Ministrul Educaţiei, contrazis: Viteza de internet din România, perfectă pentru şcoală online

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Infrastructura din România oferă, în general, condiţii bune pentru şcoala online. FOTO Shutterstock
Infrastructura din România oferă, în general, condiţii bune pentru şcoala online. FOTO Shutterstock

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a motivat, recent, trimiterea elevilor în vacanţă forţată prin faptul că pentru predarea online ar fi nevoie de viteze de internet de minimum 100 Megabiţi pe secundă (Mbps), trafic care nu ar fi disponibil decât în jumătate din ţară, dar afirmaţia este contrazisă categoric de Autoritatea de reglementare în comunicaţii (ANCOM).

„Viteza minimă la internet pentru a avea învăţare online este de 100 Megabiţi pe secundă (Mbps), viteză pe care o avem doar în jumătate din teritoriul ţării. Sub această viteză se pot trimite cel mult teme pe WhatsApp”, a declarat ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, în motivarea deciziei privind vacanţa de două săptămâni în locul şcolii online. Acesta a făcut apel la echitate, subliniind şi că „din cele aproape 3 milioane de preşcolari şi elevi din România, un milion sunt în mediul rural, unde în general există probleme cu conectivitatea”.

În realitate, din punct de vedere tehnic, lucrurile nu stau, însă, chiar aşa de rău. Concret, ANCOM a transmis, la solicitarea hotnews.ro, parametrii tehnici ai principalelor aplicaţii de învăţare online (Zoom, Teams ori Webex), care arată că vitezele minime necesare sunt situate pe la maximum 3-4 Mbps, adică şi de 30 de ori mai mici decât susţine ministrul. În plus, spune ANCOM, toate aceste aplicaţii merg pe orice tip de conexiune fixă ori mobilă - de la 3G până la Wi-Fi şi internet fix.

78,2% dintre familiile din România au avut acces la internet 

Mai mult, ANCOM a precizat că, potrivit celui mai recent raport privind calitatea serviciului de acces la internet, pe parcursul anului 2020, vitezele de download medii înregistrate pentru conexiuni mobile (de pe telefon ori tabletă) s-au încadrat în intervalul 16,1 – 37,6 Mbps, iar cele de upload, în intervalul 5,4 –13,2 Mbps. Conform aceluiaşi raport, viteza medie de download la nivel naţional pentru serviciul de acces la internet la punct mobil a fost, în 2020, de 24,2 Mbps şi viteza medie de upload la nivel naţional, de 10,2 Mbps.

În plus, conform datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), nici problema acoperirii cu semnal a ţării nu este una la fel de gravă în comparaţie cu cea descrisă de ministrul Cîmpeanu. Astfel, în anul 2020, 78,2% dintre familiile din România au avut acces la reţeaua de internet de acasă, în creṣtere faṭă de anul 2019 cu 2,5 puncte procentuale. În fine, 60,9% dintre aceste familii locuiesc în mediul urban, arată o analiză publicată în cursul acestui an de INS.

Vacanţa aceasta nu poate fi recuperată 

Totuşi, conform unor studii, există unele probleme de adaptare a şcolilor la orele online. Astfel, World Vision România a publicat, în martie anul acesta, principalele motive pentru care copiii nu au participat la ore: lipsa de dispozitive electronice, lipsa accesului la internet, lipsa de pregătire a profesorilor pentru ore online. De exemplu, în aproape o treime din satele în care World Vision România are activităţi, accesul la internet este slab sau inexistent. „Am avut câteva luni în care presiunea pe sistemul de învăţământ nu a fost atât de mare, a fost vacanţă, însă valul patru al pandemiei era o certitudine, mai ales în contextul ratei mici de vaccinare. Deşi era o probabilitate foarte mare că se va ajunge la decizia de închidere a şcolilor, nu avem până la acest moment niciun plan pentru continuarea educaţiei. Vacanţa aceasta de două săptămâni cu posibilitate extrem de mare de prelungire nu poate fi recuperată, aşa cum nu pot fi recuperate pierderile de materie din martie 2020 până acum”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite