Cine este vinovat de faptul că supermarketurile de pe litoral sunt un adevărat pericol pentru sănătatea românilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Arhiva
FOTO Arhiva

Alimente depreciate, spaţii neigienizate, diferenţe între preţul de la raft şi cel de la casa de marcat sunt doar câteva dintre deficienţele descoperite de comisarii de la Protecţia Consumatorilor în cinci supermarketuri din sudul litoralului.

Comisarii de la Protecţia Consumatorilor au propus închiderea temporară pentru o perioadă de până la 6 luni a cinci magazine aparţinând retailerilor Carrefour, Lidl, Kaufland şi Mega Image, aflate în sudul litoralului, informează Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Echipele de comisari ale „Comandamentului Litoral 2022” au verificat, în aceste zile, modul în care este respectată legislaţia în domeniu în marile magazine de tip supermarket din sudul litoralului Mării Negre. Au fost controlate, în Mangalia, magazinele Carrefour, Lidl, Kaufland şi Mega Image, precum şi magazinul Lidl din Eforie Nord.

Celor 5 locaţii le-au fost aplicate, pentru neregulile constatate, 4 avertismente şi 9 amenzi contravenţionale în valoare totală de 235.000 de lei. Acestor sancţiuni li s-au adăugat şi măsurile complementare care au presupus oprirea temporară de la comercializare a unor produse alimentare în valoare de peste 4.600 de lei, oprirea definitivă de la comercializare a unor produse alimentare în valoare de peste 10.000 de lei, oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficienţelor a tuturor magazinelor controlate, închiderea temporară pe o perioadă de până la 6 luni a tuturor magazinelor controlate şi încetarea practicilor comerciale incorecte pentru 3 dintre magazine.

Cetăţenii, intrigaţi de acţiunea autorităţilor

„Interesant este că, până la finalizarea acţiunilor de control, parte dintre consumatorii aflaţi la cumpărături erau mai tare intrigaţi de acţiunea noastră decât de deficienţele găsite acolo. Suntem pe teren pentru a le proteja sănătatea şi pentru a transmite operatorilor economici că trebuie să respecte consumatorii. Din nou vitrine murdare, din nou legume şi fructe cu deprecieri, din nou se uită că o parte a profitului trebuie reinvestită. Va trebui să trecem la măsuri mult mai dure şi săptămâna aceasta o vom dedica discuţiilor cu structurile centrale ale marilor lanţuri de magazine”, a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC, potrivit unui comunicat al instituţiei.

Printre cele mai importante nereguli constatate de către comisarii ANPC au fost comercializarea de legume şi fructe depreciate sau cu calibre diferite, având o categorie de calitate inferioară faţă de cea declarată, depozitarea neconformă a produselor alimentare, dar şi comercializarea unor produse congelate cu gheaţă în exces pe produs. Apoi, s-a constatat comercializarea de produse cu etichete Nutriscore, pe care era menţionată o anumită categorie fără a fi justificată, dar şi diverse erori de informare pe eticheta de produs sau nerespectarea regimului promoţiilor (comercializarea unor produse tip „7+1” fără a avea produsul de referinţă la vânzare, nespecificarea perioadei de desfăşurare a promoţiilor, produse aflate în promoţie deşi perioada era depăşită). În plus, inspectorii au descoperit lipsa condiţiilor de igienă corespunzătoare în spaţiul de comercializare, de depozitare şi de producţie a pâinii, folosirea unor vitrine frigorifice cu acumulare masivă de gheaţă, cu rafturile neigienizate, cu urme de lichide alimentare, praf, rugină, mucegai şi insecte şi folosirea unor spaţii de depozitare neigienizate. În fine, magazinele respective au fi comercializat  produse cu ambalaj deteriorat, iar unele preţuri de la raft nu ar fi corespuns cu cele de la casa de marcat.  

Controale din an în Paşte

Sociologul Alfred Bulai susţine că atitudinea turiştilor faţă de controlul ANPC în magazinele de pe litoral este una relativă. „În primul rând, treaba poate fi una subiectivă, aşa să fi fost situaţia percepută de inspectorii instituţiei. Apoi, aveam de-a face cu un control realizat de o instituţie a statului, iar aceste organe de control nu sunt iubite de populaţie, în general. Mai ales când respectiva instituţie face controale din an în Paşte şi nu prea bagă în seamă sesizările punctuale realizate de cetăţeni. Repet, însă, faptul că cetăţenii au fost intrigaţi de control este unul relativ”, a subliniat Alfred Bulai. 

Reamintim că aceasta nu este singura acţiune din acest an a inspectorilor ANPC pe litoral. Recent, comisarii Protecţiei Consumatorilor au descoperit tone de carne expirată la o reţea de alimentaţie publică din Costineşti care are mai multe puncte de lucru în staţiune, iar experţii în domeniu au susţinut că astfel de cazuri nu ar exista dacă organele de control şi-ar face la timp şi ca la carte treaba.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite