Efectul nebănuit al ofensivei ucrainene în Kursk. Un sector vital al economiei Rusiei este afectat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ofensiva ucraineană de la Kursk a făcut mai mult decât să pună stăpânire pe un teritoriu de dimensiunea Los Angeles-ului și să facă de rușine Rusia. De asemenea, pare să perturbe sistemul feroviar al Rusiei. Și dacă SUA acceptă cererile ucrainene de a permite lovituri mai profunde pe teritoriul Rusiei folosind rachete de fabricație americană, capacitatea Moscovei de a muta trupe și provizii ar putea fi serios afectată.

Căile Ferate Ruse afectate de sancțiunile Occidentale/FOTO: Arhiva
Căile Ferate Ruse afectate de sancțiunile Occidentale/FOTO: Arhiva

Cu mult mai mult decât în ​​armatele occidentale, Rusia depinde de căile ferate pentru a transporta trupe și provizii, mai degrabă decât să folosească de exemplu camioane. Unitățile rusești nu au capacitate de transport pentru a opera departe de liniile de cale ferată. Problema este că aducerea trupelor – aproximativ 30.000 de militari, conform estimărilor Kievului – pentru a închide străpungerea ucraineană- supraîncărcă gările din zona Kursk și duce la penurie de locomotive.

BelZhD , sindicatul care reprezintă lucrătorii feroviari din Belarus, a anunțat că, începând cu 12 august, autoritatea feroviară rusă a cerut celei din Belarus să nu trimită trenuri către stațiile de pe liniile Orel-Kursk. Acest lucru întrerupe în esență legăturile feroviare dintre Belarus și Rusia.

„Există o acumulare a unui număr mare de trenuri „abandonate” (fără locomotive) în gările din regiunea Smolensk a spus sindicatul din Belarus.

 „Această circumstanță afectează și ritmul de trimitere a trenurilor de marfă din Belarus în Rusia și duce la o încălcare a programului de circulație”.

Rute cheie din întreaga țară, perturbate

Incursiunea ucraineană a dus la o perturbare severă a operațiunilor feroviare, paralizând rutele cheie din întreaga țară. Biroul central al Căilor Ferate Ruse (RZD) a solicitat de urgență autorităților feroviare din Belarus să oprească expedierea trenurilor de marfă către Rusia, deoarece sistemul a devenit supraîncărcat, potrivit unui raport al Uniunii Feroviarilor din Belarus, potrivit site-ului european de știri IntelliNews .

Odată ce Forțele Armate ale Ucrainei (AFU) au ocupat prima gară rusească din interiorul Rusiei, au fost în măsură să provoace haos și să obțină informații valoroase despre mișcarea trupelor.

„Rusia are un sistem feroviar complet digitalizat, astfel încât, odată ce accesezi sistemul oricărei gări, indiferent cât de mică, ai acces la întreaga rețea”, a declarat analistul ucrainean Paul Con, într-o postare pe rețelele de socializare.

Principala problemă a fost că 133.000 de civili ar fi fugit din regiune în același timp, după ce AFU a trecut granița pe 6 august. Iar situația s-ar putea înrăutăți după ce forțele ucrainene au fost văzute în regiunea Belgorod din nord, care a declarat, de asemenea, stare de urgență.

Această suprasolicitare a afectat Căilor Ferate Ruse de a primi trenuri din Belarus pe rutele feroviare Moscova și Briansk, care se învecinează, de asemenea, cu frontiera ucraineană.

Este neclar este dacă ucrainenii au reușit să spargă sistemul IT al RZD pentru a perturba în continuare căile ferate, însă, odată intrate în sistem, au reușit să obțină informații valoroase despre mișcările trupelor ruse. Se pare că RZD încearcă acum să-i blocheze pe ucraineni în afara sistemului.

„Se pare că ucrainenii au reușit să se infiltreze în sistemul feroviar rusesc și au fost capabili să urmărească rutele transporturilor de arme. Revizuirea completă a sistemului provoacă în prezent mari bătăi de cap specialiștilor IT din Moscova”, a adăugat Con.

Rusia a avut dificultăți în a contracara incursiunea forțelor Kievului. Alte rapoarte afirmă că forța expediționară ucraienană a adus cu ea drone modernizate care utilizează noi frecvențe rezistente la bruiajul rusesc, în timp ce armata ucraineană și-a modernizat, de asemenea, propriul software de bruiaj, care este acum foarte eficient împotriva dronelor rusești. Reporterii occidentali care au ajuns la frontiera ruso-ucraineană au fost surprinși de libertatea de mișcare de care dispun forțele Kievului și de absența totală a dronelor rusești. În războiul dronelor, Rusia a avut câștig de cauză până de curând.

Căile ferste ruse afactate de sancțiuni

Căile ferate din Rusia erau deja în stare proastă înainte de operațiunea Kursk . Bloggerii ruși au avertizat că sancțiunile occidentale vizând exportul de rulmenți cu bile în Rusia au paralizat întreținerea și au creat o penurie de locomotive. Oficialii ruși ai căilor ferate ar fi fost amenințați cu pedepse dacă nu rezolvă situaia, în timp ce autoritatea feroviară rusă a recunoscut în 2023 că lipsa întreținerii locomotivelor și a pieselor de schimb a dus la anularea a 42.600 de trenuri anul trecut.

Experții occidentali se întreabă dacă propriile lor armate ar putea muta un număr mare de trupe chiar fără problemele cu care se confruntă Rusiei din cauza sancțiunilor. „Din propria mea experiență, aveam constant probleme când trebuia să recurgem la camioane, spune  generalul în retragere Ben Hodges, fostul comandant al forțelor armate americane în Europa. „Ideea este că nimeni, nici măcar rușii, nu au suficiente camioane pentru mișcări mari de trupe și echipamente în scurt timp”.

Recurgerea la camioane ar necesita un număr extraordinar de vehicule, așa că se pare că forțele ruse din Kursk vor avea nevoie de mai multe capete de cale ferată care depind de un număr limitat de poduri feroviare.

 „Incursiunea Ucrainei ar putea forța Rusia să redistribuie rute logistice militare către frontul Harkov prin regiunile învecinate”, a declarat pentru Business Insider Callum Fraser, expert în Rusia la Royal United Services Institute. „Acest lucru va prelungi timpul necesar pentru furnizarea de materiale din districtele militare Leningrad și Moscova”.

Cu toate acestea, Ucraina a pus mâna pe date despre sistemul feroviar rusesc, ceea ce va facilita întreruperea operațiunilor, a menționat Fraser. „Digitalizarea infrastructurii feroviare de către Rusia, inclusiv aspecte precum sistemul său integrat de management al infrastructurii, înseamnă că Ucraina a putut accesa datele despre transporturile de arme. Pot exista mai multe puncte slabe în cadrul acestui sistem pe care Ucraina le-ar putea exploata”.

Având în vedere că Ucraina pretinde că controlează 1200 de kilomeri pătrați de teritoriu rus în regiunea Kursk, acum are o bază avansată în interiorul Rusiei de unde să lanseze rachete și drone către ținte mai adânci în interiorul Rusiei, cum ar fi aerodromuri, depozitee de aprovizionare și poduri de cale ferată.

Avioanele ucrainene au distrus deja mai multe poduri peste râul Seim la est de orașul Kursk. Expertul George Barros, de la Institutul pentru Studiul Războiului din Washington, consideră că Ucraina ar putea perturba serios traficul feroviar și logistica Rusiei dacă SUA ar ridica restricțiile de a folosi armele americane cu rază lungă de acțiune pe teritoriul Rusiei.

„Rețeaua feroviară a Rusiei din regiunile Briansk, Kursk, Oriol, Belgorod și Voronej are câteva blocaje naturale în care liniile feroviare trec peste poduri pentru a traversa râurile”, a spus Barros. „Ar fi grozav dacă, de exemplu, forțele ucrainene ar putea degrada capacitatea forțelor ruse de a folosi calea ferată în acest sector, folosind ATACMS pentru a distruge aceste poduri feroviare”.

Rusia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite