Banii din spatele campaniei electorale din SUA: cele 158 de familii care fac jocurile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cei mai mulţi dintre sponsorii campaniei sunt vecini în doar nouă oraşe americane. INFOGRAFIE NYTimes
Cei mai mulţi dintre sponsorii campaniei sunt vecini în doar nouă oraşe americane. INFOGRAFIE NYTimes

Bărbaţi albi, bogaţi, în vârstă. Aşa arată majoritatea sponsorilor campaniei electorale din SUA. Până aici, nimic nou. Cea mai mare parte a banilor merg către Republicani. Din nou, nicio surpriză. O investigaţie „The New York Times” dezvăluie însă că sponsorii sunt vecini în cele mai scumpe cartiere americane şi au afaceri preponderent în energie şi finanţe.

Jurnaliştii „The New York Times” au ales să folosească piese din jocul Monopoly pentru a ilustra decalajele uriaşe dintre societatea americană şi structura sponsorilor din spatele campaniei electorale în urma căruia va fi ales „preşedintele lumii libere”. Deocamdată, campania se află în faza preliminară, în care Democraţii şi Republicanii candidează între ei,în interiorul partidelor, pentru a câştiga nominalizarea la prezidenţialele din 2016.

Jumătate din banii donaţi până acum pentru sprijinirea candidaţilor vin de la câteva sute de familii şi companiile pe care acestea le controlează, scriu jurnaliştii americani. Practic, ei au descoperit că 158 de familii au sponsorizat cu 176 de milioane de dolari campania. Peste 50 de membri ai acestor familii sunt incluşi în topul Forbes al celor mai bogaţi 400 de americani.  Este pentru prima dată de la momentul Watergate când atât de puţini oameni aruncă atât de mulţi bani în campania prezidenţială preliminară. 

Jurnaliştii au observat însă şi cum s-a schimbat structura acestei elite care finanţează cea mai importantă cursă politică din Statele Unite ale Americii. Doar câţiva sponsori şi-au moştenit averile, în timp ce majoritatea este reprezentată de oameni care şi-au făcut singuri banii. Însă şi domeniile în care aceştia activează şi pe care, evident, vor să le sprijine s-au schimbat. Majoritatea banilor din campania electorală americană a fost câştigată din afaceri cu grad ridicat de risc, de la fonduri de investiţii la exploatarea unor perimetre petrolifere texane considerate seci şi chiar şi industria cinematografică. Energia şi finanţele domină însă clasamentul. 

De asemenea, o schimbare interesantă în structura sponsorilor a venit odată cu banii imigranţilor bogaţi. Din 158 de familii care reprezintă cei mai mari finanţatori, 12 sunt originare din afara SUA, unde au imigrat din locuri precum Cuba, fosta URSS, Pakistan, India şi Israel. 

Însă, indiferent de originea sponsorilor şi sursa averilor, cea mai mare parte dintre ei au în comun simpatia pentru Partidul Republican. Dintre cele 158 de familii, 138 au dat bani pentru republicani şi doar 20 pentru democraţi.

Deloc surprinzător, având în vedere că gruparea cu viziuni conservatoare sprijină în mod tradiţional scăderea impozitelor pentru persoanele cu venituri ridicate, tăierea taxelor pentru companii, moşteniri şi câstiguri de capital şi, în general, are o abordare împotriva programelor sociale. Sponsorii resping însă explicaţia cum că finanţează republicanii pentru a-şi proteja propriile averi. Mai degrabă, spun ei, sponsorizează o doctrină care are şanse mai ridicate de a genera creştere economică şi prosperitate, spre deosebire de programul propus de democraţi. 

„Sunt multe familii, din toată ţara, care şi-au făcut banii şi care simt acum că supra-reglementarea duce toată povara pe micile companii”, spune Doug Deason, un investitor din Dallas a cărui familie a sponsorizat cu cinci milioane de dolari campania republicanului Rick Perry, guvernatorul statului Texas. După ce acesta a anunţat că se retrage din cursa internă pentru a câştiga susţinerea partidului, staff-urile de campanie ale mai multor republicani rămaşi în competiţie au abordat familia Deason pentru a-i câştiga susţinerea şi banii. 

Un alt aspect interesant scos la iveală de jurnaliştii cotidianului american este că mulţi dintre sponsori sunt vecini. În infografia de mai jos, „The New York Times” arată cât de restrâns este spaţiul în care trăiesc oamenii care finanţează campania prezidenţială. 

familii nytimes

Cele mai multe dintre cele 158 de familii trăiesc în nouă oraşe. Aici, mulţi dintre sponsori sunt vecini, locuind în zone exclusiviste precum Bel Air şi Brentwood din Los Angeles, River Oaks din Dallas sau Indian Creek Village, o insula privată din apropiere de Miami. 

Următoarele alegeri pentru preşedinţia SUA vor avea loc în noiembrie 2016. După două mandate ale democraţilor, prin Barack Obama, republicanii vin puternic din spate în această campanie, plină atât de promisiuni privind scăderea impozitelor, cât şi de spectacol - datorat, în mare parte, mogulului imobiliar Donald Trump. Din partea democraţilor, candidatul care s-a bucurat de cea mai mare parte a atenţiei mediatice este, fără îndoială, fostul secretar american Hillary Clinton, care speră să devină prima femeie care ocupă funcţia de preşedinte ale SUA. 

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite