Promo-LEX: Perioada electorală continuă să fie afectată de incidente şi intimidarea observatorilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Promo-LEX a prezentat raportul nr.3 de monitorizare a alegerilor din 24 februarie, constatând o serie de tendinţe îngrijorătoare. Este vorba despre intimidarea observatorilor, startul prematur al campaniilor de promovare politică, utilizarea resurselor administrative, oferirea cadourilor electorale, raportarea lacunară a cheltuielilor de grupurile de iniţiativă, se arată într-un comunicat de presă emis de Promo-LEX.

Acţiuni de intimidare a activităţii Misiunii de Observare Promo-LEX 

După lansarea primelor două rapoarte de monitorizare ale Misiunii de Observare a alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019, atacurile publice denigratoare la adresa misiunii şi a rapoartelor sale au continuat, fiind raportate inclusiv şi tentativele de intimidare în adresa observatorilor pe termen lung. Prin intermediul acestui raport MO Promo-LEX sesizează autoritatea electorală, informează mass-media, cetăţenii R. Moldova, precum şi misiunile internaţionale de observare cu privire la acţiunile de intimidare parvenite din partea unor organe de stat (Poliţia, Serviciul de Informaţii şi Securitate). În acest context, Asociaţia Promo-LEX reafirmă valorile sale şi subliniază faptul că, nu va admite ingerinţe din exterior în activitatea sa şi a Misiunii de Observare a alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019. Promo-LEX va continua să monitorizeze alegerile şi procesele democratice din Moldova, informând şi în continuare, la fel de obiectiv, cu bună credinţă şi echidistant opinia publică despre aspectele pozitive dar şi despre încălcările constatate în campaniile electorale.

Desemnarea şi înregistrarea candidaţilor

Partidele politice rămân a fi principalii actori şi în scrutinul mixt. În circumscripţia naţională au fost înregistraţi şase concurenţi electorali iar cinci potenţiali candidaţi au depus dosarele la CEC. În circumscripţiile uninominale au fost depuse 403 cereri de înregistrare a GI (2 fiind respinse), majoritatea dintre acestea (75%) fiind depuse de către partide politice. Astfel, PDM şi PSRM au desemnat candidaţi în toate cele 51 de circumscripţii uninominale (CU). PPŞ a desemnat candidaţi în 50 CU (cu excepţia CU nr. 17 Nisporeni), iar Blocul ACUM a desemnat 49 de candidaţi (cu excepţia CU nr. 44 şi 46).

Început de campanie înainte de termen, utilizarea resurselor administrative şi oferirea de cadouri cu tentă electorală

Concurenţii/candidaţii desemnaţi au continuat în perioada de monitorizare să organizeze evenimente cu tentă electorală. Din cele 111 evenimente identificate de către observatorii Promo-LEX, 62% au fost organizate de către PSRM, 12% de către Blocul ACUM, 11% de către PDM iar 9% de către PPŞ. De asemenea, în perioada de monitorizare au fost atestate cazuri noi ce pot fi calificate drept utilizare a resurselor administrative. Astfel, PDM a fost vizat în 4 cazuri iar PSRM într-un caz. Nelipsite în această perioadă au fost şi cadourile cu tentă electorală, în 8 cazuri fiind vizat PSRM, în 3 cazuri PPŞ, în 2 cazuri PDM iar PL într-un caz.

Numărul mare de conflicte în Registrul de Stat al Alegătorilor constatat de către observatori

Din cauza lipsei de la locul de muncă şi a incapacităţii de a accesa Registrul de Stat al Alegătorilor (RSA), observatorii Promo-LEX au constatat că, în perioada monitorizată, registratorii nu au reuşit să actualizeze pe deplin datele din RSA. MO Promo-LEX atrage atenţia asupra prezenţei a 6.875 de conflicte identificate în registru, în cazul a 135 de registratori. Subliniem că, registratorii pot soluţiona aceste conflicte până la data de 29 ianuarie 2019.

Secţii de votare pentru alegătorii de peste hotare mai puţine decât au fost planificate

Misiunea de Observare Promo-LEX apreciază creşterea numărului de secţii de votare create pentru alegătorii de peste hotare, comparativ cu ultimul scrutin naţional, de la 100 la 125. Totodată, subliniem faptul că, numărul acestora este mai mic decât numărul de SV planificate (150) de către CEC pentru a fi deschise. În opinia Promo-LEX, decizia Guvernului privind numărul SV şi amplasarea acestora peste hotare a fost adoptată într-un mod netransparent, fără a se ţine cont de cele 5 criterii în baza cărora urmau a fi constituite. Mai mult, este de neînţeles, în opinia Promo-LEX, lipsa unei reacţii din partea CEC, care, pe lângă faptul că a considerat necesar să fie deschise 150 şi nu 125 de secţii, a fost cea care a promovat activ campanii de informare privind necesitatea înregistrării prealabile pentru cetăţenii din afara ţării în vederea majorării numărului de SV. Comisia a acceptat tacit micşorarea numărului de SV.

Situaţie precară la nivelul respectării de către administraţia publică a unor prevederi legale

Doar 50 % din primăriile vizitate de către observatorii Promo-LEX au aprobat decizii privind stabilirea locurilor pentru afişaj electoral şi a celor de întâlnire cu alegătorii. Promo-LEX a constatat un caz particular de organizare a unor echipe mobile ale ASP în vederea perfectării actelor de identitate expirate ale cetăţenilor R. Moldova pentru anumite localităţi din SUA. În acest context, ţinând cont de faptul că cetăţenii R. Moldova pot vota peste hotare doar cu paşapoarte valabile, MO Promo-LEX solicită Curţii Constituţionale să examineze în regim de urgenţă constituţionalitatea interzicerii votării pentru moldovenii din diasporă cu paşapoarte expirate şi/sau în baza buletinelor de identitate.

13 contestaţii depuse la CEC, majoritatea soluţionate în termene legale

În perioada monitorizată, la CEC au fost depuse 13 contestaţii, dintre care 4 au fost depuse de către candidaţi independenţi, iar 9 de către reprezentanţi ai formaţiunilor politice (PDM - 1, PCRM - 3, Blocul ACUM - 4, PPŞ - 1). Majoritatea contestaţiilor vizau înregistrarea sau refuzul înregistrării candidaţilor la funcţia de deputat în Parlamentul R. Moldova. Cinci contestaţii au fost formulate împotriva acţiunilor/ inacţiunilor concurenţilor electorali (PSRM - 2, Blocul ACUM - 1, PDM - 2). Majoritatea contestaţiilor au fost soluţionate de către CEC în termenele legale de 3 şi 5 zile calendaristice. Totuşi, 2 contestaţii au fost soluţionate în termene extinse de 5 şi 6 zile calendaristice.

Raportarea financiară a Grupurilor de iniţiativă rămâne a fi una simbolică

Misiunea Promo-LEX a estimat un cuantum de cel puţin 1.120.121 lei drept cheltuieli neraportate la CEC ale grupurilor de iniţiativă constituite de partidele şi blocurile electorale care au desemnat candidaţi. Astfel, PPŞ nu a raportat cel puţin 618.258 lei, PSRM 253.103 lei, PDM 177.593 lei, PN 33 657 lei, PCRM - 25.002 lei, PL – 10 208 lei Blocul ACUM – 2.300 lei. Potrivit paginii oficiale a CEC, 145 GI nu au depus la CEC nici raport financiar săptămânal şi nici o informaţie cu privire la neefectuarea cheltuielilor. Chiar dacă nu au depus rapoarte financiare, calculele estimative înregistrează cheltuieli de cel puţin 25.002 lei (PCRM) şi de 10.208 lei (PL) pentru grupurile de iniţiativă din partea PCRM şi PL.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite