ANALIZĂ Cum se predă Religia în alte ţări. De ce este interzisă în Franţa

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ora de Religie în România face parte din categoria materiilor obligatorii. Însă părinţii îi pot retrage de la cursuri pe copii printr-o cerere    FOTO: David Muntean
Ora de Religie în România face parte din categoria materiilor obligatorii. Însă părinţii îi pot retrage de la cursuri pe copii printr-o cerere    FOTO: David Muntean

România nu este singura ţară unde Religia se predă la şcoală. Elevii din majoritatea statelor europene au un astfel de curs obligatoriu, dar studiază religiile lumii sau etica. În Franţa, studiul Religiei este interzis în preuniversitar.

Dacă în România, Religia predată în şcoală are un pronunţat caracter confesional, în alte ţări, predarea acesteia este fie interzisă total în clasă, cum este cazul Franţei, fie se predă sub forma unei materii care include studiul tuturor religiilor lumii, aşa cum au propus de altfel şi specialiştii „Adevărul“.

Desigur, sunt şi ţări unde Religia se predă ca la noi, însă trendul în Occident este să se treacă de la predarea unei singure confesiuni, a unei dogme, la predarea Istoriei religiilor, arată experţii în domeniu.

În Europa, există cazuri în care participarea la orele de Religie este obligatorie, fără posibilitatea de scutire, cum e Rusia, din 2013, sau Grecia, ţări de asemenea majoritar creştin-ortodoxe. Şi în Suedia este curs obligatoriu, însă acolo se studiază marile religii ale lumii. În alte ţări, ora de Religie este opţională, spre exemplu în Slovenia. Există şi situaţia în care Religia este interzisă, cum este cazul Franţei. În alte ţări, precum Germania, diferă în funcţie de regiuni.

17 ţări cu Religie în orar

„În Letonia, elevii trebuie să aleagă între Religie şi Etică, probabil de acolo a venit Remus Cernea cu ideea înlocuirii orei de religie cu «Etică şi cultură civică». În schimb, sunt şi ţări unde se predă religia ca la noi, spre exemplu, am o elevă venită din Austria care mi-a spus că acolo se studiază creştinismul catolic şi cei care sunt creştini de altă confesiune acceptă să se ducă la aceste ore“, a explicat profesorul de religie Cristian Alexa, de la Colegiul Naţional „George Coşbuc“ din Capitală. În total, religia se predă în 17 ţări membre ale Uniunii Europene, a spus la rândul său profesorul de istorie Corneliu Riegler, de la acelaşi liceu.

Expertul în educaţie Tincuţa Apăteanu, blogger adevarul.ro, explică faptul că în Germania predarea religiei diferă de la regiune la regiune, fiind un stat federal, însă spune că „e interesant că unele regiuni au început să ia în considerare introducerea religiei musulmane în oferta educaţională“, sprijinind ideea de diversitate şi toleranţă. În ceea ce priveşte Marea Britanie, „Religia este obligatorie, într-adevăr, însă elevii nu studiază o singură religie la şcoală. Ei învaţă despre toate religiile“, a explicat profesorul britanic Simon Parker, fost dascăl la Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc“.

Religia şi cultura lumii, legate istoric

Un astfel de curs nu trebuie să se raporteze însă la predarea de tip confesional, ca o dogmă, ci trebuie să fie mai degrabă o materie care ţine de cultura lumii, atrage atenţia expertul în istoria religiilor Eugen Ciurtin, de la Institutul de Istorie a Religiilor, fondat de Andrei Pleşu. 

„În Occident există o tradiţie a predării religiei nonconfesionale în şcoli, în timp ce la noi religia se predă exclusiv confesional“, a explicat Ciurtin diferenţa dintre România şi Europa Occidentală. „Recent, în Germania a fost o dezbatere pentru înlocuirea orelor confesionale din şcolile confesionale, iar în Italia a fost deja propusă înlocuirea Religiei cu Istoria religiilor, la liceu“, a adăugat expertul.

În multe cazuri, statutul acestei ore de Religie a fost creionat de fapt de istoria ţării respective. În Franţa, susţine Ciurtin, religia a fost exclusă din şcoli pornind de la ideea de laicitate propagată de Republica Franceză. Expertul aminteşte că nu trebuie să uităm istoria religioasă tumultuoasă a acestei ţări, conflictele dintre hughenoţi şi catolici (masacrul din noaptea Sfântului Bartolomeu). “Practic, s-a trecut de la o extremă la alta, însă Franţa este şi printre primele ţări din lume unde s-a înfiinţat o Facultate de istoria religiilor, în 1886”, a mai spus acesta.

Religia în afara Europei

Dacă în Europa se predau, în general, diversele forme ale creştinismului, sau se studiază Istoria religiilor, în alte ţări, precum Turcia sau Indonezia, elevii studiază Coranul la şcoală. De altfel, Islamul este a doua mare religie a lumii după creştinism, cu peste un miliard de credincioşi. În Indonezia, spre exemplu, curriculumul şcolar nu este decis numai de Ministerul Educaţiei, ci şi de Ministerul Afacerilor Religioase, care are în subordinea sa toate şcolile islamice.

În Israel, şcolile publice predau istoria evreilor, materie care include şi studiul textelor religioase. „Această disciplină acoperă mai degrabă cultura şi tradiţiile evreieşti decât credinţa religioasă. Iar în şcolile în care studiază elevi arabi, se predau Coranul şi Biblia atât elevilor musulmani, cât şi celor creştini“, a explicat Tincuţa Apăteanu. 

În ceea ce priveşte Statele Unite, ea spune că religia poate fi predată în şcoli numai nonconfesional. „Spre exemplu, Biblia poate fi abordată din perspectiva valorii ei culturale sau literare şi niciodată într-un sens devoţional sau care să încurajeze acceptarea Bibliei ca document religios. În plus, este încurajată şi studierea altor texte aparţinând altor religii, în paralel“, a mai spus Apăteanu.

Religia în şcolile româneşti

În ceea ce priveşte predarea Religiei în România de la clasa zero până la ultimul an de liceu, profesorul de filosofie Horia Pătraşcu, blogger adevarul.ro, spune că este şi o reacţie la interzicerea religiei, sub orice formă, în comunism. 

Însă, spune el, problema este lipsa unui proiect clar.  

„Ce fel de elevi vrem să avem, ce vrem să înveţe, cum vrem să-i formăm? Ce intenţionăm cu predarea Religiei în şcoli? Vrem să-i transformăm pe elevi în buni creştini, să-i informăm cu privire la creştinism sau să-i transformăm în nişte automate religioase? La o asemenea întrebare ar trebui să răspundă cei care au creat programele de Religie. Din punctul meu de vedere, disciplina Religie ar trebui transformată în Istoria şi Filosofia Religiilor, elevii ar trebui stimulaţi să pună întrebări, să problematizeze, dar şi să cunoască diferitele răspunsuri, organizate în doctrine religioase, la întrebările fundamentale ale omului“, a spus Pătraşcu. 

Religia, opţional mai mult obligatoriu, de la pregătitoare până la clasa a XII-a

Religia se studiază în şcoala românească începând de la clasa pregătitoare şi până la clasa a XII-a, însă este singura materie din trunchiul comun care este opţională. 

Asta înseamnă că dacă părinţii unui copil nu vor ca acesta să studieze religia la şcoală, ei pot să depună o cerere în care solicită retragerea de la acest curs sau pot alege un alt opţional. Religia a apărut în trunchiul comun în 1990, după ce în perioada comunismului a fost interzisă. Profesorii de religie au pregătire în Teologie şi primesc avizul Patriarhiei Române pentru a preda. 

În luna mai a anului acesta, Ministerul Educaţiei şi Patriarhia Română au semnat un protocol de colaborare, care prevede, printre altele, că toate manualele de religie după care se predă în şcoli trebuie să fie avizate de Patriarhie şi că preoţii pot participa la inspecţiile şcolare.

Foreign Policy: Uşurel cu religia în şcoli. 7 argumentări din 14 

O analiză Foreign Policy despre statutul Religiei în şcolile din România a pus pe tapet argumente pro şi contra, luând păreri de la 14 profesionişti şi cetăţeni, români – „dintre aceia care ar trebui consultaţi, şi ascultaţi, în stabilirea sau votarea politicilor publice”.

Ce valori – morale, sociale – trebuie inculcate copiilor, începând cu ciclul primar? Şi ce valori le inculcă, sau le poate inculca, acestor copii educaţia religioasă?, acestea sunt întrebările la care au răspuns aceştia.


Pe aceeaşi temă:

Uşurel cu religia în şcoli. 7 argumentări din 14

Pro şi contra Religiei în şcoli pe adevarul.ro. Cum au comentat cititorii

VIDEO Adevărul Live. Dispută între Remus Cernea şi preoţi pe statutul orei de Religie în şcoli: e sau nu obligatorie?

Îndoctrinare sau spălare pe creier?!

DEZBATERE Religia în şcoli, înlocuită cu Etică şi educaţie civică. Ce şanse are legea să treacă şi cât de oportună e schimbarea

Ministrul Costoiu: „Nimeni nu are dreptul să spună unei persoane cărui Dumnezeu să se roage”

Religia rămâne opţional obligatoriu

VIDEO Ce aduce nou Protocolul încheiat de Ministerul Educaţiei cu Patriarhia despre predarea Religiei în şcoli, la Adevărul Live

DOCUMENT Ce prevede protocolul pentru predarea Religiei în şcoli, publicat luni de Ministerul Educaţiei

Religia în şcoli: protocol secret între stat şi biserică

Pricopie, despre protocolul de predare a religiei: nu e vorba de un amestec al Bisericii în sistemul de educaţie

Protocol pentru predarea religiei ortodoxe: reguli stricte pentru şcoli şi teologi, preoţi în inspecţiile de la clasă

DEZBATERE Cum vor arăta noile manuale de religie pentru clasele primare

Noile manuale de religie, pe „masa” societăţii civile

Manualele de religie ar trebui să fie în acord cu informaţiile ştiinţifice

Pericolul predării religiei în şcoli!

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite