Bucureşti 2021, capitală europeană. Gropile săpate de Termoenergetica în carosabil, capcane mortale pentru şoferi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Groapa cu pricina, spun cei care stau în zonă, este în aceeaşi stare de la începutul lunii decembrie Foto ilutrativă Economica.net
Groapa cu pricina, spun cei care stau în zonă, este în aceeaşi stare de la începutul lunii decembrie Foto ilutrativă Economica.net

La mai bine de cinci ani de la accidentul în care a murit poliţistul Bogdan Gigină care făcea parte din escorta ministrului de Interne de la acea vreme, Gabriel Oprea, un incident aproape identic a avut loc, marţi, în jurul orei 20.00, pe strada Doamna Ghica din Bucureşti. O tânără a plonjat cu maşina într-o groapă realizată pentru remedierea unei avarii la reţeaua Termoenergetica. Din fericire, femeia nu a păţit nimic.

Circumstanţele în care s-au petrecut cele două accidente sunt aproape identice. Întuneric, ploaie, lucrări de reparaţii nesemnalizate corespunzător. Există şi unele diferenţe. În primul rând, poliţistul Bogdan Gigină conducea o motocicletă, iar tânăra, o maşină. Mai grav, poliţistul avea viteză fiind „alergat” de coloana oficială a fostului ministru, iar tânăra conducea în limitele impuse de lege. Diferenţele au făcut ca tânăra să scape nevătămată, iar poliţistul să nu aibă nicio şansă. 

„Veneam din dreapta, era foarte mult abur şi n-am mai avut timp să pun frână. Dar am avut noroc şi n-am păţit nimic. Nu era nici semnalizat, nimic. N-am avut cum să văd, pur şi simplu. Nu merg de obicei pe aici”, a spus tânăra după ce a fost recuperată din groapă de trecători. Conform martorilor oculari, în zonă existau panori de semnalizare, dar acestea nu erau iluminate intermitent aşa cum scrie în lege.

Pasarea responsabilităţii 

Groapa cu pricina, spun cei care stau în zonă, este în aceeaşi stare de la începutul lunii decembrie. Reprezentanţii Companiei Municipale Termoenergetica Bucureşti au transmis că lucrarea face parte din şantierul pentru Pasajul Doamna Ghica şi că responsabilitatea asigurării siguranţei pe şantier aparţine firmei care se ocupă de lucrări. Surse din Termoenergetica au declarat, însă, pentru spotmedia.ro, că problema e, de fapt, în curtea lor. Concret, este vorba de o lucrare de intervenţie în urma unei avarii. Se intervenise pentru izolarea conductei afectate şi se aştepta ca galeria să se aerisească pentru terminarea lucrării. Mai exact, atunci când apa fierbinte curge în galerie, se acumulează abur şi se aşteaptă ca acesta să dispară ca echipele de sudori să intervină. 

Partea de semnalizare a lucrării ar fi îndatorirea unei firme care colaborează cu societatea care exploatează reţeaua de termoficare din Bucureşti. 

„În cazul producerii unui eveniment rutier ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare a drumului public, a nesemnalizării sau a semnalizării necorespunzătoare a acestuia, precum şi a obstacolelor ori lucrărilor care se execută pe acesta, administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor răspunde, după caz, administrativ, contravenţional, civil sau penal, în condiţiile legii”, a transmis Brigada de Poliţie Rutieră care a făcut cercetările la faţa locului. 

Ce spune legea 

Conform legii, semnalizarea lucrărilor executate pe drumurile publice este obligatorie şi se realizează în scopul asigurării desfăşurării în condiţii corespunzătoare a circulaţiei pe sectorul de drum rămas neafectat sau, după caz, în scopul devierii acesteia pe variante ocolitoare şi are semnificaţia interzicerii circulaţiei în zona afectată de lucrări. Astfel, sectoarele de drum afectate de lucrări trebuie semnalizate vizibil prin indicatoare şi mijloace auxiliare de semnalizare rutieră, precum semafoare, balize direcţionale, panouri, conuri de dirijare, bariere, garduri, parapete din material plastic lestabile şi cărucioare portsemnalizare, prevăzute cu elemente fluorescent-reflectorizante. Foarte important, pe timp de noapte, aceste mijloace de semnalizare trebuie însoţite de lămpi cu lumină galbenă intermitentă. 

Neglijenţă criminală 

Cristian Marin, reprezentantul Asociaţiei Metrou Uşor, o organizaţie neguvernamentală care promovează şi monitorizează dezvoltarea infrastructurii, a mobilităţii urbane şi a transportului în comun în oraşele din România, susţine că acest pericol al lucrărilor nesemnalizate corespunzător ne pândeşte peste tot în ţară. „Sunt foarte multe lucrări de infrastructură sau de reparaţii la care semnalistica lipseşte cu desăvârşire sau, în cel mai mult caz, este realizată total necorespunzător. Şi aici vorbim, în cel mai bun caz, despre gropi mai mari sau mai mici, capace de canal desfăcute, toate nesemnallizate. Pot cauza accidente sau avarii la maşini. Apoi mai avem astfel de cazuri, cu adevărate «falii» lăsate nesemnalizate. Aici vorbim deja despre altceva, despre o neglijenţă criminală. Numai întâmplarea a făcut ca accidentul de pe strada Doamna Ghica să nu se încheie cu o tragedie”, a precizat pentru „Adevărul” reprezentantul Asociaţiei Metrou Uşor. 

Cazul Gigină, pe masa judecătorilor după cinci ani

În luna octombrie a anului trecut, la fix cinci ani de la moartea poliţistului Bogdan Gigină, a început procesul în care fostul ministru de Interne Gabriel Oprea şi Petre Mazilu sunt judecaţi pentru ucidere din culpă. Cel de-al doilea este reprezentantul firmei care efectua lucrările pe carosabil, groapa în care a căzut cu motocicleta poliţistul, despre care procurorii au stabilit că nu era semnalizată. Conform DNA, accidentul rutier care a determinat decesul poliţistului Gigină s-a produs ca urmare a nerespectării de către Gabriel Oprea, Petre Mazilu şi General MPM Impex SRL a dispoziţiilor legale şi a măsurilor de prevedere pentru exercitarea unor activităţi. În ceea ce-l priveşte pe Gabriel Oprea, este vorba despre însoţirea sa de către poliţişti rutieri, iar în cazul lui Petre Mazilu şi al firmei pe care o administra, lucrările făcute la carosabil. 

„Numai întâmplarea a făcut ca accidentul de pe strada Doamna Ghica să nu se încheie cu o tragedie”, a declarat Cristian Marin, reprezentantul Asociaţiei Metrou Uşor.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite