Interviu Cristian Burci, om de afaceri: „«Adevărul» este o fabrică de conţinut foarte bună“
0
Cristian Burci vrea să cumpere Adevărul Holding pentru că are „titluri extrem de interesante şi oportunităţi foarte mari în zona de digital". Investitorul va prelua şi o parte dintre datoriile trustului.
Omul de afaceri Cristian Burci, cu o avere estimată de „Forbes
România" la 100-110 milioane de euro, se află la un pas de preluarea
Adevărul Holding. Acordul de principiu a fost deja semnat, iar în
următoarele 10 zile se vor purta discuţiile finale. Cristian Burci spune
că, dacă va prelua compania, va face o restructurare şi se va orienta
spre conţinutul digital.
„Adevărul": Spuneţi-mi trei motive pentru care aţi decis să cumpăraţi Adevărul Holding.
Cristian Burci:
„Adevărul" este o fabrică de conţinut foarte bună, cu nişte titluri
extrem de interesante şi cu nişte oportunităţi în zona de digital foarte
bune.
Ce presupune acest acord de principiu pe care l-aţi semnat?
Trebuie
să avem grijă ca publicaţiile să funcţioneze în următoarele 10 zile,
urmând să definitivăm un acord final după cele 10 zile.
Veţi prelua şi datoriile trustului?
O
parte dintre ele, da. Aici va fi nevoie să vedem şi viziunea
creditorilor vizavi de trust. Compania se află într-un impas economic şi
trebuie să vedem cum putem să restructurăm lucrurile în aşa manieră
încât businessul să devină viabil. Câteva dintre datoriile existente
astăzi în bilanţul „Adevărul" le va prelua domnul Patriciu.
Care sunt principalele direcţii pe care veţi merge în dezvoltarea companiei?
În
primul rând trebuie să ne stabilim o viziune, dacă finalizăm
tranzacţia. Toată lumea trebuie să înţeleagă mult mai bine direcţia spre
care mergem. Trebuie să mergem mult spre zona de digital.
Veţi închide din produsele Adevărul Holding?
Este
mult prea devreme să discutăm despre cum va arăta restructurarea. Avem o
problemă de costuri şi o problemă de câte venituri generăm. Trebuie să
ne uităm atent la cele două componente. Trebuie să ţinem produsele
valoroase, să le eficientizăm pe cele care pierd bani. În următoarele
zile vom şti cât trebuie să restructurăm ca să ajungem la un mod care să
fie viabil pentru companie.
Cel mai mare avantaj al
„Adevărului" era reţeaua de corespondenţi, decimată în ultimul an. Veţi
păstra un minimum de ediţii locale atât pe print, cât şi online?
Noi
trebuie să ne uităm şi la ce suportă piaţa. „Adevărul" regional şi
„Adevărul de Seară" au produs pierderi extraordinare. Cred că trebuie să
avem corespondenţi locali şi conţinut local, dar trebuie să facem asta
într-un mod eficient şi pragmatic.
Vorbiţi de zona
digitală. Cum rămâne cu printul, pentru că sunt reviste, ziare care
funcţionează pe hârtie? Credeţi în viitorul tiparului?
Cred
în viitorul revistelor. Printul va pierde bătălia cu internetul şi cu
digitalul într-o perioadă de timp. Astăzi, lumea vrea să citească şi să
se uite la video unde, când şi cum vor. Ne uităm la un trend
internaţional. Mai devreme sau mai târziu, viitorul va fi online.
Problema este că monetizarea încă nu este clară sau nu suntem aşa de
buni în piaţa asta să monetizăm. Piaţa de print are o problemă şi
suferă. Trebuie să distribuim conţinutul pe cât mai multe platforme şi
să îl monetizăm.
Cum veţi eficientiza, din punct de vedere al businessului, cele cinci tipografii?
Tipografiile
trebuie să tipărească şi altceva decât publicaţiile Adevărul. Trebuie
creată o forţă de vânzare care să vândă capacităţile libere ale
tipografiilor. Ele nu pot supravieţui numai pe publicaţiile Adevărul.
Intenţionaţi să faceţi schimbări la nivelul conducerii editoriale a publicaţiilor trustului?
Nu avem o problemă cu editorialul. Prioritatea principală este partea economică.
Dumneavoastră
aţi avut în portofoliu mai multe produse media pe care le-aţi vândut.
Intenţionaţi să faceţi la fel şi cu Adevărul Holding?
De ce nu? Din business nu faci bani când îl operezi, ci când îl vinzi.
În cât timp va ajunge Adevărul la un break-even?
Trei
luni. Vor fi nişte măsuri foarte dureroase, luate cu hotărâre. Nu facem
asta, n-avem produse. Trebuie să oprim viteza cu care cresc datoriile,
ăsta ar fi primul obiectiv.
Ca proprietar de presă, v-aţi amestecat vreodată în politica editorială?
Ocazional,
se întâmplă asta, dar nu ăsta trebuie să fie rolul nostru. Rolul nostru
este cum facem produsul să fie viabil economic. Acesta este singurul
lucru care dă independenţă presei. Restul sunt poveşti.
Veţi intra în acest business şi veţi merge mai departe alături de domnul Imre?
Da.
"În următoarele zile vom şti cât trebuie să restructurăm ca să ajungem la un mod care să fie viabil pentru companie.''
„În companie s-au investit până acum 180 de milioane de euro"
Peter L. Imre, directorul general al companiei media, vorbeşte despre câteva dintre culisele negocierilor.
„Adevărul": Cum a apărut Cristian Burci în ecuaţie?
Peter L. Imre:
Dintre toţi cei interesaţi într-un fel sau altul, eu i l-am recomandat
domnului Patriciu pe domnul Burci. I l-am recomandat pe baza celor 22 de
ani de când îl cunosc, în care am făcut businessuri împreună, în care
domnul Burci şi-a dovedit integritatea profesională şi de om de afaceri,
capacitatea de a lua o companie şi de a o restructura în aşa fel încât
să fie profitabilă.
Când au început negocierile şi cum au decurs?
Ultima
săptămână a fost crucială din punct de vedere al deciziilor din ambele
părţi. Partea mai complicată abia acum începe. Până acum s-a semnat un
acord de principiu. De aici încolo se vor negocia detaliile, după care
tranzacţia, dacă va fi semnată, va fi supusă Consiliului Concurenţei.
Care este valoarea tranzacţiei?
În
această companie până acum s-au investit peste 180 de milioane de euro.
Valoarea tranzacţiei este proporţională cu investiţia.
E posibil ca tranzacţia să nu se mai finalizeze?
Posibibilitatea teoretică sigur că există.
Care a fost starea de spirit a lui Dinu Patriciu la despărţirea de „Adevărul"?
E trist.