OSCE vine cu recomandări ce ar urma să soluţioneze problemele şcolilor româneşti din regiunea trasnistreană

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Numărul elevilor din şcolile româneşti din Transnistria s-a redus semnificativ în ultimii ani.
Numărul elevilor din şcolile româneşti din Transnistria s-a redus semnificativ în ultimii ani.

OSCE a publicat astăzi un raport ce are drept scop să faciliteze discuţiile ce ţin de şcolile cu predare în limba română. Misiunea OSCE din Moldova sugerează părţilor să ia în considerare recomandările în cadrul procesului de negocieri 5+2.

Potrivit raportului OSCE, problemele existente ale celor opt şcoli cu predare în limba română, din stânga Nistrului, continuă să fie urgente, în special din cauza descreşterii alarmante a numărului de elevi înmatriculaţi în aceste instituţii. Potrivit studiului, dacă de exemplu în anii de studiu 2000-2001, la Liceul „Lucian Blaga“ din Tiraspol erau înmatriculaţi 758 de elevi, în 2012-2013 sunt doar 166. Aceeaşi situaţie este şi la Liceul „Alexandru cel Bun“ din Bender, unde în 2002-2003 erau 1751 de tineri, iar în 2012-2013 au fost înmatriculaţi 578 de elevi.

“Aceasta se datorează diferitor cauze, inclusiv intimidărilor, clădirilor necorespunzătoare, condiţiile inechitabile de admitere la universităţile moldoveneşti ale elevilor trasnistreni şi a celor din şcolile cu predare în grafia latină, şi lipsei de interes general în aceste şcoli. O micşorare generală semnificativă a numărului de înmatriculări în Transnistria trebuie de asemenea luată în consideraţie“, se menţionează în studiu. Potrivit raportului, printre problemele de bază ale şcolilor sunt: contractele de arendă şi starea sediului, libertatea de circulaţie, transportul bunurilor, securitatea şi condiţiile sanitare etc.

Astfel, OSCE vine şi cu câteva recomandări sugerând ca acestea să fie luate în considerare în cadrul procesului de negocierilor în formatul 5+2. Implementarea acestor recomandări urmând să fie convenită de către Chişinău şi Tiraspol. Prima recomandare este depolitizarea subiectului. “Ambele părţi trebuie să confirme angajamentul de a depolitiza neînţelegerile legate de şcolile moldoveneşti din Transnistria administrate de Republica Moldova şi de a căuta soluţii pragmatice la toate chestiunile legate de statutul lor, activităţile educaţionale şi funcţionarea acestora. Aceste soluţii trebuie să ofere mecanisme temporare dar stabile care vor soluţiona problemele existente ale şcolilor, până la găsirea unei soluţii finale în contextul acordului comprehensiv de reglementare a conflictului prin care va fi definit statutul Transnistriei şi vor fi divizate componenţele dintre Chişinău şi Tiraspol“, se menţionează în raportul OSCE.

Astfel, OSCE sugerează că astfel de soluţii temporare, dar stabile vor include  “înregistrarea şi licenţierea printr-o procedură simplificată în calitate de instituţii de învăţământ generale nestatale (şcoli private) fără a se efectua atestarea şi acreditarea acestora“.

Procedura simplificată sugerată de organizaţie este descrisă în trei etape, după îndeplinirea cărora „cerinţele legate de licenţiere vor fi considerate realizate“. Totodată, în raport se menţionează că procedura trebuie să fie îndeplinită de către o şcoală în calitate de proiect-pilot.

A. Acordul scris al şcolilor pentru efectuarea inspecţiilor anuale în domeniul sănătăţii, securităţii, condiţiilor sanitare-epidemiologice şi de securitate anti-incendiară ale clădirilor şi încăperilor de către reprezentanţii competenţi ai autorităţilor locale. Aceste inspecţii au loc deja la mai multe şcoli, fără probleme, cu toate acestea, la cererea individuală a şcolilor este necesară de a ajunge la un acord ca aceste inspecţii să fie efectuate de către reprezentanţii autorităţilor locale împreună cu reprezentanţii competenţi ai Republicii Moldova. 

B. Informaţia scrisă din partea şcolilor despre conţinutul programului lor de învăţământ şi lista manualelor, cu definirea tuturor parametrilor referitoare la acestă informaţie în cadrul Grupului de lucru în domeniul Educaţiei. 

C. Angajamentul scris al ambelor părţi de a se angaja într-un proces de analiză reciprocă şi comună a programelor de învăţământ şi ale manualelor, care să înceapă simultan cu procedura simplificată. 

O altă recomandare este ca Tiraspolul să asigure, pentru şcolile cu predare în grafia latină, aceleaşi tarife la serviciile comunale. În acelaşi timp, se recomandă ca pentru transportarea fără obstacole a diferitor bunuri de către şcolile respective, „directorii să ofere autorităţilor vamale de facto o descriere generală a bunurilor pe care şcoala intenţionează să le transporte în Transnistria pe parcursul anului şcolar. În acelaşi timp şi autorităţile vamale de facto trebuie să ofere o scutire în formă scrisă de plata taxelor vamale, de la declaraţii scrise şi procesare la punctele de trecere“. 

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite