Profesoara de Biologie la orele căreia termenii devin personaje ce vorbesc pe voci, au haz şi personalitate
0Genelia Petrescu a câştigat cu elevii săi aproape 50 de medalii la olimpiadele naţionale şi internaţionale de Biologie. Secretul succesului său stă în poveştile pe care le spune elevilor şi prin care face Biologia accesibilă, dar şi în princiile de viaţă prin care îi formează ca viitori adulţi.
Genelia Petrescu, profesoară de Biologie la Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti” din Craiova, a fost desemnată profesor Merito în 2017 pentru rezultatele extraordinare pe care le-a obţinut cu elevii săi de-a lungul anilor şi pentru modul în care reuşeşte să îi formeze ca viitori adulţi.
S-a născut la Piatra Neamţ şi a făcut Liceul Sanitar la Bacău, cu gândul să dea la Medicină. Pentru că leşina în fiecare secţie de spital în care făcea practică, s-a reorientat şi a dat admitere la Facultatea de Biologie a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. ”Dacă aş fi ştiut că medicina nu înseamnă numai sânge, m-aş fi făcut medic. Îi întreb uneori pe elevii mei dacă mi-am greşit meseria şi ei îmi spun la unison că nici vorbă de aşa ceva. Cu siguranţă aş fi fost un bun medic, dar nu m-ar mai fi cunoscut”, povesteşte cu umor dascălul.
După absolvire, a predat trei ani într-o comună din judeţul Iaşi, alţi opt ani la Liceul Teoretic „Tudor Arghezi” din Craiova, iar în 2001 a venit la Colegiul „Fraţii Buzeşti”, unde este de 20 de ani. Nu a fost un drum uşor, dar ştie sigur că nu a ales la întâmplare pentru că iubeşte copiii şi ceea ce face. Este recunoscătoare pentru fiecare obstacol de care s-a lovit de-a lungul anilor, pentru că a ajutat-o să devină omul care este astăzi şi să aprecieze ceea ce are.
Mic îndrumar pentru succesul la clasă
Mulţi dintre copiii care dau admitere la colegiul din Craiova o fac pentru cursul de biologie al Geneliei Petrescu. Cea mai mare parte vor să devină medici şi aşa se explică de ce, în 2016, ultima medie de admitere la acest profil a fost 9,88.
”Mi-a spus multă lume acest lucru. Din această cauză, simt că trebuie să mă reconstruiesc permanent şi am forţa să fac acest lucru. Important este ca din fiecare etapă a vieţii să ştii ce să iei ca să progresezi. Mie nu mi se pare că fac ceva extraordinar. Fac mereu ceea ce simt şi ce pot. Nu cred că trebuie să îţi propui să fii bun. E necesar să fii tu, să fii prezent în ceea ce faci, iar pe copii să nu îi înveţi să concureze unii cu ceilalţi, ci să fie puţin mai buni azi decât au fost ieri şi să facilitezi acest progres”, oferă profesoara o scurtă reţetă a succesului.
Crede că fiecare copil are un farmec aparte şi îl ia aşa cum este. Şi-a schimbat stilul de predare de nenumărate ori şi ne spune în glumă că nici nu vrea să îşi amintească cum preda când abia intrase în învăţământ. Pandemia a fost un alt moment de cotitură în cariera sa. A trecut de la scrierea lecţiilor în Word şi apoi PDF la operarea cu diverse platforme de comunicare şi nu face un secret din faptul că elevii au învăţat-o să folosească tableta pentru că le plac desenele pe care le face cu mâna.
50 de medalii la olimpiadele naţionale şi internaţionale
Elevii săi au obţinut de-a lungul anilor aproape 50 de medalii la Olimpiada Naţională de Biologie şi singura medalie de aur de până acum a României la Olimpiada Internaţională de Biologie prin Dan Mirea. A fost răsplătit tot cu medalia de aur şi la Olimpiada de Ştiinţe a Uniunii Europene şi la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe pentru Juniori. După absolvire, tânărul a plecat la Cambridge, unde s-a specializat în Neuroştiinţe, iar apoi a aplicat pentru o bursă doctorală la Princeton, pe Psihologie.
Chiar în primul său an la Colegiul Naţional ”Fraţii Buzeşti” din Craiova, deşi a avut numai două clase de liceu, a ajuns cu şapte elevi la Olimpiada Judeţeană de Biologie şi toţi au luat premii, iar anul următor a avut primii doi elevi calificaţi la Olimpiada Naţională.
Unul dintre ei, Claudiu Ştefan Mirescu, s-a calificat apoi la Olimpiada Naţională de Biologie în toţi cei patru ani de liceu şi a fost primul ei olimpic internaţional. Rezultatele sale vorbesc de la sine despre pasiunea pe care a făcut-o pentru Biologie datorită Geneliei Petrescu.
FOTO arhiva personală
Deşi era la matematică-informatică, a luat în toţi anii de liceu menţiuni la Olimpiada Naţională de Biologie, iar într-a XII-a a câştigat bronzul la Olimpiada Internaţională din Argentina. Ulterior, a absolvit Universitatea de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” din Cluj şi Facultatea de Biologie a Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj, are un master în Biologie şi un doctorat în medicină, iar în prezent este medic anatomopatolog.
O altă elevă meritorie care i-a trecut prin mână este Diana Gabroveanu, care a obţinut bronzul în 2018 la Olimpiada Internaţională de Biologie, iar în prezent învaţă la Universitatea de Medicină şi Farmacie ”Iuliu Haţeganu din Cluj. Premiile elevilor săi la concursurile internaţionale au adus bani şcolii, cu care profesoara a dotat laboratorul de biologie cu 15 microscoape electrice şi 25 optice, o tablă smart şi două laptopuri.
Poveştile prin care face Biologia accesibilă
Şi-a dat seama încă din primii ani la catedră că trebuie să schimbe registrul după ce a observat că aproape toţi elevii îi dădeau răspunsuri seci la teste. Predă după sintezele pe care le face aproape în fiecare an din toate manualele alternative, iar elevilor care merg la olimpiadă le dă informaţii în plus, scrise de mână şi xeroxate.
”Nu ai cum să construieşti ceva pornind de la nimic. Este necesar mai întâi să pui baza. Le fac scheme logice, simplificate. Nu respect un anumit manual şi nici tot conţinutul programei şcolare, pentru că mi se pare foarte stufoasă. Ating fiecare subiect, dar pe unele le dezvolt mai mult. Biologia este o ştiinţă destul de dificilă şi învăţarea trebuie să fie construită pas cu pas”, ne explică sumar profesoara sistemul său de predare.
Aşa arată o oră de Biologie a Geneliei Petrescu FOTO arhiva personală
Termenii din Biologie li se par de multe ori elevilor ca o limbă străină. Tocmai de aceea inventează poveşti, în care termenii devin personaje care vorbesc pe voci, au haz şi personalitate, numai ca să le fie copiilor mai uşor să îi reţină. Practic, predă noţiunile de Biologie într-un limbaj cât mai accesibil.
Când elevii erau mult prea obosiţi de informaţiile de la celelalte materii, le-a propus să se împartă pe grupe, să tragă la sorţi temele, pe care să le facă cum doresc, doar să respecte adevărul ştiinţific şi să surprindă fiziologia unei anumite structuri. Fiecare a avut astfel libertatea să îşi facă temele într-un mod total nonconformist, printr-o piesă de teatru sau versuri la o melodie în care să apară structura din Biologie despre care vorbeau.
Lecţii de viaţă la ora de Biologie
Le dă practic esenţa, iar elevii nu se mai pierd în informaţiile din manualele alternative pentru că au deja o schema logică în cap. ”Le explic concret ce se întâmplă în creierul nostru când suntem puşi în faţa unei situaţii dificile. Întâi ne crizăm, ne panicăm, pentru că este un creier vechi acolo care veghează, creierul instinctual, creierul emoţiilor noastre şi noi cam suntem conduşi în general de emoţii”, explică Genelia Petrescu.
Îi învaţă să respire şi să stea un minut în linişte, astfel încât să se activeze o altă parte a creierului care analizează toate aceste informaţii şi îi linişteşte cu privire la consecinţe. Le traduce efectiv fiecare termen din Biologie, iar ora următoare mai adaugă ceva, astfel că treptat lucrurile încep să se lege în mintea elevilor săi. Trece apoi la circuitele neuronale şi le explică că dacă le întăresc prin antrenarea zilnică a creierului, vor învăţa mult mai uşor. ”Aşa ne facem noi deştepţi”, le spune cu umor dascălul.
Monica Vijulie-fostă elevă şi singurul stomatolog la care profesoara Merito se duce fără teamă FOTO arhiva personală
După fiecare etapă de învăţare, vine cu un test, iar după aceea discută despre greşelile pe care le-au făcut. În al doilea semestru creşte ritmul, ca să le rămână timp olimpicilor să asimileze informaţiile. Apoi, în ultima lună a anului şcolar, în loc de recapitulare, elevii prezintă proiecte pe teme pe care şi le aleg ei înşişi. ”Este un entuziasm general, o atmosferă aparte. Este microbul olimpiadei”, explică simplu dascălul.
Cei mai mulţi dintre foştii săi elevi sunt acum medici şi cercetători şi sunt răspândiţi prin toată lumea. ”Îmi întreb mereu elevii ce fel de oameni vor să fie, ce fel de adulţi vor să fie. Îmi place să cred că atunci când transmiţi iubire, prin feedback ar trebui să primeşti la fel. Sper în primul rând să nu uite să fie oameni, să fie empatici, să înveţe să trăiască în prezent, să se observe în permanenţă şi să vadă dacă au progresat sau nu şi să îşi construiască atitudinea faţă de ceilalţi în funcţie de personalitatea fiecăruia. Mai mult decât orice, mi-ar plăcea să înţeleagă că nu trebuie să îţi propui să fii bun, ci pur şi simplu trebuie să fii bun şi să fii autentic”, sunt principiile de viaţă cu care Genelia Petrescu vrea ca elevii săi să rămână.