Camerele de supraveghere din școli, montate cu acordul părinților, elevilor și profesorior. Ordonanța de Urgență, pe masa Guvernului
0Instalarea camerelor de supraveghere video și audio din școli se va face cu acordul majorității simple a părinților, elevilor majori, dar și a angajaților în unitatea de învățământ respectivă.
Este vorba despre o Ordonanță de Urgență aflată vineri pe ordinea de zi a ședinței de Guvern și care modifică decizia luată inițial. Potrivit acesteia din urmă, instalarea sistemelor de supraveghere ar fi trebuit să se facă fără a cere acordul părinților, elevilor și profesorilor. Însă, presiunea unei părți importante a societății civile, dar și a specialiștilor în protecția datelor cu caracter personal i-au făcut pe aleși să se răzgândească: au decis să ceară, totuși, acordul. Același proiect prevede însă o excepție de la regulă: în situații cu risc crescut de violență în școli, pot fi instalate sisteme de supraveghere doar cu informarea persoanelor vizate.
Camere de supraveghere în școli. Cele mai importante prevederi ale OUG
Unitatea de învățământ preuniversitar poate decide, cu acordul majorității simple a reprezentanților legali/al părinților, respectiv al elevilor majori și salariaților unității de învățământ, instalarea de camere video și audio în vederea asigurării pazei și protecției persoanelor, bunurilor și valorilor, precum și în scopul prevenirii actelor de violență fizică și/sau psihică care pot apărea în spațiul școlar.
În situații excepționale, atunci când există un risc crescut de violență în spațiul școlar, fiind înregistrat un număr semnificativ de sesizări privind săvârșirea unor acte de violență fizică și/sau psihică, în vederea asigurării pazei și protecției persoanelor, bunurilor și valorilor, precum și în scopul prevenirii actelor de violență fizică și/sau psihică, decizia privind instalarea sistemului de supraveghere poate fi efectuată doar cu informarea persoanelor vizate.
Hotărârea de instalare și/sau de punere în funcționare a sistemelor de supraveghere audio-video se ia de către consiliul de administrație prin decizie, avizată de director, pentru o perioada de maximum 1 an calendaristic. Perioada de 1 an calendaristic poate fi prelungită în situația în care circumstanțele care au stat la baza luării acesteia se mențin. Decizia de supraveghere audio-video și decizia de prelungire a suprvegherii audio-video se ia în baza consultării prealabile a personalului didactic, a personalului didactic auxiliar, precum și a personalului administrativ și cu informarea persoanelor vizate.
Sistemele de supraveghere audio-video pot fi instalate în spațiul școlar, după cum urmează: în sălile de clasă, în exteriorul clădirilor, pe holuri, în sălile de festivități, pe holurile căminelor sau internatelor, precum și în sălile de sport, cu excepția vestiarelor și a grupurilor sanitare.
Unitățile de învățământ au următoarele obligații:
Unitatea de învățământ este obligată să respecte modul de prelucrare a datelor cu caracter personal, a perioadei de stocare, precum și ștergerea acestora după expirarea perioadei de stocare. Alte responsabilități:
- asigurarea securității și confidențialității înregistrărilor audio-video;
- stabilirea condițiilor tehnice, astfel încât datele cu caracter personal să nu fie diseminate în spațiul public;
- stabilirea condițiilor în care se realizează accesul la înregistrări;
- informarea persoanelor vizate cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.
- folosirea înregistrările audio -video numai în scopul cercetării cazurilor de violență, fizică sau psihică, respectiv a cazurilor ce vizează protecția bunurilor și valorilor, care se produc în spațiul școlar;
- utilizarea camerelor sau dispozitivelor de supraveghere configurate cu circuit închis, care nu permit configurarea sau accesul din afara unității de învățământ;
- desemnarea unei persoane cu atribuții de monitorizare a funcționării sistemului de supraveghere audio -video, de regulă un cadru didactic, precum și un responsabil cu protecția datelor cu caracter personal, de regulă directorul adjunct sau un membru din consiliul de administrație, după caz;
- stocarea și păstrarea, în condiții de siguranță și confidențialitate, a înregistrărilor audio- video pentru o perioadă de 30 de zile, cu excepția cazurilor temeinic justificate când această perioadă se prelungește, până la finalizarea cercetărilor privind sesizările formulate, după care aceste informații se șterg automat;
- responsabilitatea de a asigura funcționarea corespunzătoare a sistemelor de supraveghere audio-video și de a pune la dispoziția organelor de urmărire penală înregistrările audio -video, dacă există o solicitare în acest sens.
Unitățile de învățământ cu sistem de supraveghere audio-video garantează caracterul confidențial și privat al înregistrărilor audio-video.
Cine va avea acces la înregistrările camerelor de supraveghere
Accesul la înregistrările audio-video se face în baza unei cereri scrise, motivate, aprobată de directorul unității de învățământ, numai prin vizualizarea acestora, de către următoarele categorii de persoane: părintele, reprezentantul legal sau elevul major, personalul unității de învățământ, reprezentații DJIP/DMBIP, reprezentanții Ministerului Educației și reprezentanții DGASPC, psihologul/consilierul școlar din unitatea de învățământ, cu acordul părintelui, al reprezentantului legal sau al elevului major.
Persoanele care au acces la înregistrările audio-video nu pot publica aceste materiale și nu le pot folosi ca mijloc pentru prejudicierea imaginii sau integrității fizice sau psihice a beneficiarilor primari, părinților, reprezentanților legali sau personalului angajat în unitățile de învățământ.
În momentul în care a prezentat proiectul de OUG, Ligia Deca, anunța că școlile vor putea să aibă sisteme de supraveghere în clase fără acordul părinților sau profesorilor. Acest lucru contrazicea legea în forma adoptată inițial, care prevedea includerea, în contractul educațional, a acordului sau dezacordului părinților pentru această supraveghere.
După o primă etapă de consultări, Ministerul a publicat o formă actualizată a proiectului de OUG. Aceasta menționa un „acord majoritar al reprezentanților legali/părinților, respectiv al elevilor majori” pentru instalarea sistemelor de supraveghere. Tot atunci era introdusă opțiunea introducerii acestor sisteme doar cu informarea persoanelor vizate atunci când e vorba despre „situații excepționale”.