Cum vor şcolarii sǎ modifice statutul elevului
0Consiliul Național al Elevilor propune schimbarea statutului elevului, astfel încât şcolarii să beneficieze de un sistem educațional adaptat nevoilor lor.
Aceştia cer conducerilor şcolilor sǎ se asigure cǎ elevii nu sunt discriminați sau hǎrțuiți, atât de angajaţii unitǎților de învǎțǎmânt, cât şi de colegi, pe criterii de rasǎ, etnie, limbǎ, religie, sex, convingeri, dizabilitǎți, naționalitate, cetǎțenie, vârstǎ, orientare sexualǎ, stare civilǎ, cazier, tip de familie, situaţie socio-economicǎ, probleme medicale, capacitate intelectualǎ sau alte criterii cu potențial discriminatoriu.
Contestarea rezultatelor evaluǎrilor scrise
Elevii menționeazǎ dreptul la o evaluare corectǎ, prin prezentarea criteriilor care stau la baza diferitelor tipuri de evaluǎri – practice, orale sau scrise – şi vor ca rezultatele acestor teste sǎ fie prezentate în maximum 15 zile lucrǎtoare. În cazul celor scrise, cer ca rezultatele sǎ poatǎ fi contestate la conducerea unitǎților şcolare. Mai mult, aceştia includ în propunerile lor posibilitatea de a da feedback, în mod anonim, privind activitatea de la curs a cadrelor didactice.
Totodatǎ, tinerii cer planuri individuale de învǎțare, precum şi existența unui portofoliu educațional al elevului, prin care se poate monitoriza evoluția acestuia.
Nu în ultimul rând, Consiliul Elevilor vrea acces la facilitǎți care nu se regǎsesc în multe şcoli din România, precum: cabinet medical, stomatologic, de logopedie, pentru terapii specifice, consiliere, educație specială, camera-resursǎ pentru suport educaţional şi psihopedagogic, bibliotecǎ, teren de sport cu vestiare, grupuri sanitare, laboratoare (informaticǎ, ştiințe, tehnologie, inginerie, arte, matematicǎ).
Alte propuneri se referǎ la asigurarea accesului gratuit, în limita resurselor, la materialele necesare realizǎrii sarcinilor şcolare, precum şi existența unui website specializat, care sǎ conținǎ manuale şi la care sǎ aiba acces gratuit.
Cel puțin trei ore pe an de consiliere psihologicǎ gratuitǎ, gratuitate la transport local, decontarea limitatǎ a transportului pentru cei care învațǎ în alte localitǎți, libertatea de expresie cu respectarea drepturilor celorlalți, gratuitate pentru produsele de igienǎ intimă, obligativitatea şcolilor de a îşi desfǎşura activitatea în spații sigure sau promovarea a doi ani în unul pentru cei cu rezultate deosebite sunt alte propuneri ale elevilor.
Sprijin pentru cei cu nevoi speciale
Documentul publicat de elevi acordǎ o atenție deosebitǎ copiilor cu nevoi sociale si speciale. Mai exact, se prevede sprijin educațional în patru etape pentru aceştia, predare adaptatǎ, cu acces la instrumente compensatorii, la o echipǎ specializatǎ, la spații dedicate şi la o curriculă adaptatǎ. Este consemnat şi dreptul celor spitalizați de a învǎța, în grupe sau clase, în spital, program numit „Şcoala din spital”, dar şi modul cum se poate face reintegrarea mamelor minore în sistemul de învǎțǎmânt.