beneficiarul/destinatarul informaţiilor şi să-şi ajusteze sistemele pentru a folosi informaţia. 

„E vorba de un nenorocit de SMS de 100 de octeţi şi de asocierea lui cu apelul de urgenţă. Dar nu, ei stau în blocaje de licitaţii şi contestaţii de ani de zile pentru modernizarea 112. Domnul Vasilică sau predecesorul Opriş ne-ar putea explica cum de se poate mişca în halul ăsta de prost STS-ul?”, scrie Drulă pe pagina sa de Facebook.

Director general al STS este Ionel Sorinel Vasilca, numit în funcţie în 2017, după ce anterior fusese locţiitorul Direcţiei Radiocomunicaţii.

Al doilea responsabil pentru eşecul localizării în timp util a apelului la 112, în cazul abominabilei crime din Caracal, este, în opinia lui Drulă, chiar ANCOM - care ar trebui să dea decizia de implementare AML (cf. OUG care reglementează 112) şi să monitorizeze implementarea ei. ANCOM dat o decizie în 2016 cu o exprimare cam vagă şi conform acelei decizii trebuia să formeze un grup de lucru care să se asigure de implementare.

„Dl Grindeanu ne poate explica foarte concret, ca reglementator şi responsabil de emiterea legislaţiei terţiare, cum a fost activ/pro-activ pentru implementarea acestui sistem în România şi de câte ori a condus grupul de lucru pentru implementarea AML?”, întreabă Drulă.

Cea de-a treia instituţie considerată responsabilă pentru nelocalizarea la timp a apelului este Ministerul Comunicaţilor.

„Ministrul comunicaţiilor este preşedinte al Comitetului naţional de coordonare a activităţii SNUAU (termenul tehnic pt. serviciul 112). Domnii PETRESCU sau ŞOVA sau dl. adus de la PSD Iaşi, ce-au făcut în Comitet pentru implementarea AML?

Ne-ar putea explica vreunul din cei de mai sus cum de vecinii noştri din Republica Moldova au reuşit să implementeze AML înaintea noastră?”, încheie Drulă.

Explicaţiile STS

Acuzat că nu a dat localizări exacte în cazul apelurilor efectuate la 112 de adolescenta care ulterior a fost ucisă la Caracal, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a transmis un comunicat în care încearcă să explice ce au făcut, secundă cu secundă,  operatorii serviciului de urgenţă în timpul şi după apelurile disperate ale tinerei.

Din momentul în care fata a apelat 112 pentru a semnala că a fost sechestrată şi până în momentul în care poliţiştii au descins la locuinţa principalului suspect au trecut 19 ore. 

Victima a apucat să sune de 3 ori la 112 şi a oferit detalii cu privire la răpitor şi locul în care se află, dar STS susţine că nu a reuşit să identifice locul telefonului. Poliţia acuză că STS a dat coordonatele greşite, pierzând mai multe ore la 3 adrese la care nu au găsit nimic. STS susţine că astfel de informaţii sunt date de firma de telefonie, nu de Serviciu.

Redăm integral comunicatul:

“La fiecare din cele trei apeluri, informaţia de localizare primară a fost disponibilă la nivelul Dispeceratului de Poliţie, fiind transmisă de către furnizorul reţelei publice mobile de telefonie la iniţierea apelului, sub forma unui identificator de sector de celulă (cell-id/sector-id), conform art. 27 din Decizia ANCOM nr. 1023/2008. Această informaţie de localizare primară a fost preluată de sistemele informatice SNUAU şi pusă la dispoziţia operatorilor 112 şi dispecerului Poliţiei, în sistemul informatic GIS, aşa cum a fost primită, pe timpul procesării apelului.

Referitor la cazul aflat în discuţie, către numărul de urgenţă 112 au fost iniţiate 3 apeluri la 112: 

Primul apel a fost preluat de operatorul 112, la ora 11:05:07 

 -          11:05:41: operatorul 112 a apelat dispeceratul Poliţiei 

-          11:05.52: apelanta a deconectat apelul cu operatorul 112 

-          11:06:55: dispecerul Poliţiei a preluat cazul de la operatorul 112, apelanta nemaifiind în convorbire; 

Al doilea apel a fost preluat de operatorul 112, la ora 11:06:25 

-          11:06:55: operatorul 112 a apelat dispeceratul Poliţiei 

-          11:07:53: dispecerul Poliţiei a preluat apelul, fiind în legătură directă cu apelanta; 

Pe timpul discuţiei cu dispecerul de la Poliţie, apelanta nu a reuşit să furnizeze date privind adresa/locaţia în care se află, dar a furnizat o adresă de pe o carte de vizită pe care o găsise în locaţia în care se afla. Apelanta a menţionat că nu ştie dacă adresa de pe cartea de vizită este cea în care se află la momentul apelului. 

Al treilea apel a fost preluat de operatorul 112 la ora 11:12:36 

-          11:12:43: operatorul 112 a apelat dispeceratul Poliţiei 

-          11:12:51: : dispecerul Poliţiei a preluat apelul, fiind în legătură directă cu apelanta; 

Surse judiciare au declarat pentru "Adevărul" că, în totalitate, tânăra a vorbit cu operatorii 112 şi cu dispecerii poliţiei 4 minute şi 43 de secunde. Concret, prima  convorbire, care a avut loc numai cu dispecerul STS a avut 45 de secunde. Cea de-a doua (cu operator STS şi poliţist) s-a întins pe 2 minute şi 20 de secunde. În fine, cea de-a treia (tot cu operator STS şi poliţist) a totalizat un minut şi 38 de secunde. 

Ulterior, pentru a obţine informaţii suplimentare referitor la locul în care se afla apelanta, operatorul 112 a încercat de nouă ori să reapeleze numărul de pe care s-a efectuat apelul, la toate aceste apeluri intrând mesageria vocală. 

STS nu identifică locul telefonului şi nici celula operatorului de telefonie prin care se efectuează apelul. 

Toate aceste informaţii sunt furnizate de către furnizorul reţelei publice mobile de telefonie la iniţierea apelului, sub forma unor sectoare de cerc şi sunt disponibile la nivelul operatorilor şi dispecerilor implicaţi în gestionarea cazului”, mai arată STS în comunicat.

CITIŢI ŞI: Dezastrul scandalos al anchetei fetelor răpite în Caracal. Alexandra a sunat în van la 112, poliţiştii au mers pe altă pistă şi au pierdut timp adormind câinii

Adolescentele răpite în Caracal au fost ucise, tranşate şi dizolvate în acid. Ororile descoperite de poliţişti în curtea principalului suspect

VIDEO Cine este bărbatul din Caracal suspectat că a răpit şi ucis în chinuri groaznice două adolescente: „Îşi luase de curând o dubă, se ocupa cu târgurile“

VIDEO Adolescenta răpită la ocazie în Olt a reuşit să sune la 112, dând indicii clare: „Poliţiştii s-au plimbat pe stradă prin faţa curţii până când au obţinut mandat“ 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite