Evaluarea-pilot de la clasa a II-a, etapa scris şi citit. Urmează matematica

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În jur de 2.000 de copii de clasa a II-a din cele 86 de şcoli selectate să participe la evaluarea-pilot destinată verificării competenţelor de bază ale celor mici au trecut joi prin testarea la limba română, adică scris şi citit. Urmează testarea la matematică, vineri, 10 mai.

UPDATE: Pentru examinarea competenţelor de scris-citit şi de matematică au fost selectaţi să participe aproximativ 2.000 de elevi din 86 de şcoli, din toate judeţele ţării, atât din mediul rural, cât şi din mediul urban“, în cadrul evaluărilor-pilot, destinate celor care termină clasa a II-a, potrivit unui comunicat al Ministerului Educaţiei Naţionale.

Joi, 9 mai, elevii au primit un test pentru evaluarea competenţelor de scris-citit, iar vineri, 10 mai, vor susţine un test de evaluare a competenţelor la matematică.

„Durata fiecărei testări este de 25 de minute. Testele sunt proiectate pe baza programelor şcolare în vigoare şi conţin sarcini de lucru şi stimuli vizuali adecvaţi vârstei elevilor. Evaluarea lucrărilor se realizează la nivelul comisiilor judeţene de evaluare“, precizează reprezentanţii ministerului.

De asemenea, susţin ei, elevii nu primesc note sau calificative, iar „răspunsurile lor sunt apreciate pe baza unor coduri care au ataşaţi descriptori de performanţă, după modelul testărilor internaţionale“.

Rolul evaluărilor-pilot

„Informaţiile obţinute vor face posibilă aprecierea globală a nivelului de performanţă şi vor face posibil procesul de remediere a problemelor constatate. Cadrele didactice vor putea, la rândul lor, să îşi elaboreze un plan clar de predare, individualizat, acolo unde este cazul“, explică ministerul rolul acestor evaluări, care s-ar putea extinde la nivel naţional de anul viitor.

„Obiectivele pilotării sunt verificarea procedurilor de administrare, structura testelor şi a caietelor cadrului didactic, identificarea punctelor tari şi punctelor slabe ale procesului de evaluare, în vederea generalizării acestui tip de evaluare în anii următori“, se mai arată în comunicat.


Subiectele au fost elaborate de către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), după modelul evaluărilor PISA, şi au fost secretizate, fiind deschise doar de învăţătorii care i-au supravegheat pe elevi la testul de joi dimineaţă.

„Noi nu am putut să vedem subiectele primite de elevi, ele au venit sigilate de la inspectorat şi au fost desfăcute în clasă, de învăţătorul supraveghetor“, spune directorul Şcolii nr. 16 din Botoşani, una dintre cele 86 de şcoli din ţară selectate pentru evaluarea-pilot.

Testele au fost de două tipuri: unii copii au primit varianta „citit“, care a pus accent pe înţelegerea unui text, iar alţii au avut de rezolvat varianta „scris“, cu accent pe cunoştinţele de limbă, a declarat pentru adevarul.ro inspectorul şcolar pe învăţământ primar din Arad, Raluca Martin.

Testele au fost scrise, însă unii elevi au primit un text şi un set de întrebări care testează cum au înţeles, cum au receptat ei mesajul textului, dar şi cum formulează frazele, alţii au avut de despărţit cuvinte în silabe sau de alcătuit propoziţii, adică le-au fost verificate cunoştinţele de limbă“, a explicat Martin.

„Învăţătorii care au supravegheat elevii spun că cei mici s-au descurcat. (...) Testele sunt concepute într-o manieră atractivă pentru copii, după modelul european, cel al testelor PISA practic. Cred că este un mod de evaluare nu numai a competenţelor copilului, dar şi a modului de predare a învăţătorului“, a mai spus inspectorul.

Testele vor merge la centrele de evaluare din fiecare judeţ, unde vor fi corectate pe baza manualului evaluatorilor, realizat tot de experţii de la CNEE. Ulterior, lucrările corectate ar trebui să ajungă înapoi la învăţători, care vor stabili pentru fiecare elev ce erori trebuie corectate şi ce lipsuri are fiecare.

Evaluări pilot şi la clasele a IV-a şi a VI-a

Urmează ca pe 15 mai să aibă loc pilotarea de la clasa a IV-a la Limba română şi Matematică, iar pe 22 mai, la clasa a VI-a, la Limbă şi comunicare şi Matematică şi ştiinţe, potrivit calendarului Ministerului Educaţiei.

Evaluările acestea sunt prevăzute în Legea Educaţiei din 2011, dar până acum s-au dat numai simulări la nivel naţional, pentru ca ministerul să adune date în privinţa organizării şi desfăşurării.

Durata testelor pentru elevii de clasa a II-a este de 25 de minute pentru fiecare probă, pentru cei de a IV-a este de 60 de minute, iar pentru cei de a VI-a, de 120 de minute.

"Proiectul acesta al evaluărilor-pilot înseamnă colectare de date şi este finanţat din fonduri europene. Evaluările propriu-zise ar putea fi organizate la nivel naţional începând de la anul, însă nu s-a decis momentan. Ministerul Educaţiei a selectat şcolile unde se dau probele, iar calificativele nu se trec în catalog. În schimb,se vor realiza planuri individuale pentru fiecare elev care le va arăta părinţilor şi profesorilor nivelul de pregătire al copiilor", a explicat pentru "Adevărul", Stelian Fedorca, fost secretar de stat şi actual director în cadrul Ministerului Educaţiei.

Evaluări în peste 200 de şcoli din ţară

La fel ca anul trecut, evaluarea se va face pe bază de pilotare pe un eşantion de elevi stabilit la nivel naţional, a explicat ministrul Educaţiei, Remus Pricopie. Au fost incluse în pilot câte 86 de şcoli pentru clasele a II-a şi a VI-a, respectiv 136 şcoli pentru clasa a IV-a, în total peste 200 de şcoli la nivel naţional.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite