Ţările unde creativitatea se învaţă în şcoală, ca stimul pentru performanţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Singapore, una dintre ţările care se laudă cu cel mai performant sistem de educaţie  FOTO Shutterstock
Singapore, una dintre ţările care se laudă cu cel mai performant sistem de educaţie  FOTO Shutterstock

Un număr tot mai mare de ţări văd stimularea creativităţii şi a gândirii critice ca provocarea educaţională următoare: notele mari nu mai sunt suficiente pentru a dota forţa de muncă cu abilităţile necesare pentru a alimenta inovaţia bazată pe creşterea economică, susţin experţii Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE). Pionierii sunt Singapore şi Coreea.

Introducerea creativităţii şi inovării ca abilităţi pe care elevii trebuie să le înveţe încă din şcoală, predate şi evaluate prin programe naţionale, ar putea asigura absolvenţi mai bine ancoraţi în viitoarele cerinţe ale pieţei muncii, a explicat Stéphan Vincent-Lancrin, senior analist in cadrul Departamentului de Educaţie al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), într-o postare pe blogul educaţional al OCDE.

Recenta întâlnire internaţională a OCDE-CCE din Singapore a dat ocazia unui număr de 30 de experţi în educaţie, din 12 ţări, să împărtăşească din experienţa iniţiativelor educaţionale asiatice, menite să stimuleze creativitatea elevilor şi gândirea critică.

În timp ce multe dintre aceste iniţiative se bazează pe proiecte, cercetare şi pe alte activăţi pedagogice, unele au început să folosească metode mai aplicate pentru a construi o cale de a pune în practică învăţarea abilităţilor de inovare.

Singapore şi Coreea sunt două exemple de ţări care pun în valoare creativitatea, gândirea critică şi dezvoltarea personală în programele lor, susţine analistul OCDE.

Din anul 2009, Coreea se aşteaptă ca şcolile ei să stimuleze creativitatea ca parte a obiectulului de învăţare, dar să şi aloce aproape 10% din timpul şcolii pentru proiecte şi alte activităţi care să încurajeze creativitatea.

În ceea ce priveşte Singapore, rezultatele urmărite de educaţie includ gândirea critică şi inventivă, precum şi competenţe sociale şi emoţionale. La sfârşitul liceului, printre altele, elevii sunt aşteptaţi să fie „pregătiţi în faţa problemelor", „inovatori şi întreprinzători", precum şi „capabili să gândească critic şi comunice convingător".

La o şcoală de fete din Singapore aceste aspecte chiar sunt puse în practică. Creativitatea şi inovarea sunt elemente importante, iar profesorii şi-au dezvoltat criterii comune pentru a monitoriza progresul elevilor în „gândirea critică" şi în „gândirea creativă şi inventivă”. Elevii se evaluează ei înşişi, dar şi pe colegii lor.

Materii de studiu în programele naţionale

Incluzând creativitatea şi alte abilităţi de inovare în programele naţionale reprezintă punct bun de plecare pentru ca acestea să fie luate în serios în şcoală, este de părere Stéphan Vincent-Lancrin.

Următorul pas este de a evalua în mod oficial aceste abilităţi. Singapore şi Coreea au schimbat, astfel, examenele naţionale şi evaluările pentru a stimula cadrele didactice şi elevii să acorde atenţia cuvenită creativităţii şi inovării în predare şi învăţare.

”Am putea elabora instrumente simple de evaluare formativă pentru a ajuta profesorii şi elevii să acorde mai multă atenţie obiceiurilor de exerciţiu mental care să conducă la creativitate în cadrul şcolii?”, se întreabă expertul OCDE.

Cum poţi evalua creativitatea

Un raport recent al Organizaţiei OCDE, „Progresul creativităţii elevilor în şcoală", dezvăluie modul în care evaluarea ajută şi clarifică ce înseamnă cu adevărat creativitatea, mai ales ca există multe puncte de vedere diferite cu privire la ceea ce este ea.

Un instrument prototip pentru evaluarea creativităţii elevilor în şcoli marchează obiceiurile creative de-a lungul a cinci dimensiuni: curiozitate, persistenţă, imaginaţie, prin colaborare, disciplină (fiecare dimensiune incluzând 3 subcategorii).

Constatările studiilor de teren în şcolile engleze arată că instrumentul de evaluare i-a condus pe profesori să fie mai precişi şi mai încrezători în dezvoltarea creativităţii elevilor lor, iar elevii să fie mai în măsură să înţeleagă ceea ce presupune creativitatea şi ofere dovada progresului lor.

În timp ce aceste studii se află încă la început, este incurajator faptul că ţările iau măsuri şi încep să împărtăşească instrumentele şi lecţiile care, în cele din urmă , îi vor face pe toţi elevii şi profesorii să ajungă la standarde înalte de educaţie, crede analistul OCDE.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite