Investigație. DIICOT ar fi cumpărat sediul instituției la un preț de trei ori mai mare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O anchetă jurnalistică a jurnaliștilor de la Rise Project arată cum în anul 2017 DIICOT a achiziționat cu 17 milioane de euro o clădire în șantier pentru a servi ca sediu al instituției. Inițial, suma stabilită pentru cumpărarea unui nou sediu era de 6,2 milioane de euro.

FOTO: Inquam Photos
FOTO: Inquam Photos

Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) s-a mutat în noul sediu al instituției, situat pe strada Sfânta Vineri nr. 33, abia în anul 2022, în ciuda faptului că achiziția a fost finalizată la finalul anului 2017.

Potrivit RiseProject, Daniel Horodniceanu, fostul șef al DIICOT în acea perioadă, a fost cel care a efectuat primele demersuri pentru achiziționarea unui nou sediu la finalul anului 2016. În acea perioadă, instituția funcționa de doi ani într-o clădire închiriată cu 56.500 de euro pe lună, în apropiere de Calea Victoriei. Clădirea avea 5.649 de metri pătrați, însă în nota de fundamentare pentru achiziția unui nou sediu se arată că spațiul devenise neîncăpător.

În martie 2017, Augustin Lazăr, la acel moment procuror general al României, a primit din partea DIICOT o notă de fundamentare. RiseProject arată că acesta a aprobat, luna următoare, achiziția unei clădiri de două etaje cu prețul de 6,2 milioane de euro.

După aproximativ 3 luni, în iulie, DIICOT primește o singură ofertă „care a lăsat urme în actele oficiale ale instituției”. Mai exact, Art Diamond Estate SRL, o firmă cu capital israelian, a propus o clădire de 12 etaje, cu peste 10.000 de mp, la un preț de 18,5 milioane de euro plus TVA - adică clădirea situată pe strada Sfânta Vineri. 

Sursa citată arată că pe 11 decembrie pe masa procurorului general al României apare o a treia noua de fundamentare. 

„Clădirea propusă acum se mulează perfect pe singura oferta primită cu câteva luni mai devreme: 12 etaje și un cost aproape triplu față de cel estimat inițial. Augustin Lazăr o aprobă, iar singura ofertă scrisă primită de DIICOT devine validă”, arată RiseProject.

Ulterior, pe 13 decembrie 2017 are loc si achiziția noului sediu al DIICOT, care durează doar câteva ore.

Pentru achiziție se înființează două comisii, una pentru întocmirea procedurii interne de achiziție și alta pentru evaluare și negociere. În doar câteva ore comisia de evaluare deschide oferta primită, vizionează clădirea, evaluează oferta cu 99 de puncte din 100 și declară câștigătoare compania Art Diamond SRL. În aceeași zi, DIICOT îi cheamă pe reprezentanții firmei la o întâlnire pentru a negocia prețul și clauzele.

„Păi sigur că da! Noi la momentul ăla plăteam niște bani pe o clădire mult mai mică în care lumea stătea înghesuită. Sunt niște normative la dosarul clădirii. (…) Eu cred că asta e o realizare foarte bună, e singura clădire luată în 33 de ani (…) Dacă s-ar vinde acuma probabil că e cel puțin dublu. Dacă tot e vorba de banul public și de interesul public. Deci ar trebui probabil vândută și banii să se dea înapoi și cu asta basta, cel mai simplu. Și ar fi toată lumea mulțumită, inclusiv dumneavoastră”, a declarat Daniel Horodniceanu pentru RiseProject, întrebat fiind cum a fost aprobată achiziția unui nou sediu de 17 milioane de euro.

Fostul șef al DIICOT a adăugat că „dacă îmi aduc eu foarte bine aminte, cred că urmau să mai intre în clădirea DIICOT-ului, dacă v-ați uitat pe proiect să vedeți, încă vreo 150 de oameni, cred, în plus. De la poliția judiciară și niște specialiști. 

Procurorul general care a aprobat notele de fundamentare a explicat pentru RiseProject că nu a „simțit nicio clipă că cineva din Ministerul Public ar fi vrut să facă vreo fraudă, prezumția fiind de onestitate profesională”.

„Dacă mi-ar fi fost mereu teamă că procurorii ar putea comite infracțiuni nu mai lucram nimic în Parchetul General. Iar acolo sunt multe de făcut. (…) Daniel Horodniceanu, ca tânăr procuror șef energic și onest, a vrut să lase rezolvate, în Direcție, după mandatul lui, câteva probleme care erau și priorități ale întregului Minister Public. A făcut demersuri să asigure, prin legea DIICOT, brațul operativ al Poliției Judiciare, și-a dorit achiziționarea unui sediu funcțional pentru Direcție, iar a treia prioritate era reprezentată de apărarea legilor justiției“, a declarat Augustin Lazăr.

Constatările Curții de Conturi

Inspectorii din cadrul Curții de Conturi au verificat, în anul 2017, modalitatea în care DIICOT a dobândit clădirea de birouri și a descoperit mai multe probleme. Raportul arată că au fost încălcate normele interne de achiziție.

DIICOT “nu a asigurat transparența procedurii achiziției, contrar prevederilor art.7 din Procedură care menționează afișarea anunțului privind intenția de cumpărare la sediul autorității contractante, cât și publicarea pe site-ul propriu a anunțului de intenție” , au scris inspectorii de la Curtea de Conturi în raport, potrivit RiseProject.

Curtea de Conturi mai arată că singura ofertă din dosarul de achiziție, cea declarată și câștigătoare, a ajuns la DIICOT cu „mult înainte ca procedura de achiziție să înceapă”.

De asemenea, se mai precizează că nici numirea celor două comisii nu a respectat procedura, precizându-se că doi membri nu îndeplineau cerințele din procedură.

Inspectorii au mai descoperit și faptul că nu există nicio dovadă a negocierii prețului, DIICOT acceptând din start o reducere de la 18.500 euro la 17.000 de euro, plus TVA. Totodată, se arată că prețul final era cu mult mai mare decât valoarea de piață a clădirii. 

„Conform raportului de evaluare realizat în decembrie 2017, la momentul achiziției, imobilul era estimat la aproape 12 milioane de euro, adică cu 5 milioane mai puțin. În pofida neregulilor constatate de Curtea de Conturi, nu s-a mai întâmplat nimic”, arată sursa citată.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite