RAPORT Numărul de studenţi ce revine unui cadru universitar a scăzut la 14,8

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Numărul de studenţi ce revine unui cadru didactic a scăzut de la 24,9, câţi erau în 2009/2010 la 14,8, câţi au fost în anul universitar 2014/2015. Acesta e cel mai mic nivel înregistrat în ultimul deceniu, arată raportul Starea învăţământului superior publicat de Ministerul Educaţiei.

Potrivit documentului, efectivele de personal din învăţământul superior au scăzut în mod constant până în anul universitar 2012/2013. Apoi, în ultimii doi ani, a existat o creştere uşoară a numărului total a angajaţilor, pe fondul oportunităţilor de angajare din învăţământ, care au fost mai numeroase.

„Personalul didactic academic cuprinde peste 55 la sută dintre angajaţii din învăţământul superior românesc. Anul universitar 2014/2015 este caracterizat de o scădere a efectivelor de angajaţi (cu 530 persoane), comparativ cu anul anterior. Scăderea a fost înregistrată la toate categoriile de personal (în procente mai mari în cazul personalului administrativ), exceptând personalul didactic auxiliar care a continuat tendinţa de creştere. Ponderea personalului didactic academic are valori de peste 55 la sută în totalul angajaţilor din învăţământul superior, scăzând uşor (cu 0,3 puncte procentuale) faţă de anul anterior”, se arată în raportul citat de news.ro.

Câţi urmau studii universitare de licenţă

În anul universitar 2014/2015, activitatea didactică a fost asigurată de 27.800 de cadre didactice şi au fost înmatriculate 541.700 de persoane, peste trei sferturi fiind înscrise în ciclul licenţă.

Peste 85 la sută din totalul persoanelor urmau programe de studiu în învăţământul superior de stat. În anul universitar 2014/2015, în instituţiile de învăţământ superior din România erau înmatriculate 541.700 persoane, cu 37.100 persoane mai puţin decât în anul universitar precedent. Dintre acestea, 76 la sută erau înscrise la programe de studii universitare de licenţă, 20 la sută în programe de studii universitare de masterat, trei la sută în programe de studii universitare de doctorat, iar aproape unu la sută în programe de studii postuniversitare.

În acelaşi an universitar, în România existau 14,8 studenţi per cadru didactic universitar, reprezentând valoarea cea mai scăzută din ultimul deceniu. Astfel, în anul universitar 2009/2010 erau 24,9 studenţi per cadru didactic, în 2010/2011 – 22,6 studenţi per cadru didactic universitar.

Cele mai căutate specializări

Distribuţia studenţilor pe cele 10 grupe de specializări de bază evidenţiază ponderi mai ridicate la anumite specializări. Astfel, peste un sfert dintre studenţi urmează programe de licenţă în cadrul grupei de specializări afaceri, administraţie şi drept şi peste 20 la sută în grupa de specializări inginerie, prelucrare şi construcţii.

Pe forme de proprietate, se remarcă faptul că există unele domenii preponderente la nivelul învăţământului superior privat. Astfel, aproape 60 la sută dintre studenţii din instituţiile de învăţământ superior private sunt înscrişi la programe din grupa de specializare afaceri, administraţie şi drept; 13,3 la sută urmează specializări din grupa ştiinţe sociale, jurnalism şi informaţii.

În anul universitar 2014/2015, ciclul de studii de tip master a avut 107.100 studenţi, în scădere faţă de anul anterior. În funcţie de numărul de studenţi înscrişi, există unele specializări supralicitate, iar altele mai puţin căutate de studenţi, pentru programul de master. Astfel, se evidenţiază ponderi mai ridicate la grupe de specializări precum: afaceri, administraţie şi drept (29 la sută); inginerie, prelucrare şi construcţii (22,2 la sută).

Procentul cel mai mare de doctoranzi s-a înregistrat la specializarea inginerie, prelucrare şi construcţii (27 la sută). Alte specializări cu ponderi ridicate de studenţi doctoranzi sunt arte şi ştiinţe umaniste (15,6 la sută), ştiinţe sociale, jurnalism şi informaţii (12,3 la sută).

Educație



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite