Salvaţi Copiii cere organizarea de grădiniţe, în perioada verii
0Organizaţia Salvaţi Copiii avertizează asupra consecinţelor dramatice pe care îngrădirea accesului la educaţie îl are pentru copiii vulnerabili şi solicită ca, în perioada verii, să poată fi organizate cursuri şcolare, respectând condiţiile de siguranţă sanitară.
Măsurile necesare luate pe fondul stării de urgenţă instaurate pentru a limita răspândirea pandemiei de COVID-19 au avut consecinţe negative pentru copiii care provin din medii socio-economice precare. Inechităţile sociale au fost agravate, în cazul copiilor care nu au avut acces la şcoala online, iar marginalizarea şi discriminarea au repercusiuni atât educaţionale, cât şi psiho-emoţionale pe termen lung, se arată într-un comunicat al organizaţiei.
Organizaţia Salvaţi Copiii solicită permisiunea şi sprijinul autorităţilor pentru a putea iniţia, în unităţile de învăţământ publice, pe durata verii, activităţi de educaţie preşcolară şi şcolară de tipul Şcoală după Şcoală în beneficiul copiilor care au fost privaţi parţial sau total de accesul la educaţie în perioada suspendării cursurilor din şcoli.
”Astfel, ne dorim să venim în sprijinul a peste 4.600 de elevi din 35 de şcoli din Bucureşti şi 14 judeţe, implicându-i atât în activităţi de învăţare directă ori prin intermediul tehnologiilor online, cât şi în activităţi recreative şi de dezvoltare personală. Proiectele derulate vor face obiectul unei evaluări ale cărei concluzii vor putea fi utilizate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării în alte comunităţi dezavantajate ori la nivel naţional”, potrivit aceleiaşi surse.
În acest sens, Salvaţi Copiii îşi asumă atât obligaţia de a obţine consimţământul informat al părinţilor şi copiilor, de a asigura resursele umane şi materiale necesare pentru desfăşurarea activităţilor, cât şi obligaţia de a respecta restricţiile şi normele în vigoare cu privire la asigurarea condiţiilor de igienă şi de supraveghere epidemiologică în cursul derulării activităţilor şcolare.
Accesul la o educaţie de calitate pentru aceşti copii continuă să fie puternic afectat de închiderea şcolilor, iar scenariul unei perioade de jumătate de an de lipsă a contactului direct cu şcoala ar conduce la o creştere semnificativă a riscului de abandon şcolar şi de excluziune socială.
O analiză efectuată la finalul lunii aprilie de Organizaţia Salvaţi Copiii asupra unui eşantion de peste 500 de gospodării selectare din rândul beneficiarilor noştri ridică serioase semne de alarmă cu privire la impactul pe care l-a avut criza declanşată de COVID 19 asupra copiilor care se aflau şi anterior acestei conjuncturi în situaţii de risc (fiind în risc de abandon şcolar, confruntându-se cu sărăcia sau crescând departe de părinţii plecaţi la muncă în străinătate). Astfel, potrivit datelor obţinute de Salvaţi Copiii.
La nivelul celor 891 de copii şcolari din familiile cuprinse în eşantion, 162 au avut lecţii online la toate materiile şi 351 la unele materii, ceea ce înseamnă că 378 (42,42%) de copii nu au avut acces la educaţie online, ci doar la alte intervenţii de educaţie la distanţă, la sprijin educaţional din afara şcolii sau au fost complet privaţi de educaţie.
Nouă din 10 persoane spun că au în gospodărie acces la internet. Totuşi, majoritatea acestora navighează online folosind telefonul mobil, ceea ce face aproape imposibilă utilizarea internetului în contexte educaţionale. Analizând situaţia celor 891 de copii şcolari din familiile cuprinse în eşantion, observăm că 89 nu au acces la internet, 541 au acces la internet acasă doar prin telefoane mobile şi doar 261 au acces la internet şi de pe desktop, laptop sau tablete;
Doar 1 din 10 familii spune că reuşeşte să îşi ajute suficient toţi copiii pentru a continua să înveţe în această perioadă.
La sfârşitul lunii mai, în cadrul Semestrului European, Comisia Europeană a atras atenţia României asupra unor provocări ale sistemului de educaţie, cum ar fi echitatea, caracterul incluziv, nevoia de a stabili un mecanism care să abordeze părăsirea timpurie a şcolii, subliniind că: ”Nu se constată nicio îmbunătăţire a rezultatelor şcolare, în special în rândul copiilor din zonele rurale şi din zonele defavorizate din punct de vedere economic. Din cauza infrastructurii digitale inadecvate, a materialelor didactice necorespunzătoare şi a competenţelor digitale insuficiente, trecerea la învăţământul la distanţă, necesară în contextul epidemiei de COVID-19, creează probleme pentru instituţiile de învăţământ şi formare, pentru cadrele didactice şi pentru elevi, în special pentru elevii defavorizaţi şi pentru romi.”
Experienţa Salvaţi Copiii în lucrul cu peste 4.000 de copii aflaţi în risc de sărăcie şi excluziune socială cuprinşi în programele socio-educaţionale arată că majoritatea dintre aceştia au nevoie de sprijin permanent din partea şcolii.
La nivel naţional, de asemenea, datele statistice1 ne arată că cel puţin 4 din 10 elevi români au nevoie de intervenţii individualizate pentru corectarea decalajelor constatate.