Elevii, profesorii şi părinţii, în rol de editori de manuale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Elevii din Republica Moldova consideră că manualele din care învaţă nu conţin o informaţie structurată, subiectele de gramatică sunt prezentate haotic, iar culorile utilizate pentru a ilustra paginile nu sunt atractive. De asemenea, profesorii recunosc că multe noţiuni propuse în manuale sunt explicate incorect, iar părinţii susţin că exerciţiile nu corespund vârstei elevului.

Ţinând cont de aceste doleanţe, Ministerul Educaţiei (ME) a propus spre reeditare 48 de manuale şcolare.

La sfârşitul lunii martie curent, Ministerul Educaţiei a lansat platforma de comunicare „Vreau manuale bune”, cu scopul de a spori calitatea manualelor şcolare. Până la data de 15 aprilie, prin intermediul acestei platforme, elevii, profesorii şi părinţii şi-au putut exprima opinia în legătură cu manualele şcolare actuale, sugerând modificările necesare. Astfel, în perioada 10 mai - 11 aprilie, grupurile de lucru din cadrul ME au examinat sugestiile primite în cadrul platformei şi au propus noi modificări care urmează să fie introduse până la data de 1 septembrie 2015 în 48 de manuale (38 de titluri), în limbile română şi rusă. Aceste manuale şcolare sunt specifice claselor II-IX şi clasei a XII.

Ce îi deranjează pe elevi

„La fel ca şi manualul de limba română de clasa a XI-a, dar şi cel de a X-a, îl consider puţin util, deoarece la lecţiile de limba română le-am folosit foarte puţin pentru pregătirea de BAC. Consider că manualul ar trebui să ne pregătească nemijlocit de BAC, dat fiind faptul ca româna are cele mai scăzute rezultate şi este cel mai greu examen”, explică un elev din clasa a XII-a. Alţi elevi nu sunt deranjaţi de structura actuală a manualelor şcolare şi au subliniat că „vocabularul textelor este accesibil, totodată sunt strecurate cuvinte noi, care duc la îmbogăţirea acestuia”. Propunerile tinerilor au fost prezentate de Ministerul Educaţiei, la solicitarea Adevărul Moldova.

Părerea părinţilor despre manualele şcolare

Şi părinţii au avut posibilitatea să spună ce cred despre manualele din care învaţă copii lor. Părerile acestora au fost împărţite. „Manualul este inaccesibil pentru un elev mediu, fapt ce cauzează lipsa de interes a copilului faţă de studierea disciplinei date (matematica - n.n.), subaprecierea propriului potenţial. Manualul conţine exerciţii şi probleme ce nu corespund vârstei elevului, nu se respectă criteriul: de la simplu la compus, al continuităţii etc.”; „Rigori curriculare?! Glumim probabil. Literatura e atât de bogată, dar aţi pus în manual doar câţiva autori şi sunt tot aceiaşi pe care i-am studiat şi eu. Nu am studiat curricula, dar dacă manualul este după curriculă, atunci multe chestiuni trebuie pur şi simplu scoase” etc. Au fost şi părinţi care au apreciat pozitiv calitatea manualelor actuale: „Itemii sunt definiţi clar, după înţelesul părinţilor”.

Profesorilor nu le ajunge timp să se pregătească suplimentar de ore

Se spune că un profesor este cel care face ca lucrurile dificile să ţi se pară uşoare. Totuşi, manualele şcolare ar trebui să vină în întâmpinarea profesorilor, nu să le îngreuneze activitatea. „Manualul per ansamblu nu oferă prea multe posibilităţi de a varia formele de instruire. Majoritatea sarcinilor lasă loc pentru discuţii sau pentru lucrul individual. Multe activităţi nu sunt actualizate şi sunt plictisitoare pentru elevi. Ne costă mult timp pentru a apela la surse suplimentare, manuale de specialitate, internet, pentru a veni cu activităţi suplimentare care ar permite realizarea subcompetenţelor şi obiectivelor lecţiei din perspectiva curriculumului modernizat. Ajung elevii la BAC, trec prin temele propuse în curiculum, dar rămân fără un bagaj necesar elementar pentru a reuşi să realizeze unii itemi”, spune un profesor cu referire la manualele de limba engleză pentru clasele liceale.

Manualul de franceză, singurul reeditat pentru clasele a IV-a

Am analizat unele recenzii ale manualelor şcolare din clasele a IV-a, a IX-a şi a XII-a, elaborate de grupurile de lucru ale Ministerului Educaţiei în urma opiniilor expediate în cadrul platformei „Vreau manuale bune”. Pentru clasa a IV-a a fost propus spre reeditare doar manualul de limba franceză. Grupul de lucru care a reevaluat calitatea acestui manual susţine că „informaţia inclusă în el este corectă din punct de vedere ştiinţific, actuală şi adaptată nivelului de dezvoltare a elevului, iar aranjarea în pagină a textelor şi a imaginilor asigură eficacitatea înţelegerii şi utilizării manualului”. Totuşi, ei au constatat că „în manual lipsesc cu desăvârşire activităţi de audiere, care ar putea include dialoguri simple, conversaţii telefonice”. De asemenea, grupul de lucru precizează că la unele lecţii există un volum prea mare de informaţie. De aceea, ei au propus reducerea informaţiei la unele lecţii speciale, introducerea unor imagini clare şi corespunzătoare, înlocuirea unor texte etc. Grupul de lucru care a analizat manualul actual de limbă franceză din clasa a IV-a a „constatat un număr mare de cuvinte noi la fiecare lecţie. Curriculumul prevede circa 200 de cuvinte noi pentru tot anul, adică 3-6 cuvinte noi la fiecare lecţie, însă textele şi exerciţiile de gramatică conţin un număr mai mare de unităţi lexicale”.

Tema suicidului, exclusă din manualul de franceză din clasa a IX-a

Pentru clasa a IX-a vor fi reeditate manualele de limba engleză şi franceză. Grupul de lucru care a evaluat manualul de limbă engleză a recomandat corectarea greşelilor de tipar, simplificarea termenilor folosiţi la unităţile gramaticale, includerea mai multor exerciţii gramaticale etc. De asemenea, a fost propusă şi includerea unei recapitulări a întregului sistem de timpuri, fiindcă elevii trebuie să susţină examenul la una dintre aceste două limbi străine. Grupul care a evaluat manualul de limba franceză a prevăzut simplificarea teoriei, selectarea textelor din revistele pentru adolescenţi, excluderea temei suicidului, care nu este o problemă de cultură. „Este absolut contraindicat de vorbit despre suicid în manual”, au argumentat specialiştii.

Manualele de limbă română pentru alolingvi, reeditate

Elevii din clasele a XII-a vor avea alte manuale de geografie, informatică, limba engleză, limba rusă şi limba română. De asemenea, pentru elevii alolingvi vor fi reeditate manualele de limbă română. Grupul de lucru a propus ca manualul de informatică să conţină o referinţă către un depozit digital unde ar fi stocate toate programele propuse în manual, iar în ceea ce priveşte manualul de geografie s-a constatat că este insuficient reflectat mecanismul de formare a gândirii critice la elevi, prin lipsa situaţiilor-problemă, a studiilor de caz şi s-a propus includerea materialelor cartografice.

Potrivit datelor oferite de către Ministerul Educaţiei, Platforma de comunicare online „Vreau manuale bune” a fost vizitată de 4.381 de ori. Numărul total de răspunsuri la chestionare constituie 293, dintre care 150 de elevi, 80 de părinţi şi 63 de profesori.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite