Aventuri în lumea peştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Atelierele de imaginaţie au loc în fiecare sâmbătă la Muzeul „Grigore Antipa“. Copiii şi-au creat propriul peştişor de aur, din paiete şi sclipici.

Ca să intri în viaţa peştilor trebuie mai întâi de toate să urci o scară veche, întortocheată şi scârţâitoare, şi să te strecori printr-o cameră întunecată, păzită de scheletul unui dinozaur. Toţi copiii care participă la atelierul de imaginaţie „Holy Molly“ trec prin această încercare.

Decorul prăfuit rămâne în urmă îndată ce treci pragul atelierului. Copiii găsesc un spaţiu nou, modern şi primitor în lumina albă, filtrată de transperantele pe care sunt desenate siluete de dinozauri. Însă călătoria nu se termină aici. După ce scapă de bagaje, copiii pornesc din nou la drum, în căutarea peştilor.

„Toată lumea-n vizită!", strigă Diana, angajata muzeului, care urmează să-i ducă pe copii într-un tur prin sălile marine ale muzeului. „Hai, mami, nu primeşti acadea dacă nu te duci!", încearcă o mămică să-şi mituiască băiatul îndărătnic.

Monştri subacvatici

În cele din urmă, 17 preşcolari agitaţi se adună într-un grup fără pretenţii de omogenitate. Fetiţele, mai disciplinate, se iau de mânuţe. Băieţii dau năvală. „Astăzi discutăm despre peştişori", zice Diana în timp ce grupul trece prin sala balenelor... Cu capul aruncat pe spate şi cu ochii cât cepele, copiii privesc scheletele uriaşe.

Copiii află detalii despre Marele Alb



Diana le mai arată rechini şi peşti fosforescenţi, peştele-sabie şi peştele-ferăstrău, peştele-balon şi peştele-torpilă şi le explică despre fiecare.

Ideea e ca micuţii să vadă peştii, iar apoi să-şi creeze propriii monştri subacvatici. Întorşi în atelier, copiii se apucă de treabă. În faţa lor, pe măsuţele în formă de fagure, se află câte trei farfurii de carton cu marginile ondulate, mai multe beşişoare de lemn, foarfeci, lipici, paiete, ­CD-uri şi pensule.

image

Peştişorul de aur care îndeplineşte câte dorinţe vrei



„Atunci mai vreau o farfurie!"

„La ce ne trebuie trei farfurii? Că nu fac un peşte cu carapace!", se miră Rareş (7 ani). „Poţi să faci un peşte cu trei capete", zice Dana Holingher, alias Holy Molly, creatoarea atelierului. „Holy Molly ­n-are niciodată reguli. Orice este posibil!", adaugă Dana. „Atunci mai vreau o farfurie! Să vezi ce peşte ciudat o să iasă. Fac un peşte- extraterestru!", zice Rareş.

„Eu o să fac un peşte-CD-player", zice Albert (6 ani), în timp ce unge un CD cu aracet. Apoi se răzgândeşte: „Îi fac un singur ochi, dar e un peşte otrăvitor, deci atenţie! Sau îi fac şase ochi: faţă-spate, sus-jos, stânga-dreapta! În lumea visurilor mele ar exista aşa ceva".

Fetiţele s-au hotărât să facă peşti mai puţin excentrici. „Eu o să fac un peşte-balon", zice Bianca (6 ani). „Noi facem un peşte-inimioară", spun Noemi şi Nefeli, două prietene în vârstă de 7 ani.

„Îţi tai coada sau ţi-o tai singură?", zice Ioana (8 ani) care se oferă s-o ajute pe Mara (4 ani). „E cam greu să faci peştişori, aşa e? Roagă forfecuţa să te ajute", sugerează Mara, după care decide: „Acum mai mă odihnesc. Cinci minute!" şi profită de acest timp ca să-şi informeze colega de atelier că la iarnă va merge în ţara desenelor animate. „O să te duc şi pe tine în ţara poveştilor, dar nu acum, la iarnă! Dacă nu ţii minte, nu-i nimic, o să ţin eu minte, că eu nu uit niciodată nimic!"

Mara se apucă din nou de meşterit. Cu răbdare, lipeşte paiete colorate, în spirală, pe burta de carton a peştelui. Paietele au rolul de a „încărca" peştele, astfel încât acesta să poată îndeplini dorinţe. „O să fie peştişorul cu 20 de dorinţe, ba mai multe! Chiar 300 şi 5 de dorinţe, da? Să-i spui şi lui mama mea", zice Mara.

„Încă puţin sclipici"

Ce-i drept, copiii îşi doresc multe lucruri. „Eu aş vrea să am o casă de vacanţă în Deltă sau undeva unde să am multe păsări şi animale de casă", zice Iana (6 ani), care deja are acasă doi canari, trei peruşi şi un câine.

„Eu am foarte multe dorinţe. Vreau un câine, o pisică, un costum de carnaval, o coroniţă şi pantofi cu toc", spune şi Ioana.

„Eu vreau o baghetă", zice Mara. „Şi ce-o să faci cu ea?", „Vrăăăji!", „Ce fel de vrăji? O să transformi pisici în broscoi?", „Nu, nu din astea. Mai bune! O să transform broscoi în oameni! Asta e şi mai bine. O să le dau oamenilor buni baghete, ca să-i învingă pe oamenii răi. Asta va fi dorinţa! Şi acuma a auzit-o peştele pentru că e încărcat, mai trebuie să-i pun puţin sclipici, în rest are destule paiete!"


image
image

Peştele Nemo, varianta de carton, la atelierul de imaginaţie

image

„Creativitatea oferă soluţii în orice domeniu"

Atelierul de imaginaţie este unul dintre cele patru ateliere educaţionale care au loc la Muzeul Naţional de Istorie Naturală „Grigore Antipa", din Bucureşti.
Celelalte trei sunt: „Zoo art", un atelier de pictură, „Clubul Savanţilor Trăsniţi" - atelier de ştiinţă distractivă - şi, mai nou, un atelier de teatru de umbre.

Adriana P. (33 de ani) le-a dus pe cele două fetiţe ale sale, în vârstă de 3 şi 4 ani, la tot felul de ateliere pentru copii. Cele de la Antipa sunt ultima descoperire. „Pe primul l-am ratat, dar în continuare venim la toate", spune Adriana, mai ales după ce Mara, fetiţa cea mare, a spus că i-a plăcut „prea mult" atelierul în care şi-a creat propriul peştişor de aur.

Cele două fetiţe merg la grădiniţă, însă mama lor consideră că activităţile pe care le fac acolo nu sunt suficiente pentru a le dezvolta creativitatea. „Doamnele educatoare sunt extraordinare, nu au nicio vină, dar programa e groaznică şi nu se poate lucra cu 30 de copii o dată!", explică Adriana.

„Eu cred că sistemul educaţional românesc e deficitar la capitolul creaţie şi imaginaţie, nişte lucruri pe care le consider importante. Înţeleg motivaţia lor, înţeleg că ­copilul trebuie să aibă partea teoretică, trebuie să aibă informaţie, dar cred că pentru grupa de vârstă până în 10-12 ani stăm groaznic. Şi atunci simt nevoia să suplimentez lucrurile astea cu care nu se vor întâlni şi care sunt definitorii pentru perioada asta. Creativitatea poate oferi soluţii în orice domeniu, pentru că gândeşti out of the box (în afara tiparelor)", adaugă Adriana. 

Sâmbăta aceasta, tema atelierului este „Marii locuitori ai lumii marine", în cadrul căreia copiii dau formă şi viaţă balenei albe, cu ajutorul unor şosete şi al unui ghem de sfoară.

Săptămâna viitoare, copiii vor crea „cea mai ciudată creatură" din lut, cârpe, aţe şi carton, în cadrul temei „În abisul oceanelor - creaturi ciudate adaptate la medii ostile".

„Eu cred că sistemul educaţional românesc e deficitar la capitolul creaţie şi imaginaţie."
Adriana P.
părinte

50 de lei costă participarea la atelierul de imaginaţie „Holy Molly".

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite